donderdag, november 10, 2011

Verzekeraar RVS is beslist noodlijdend

RVS geeft winstdeling op begrafenispolissen. Ik denk dat hun winst heel erg gering is, want de winst uitkering is 0,7% per jaar.
Dat is minder dan de inflatie.

Stel je sloot vele jaren terug een polis in geld af die de begrafenis of crematie volledig dekte zeg 3.000 euro.
Aan het einde van de rit heb je:
-Een begrafenispolis ter waarde van 3.000 euro
-Betaald 3.600 euro
-Als jer er vanaf wilt dan is de afkoopwaarde 1.700 euro.

Als je een bankrekening hebt, zelfs de slechts uitbetalende ontvang je nu 1,7% rente per jaar. Minder dan de inflatie, maar allah, voldoende om een streep te zetten onder het vetspekken van de verzekeraar.

Nu heb je een verzekeringspolis en je voelt je veilig, want je bent verzekerd, niet waar?
Juist, echter aan het einde van de rit heb je nu 3.000 euro en je ontvangt niet 1,7%, maar 0,7% winstdeling per jaar. Dat is minder dan de inflatie.

Aan een begrafenispolis betaal je fors meer dan die uiteindelijk waard is. De polis behoudt niet zijn waarde, want de arme verzekeraar betaalt je jaarlijks 0,7% rente.

Je sluit dus maar een nieuwe polis af, want je bent arm en ja je familieleden wil je ook niet belasten met jouw probleem.

Gelukkig kun je nu banksparen op een geblokkeerde spaarrekening die echt voor begraven is bestemd. Deze telt niet mee in box 3, en alleen anderen kunnen hem alleen dé-blokkeren als je bent overleden. Met een beetje geluk, loopt de rente gelijk mee aan de inflatie, en je spekt niet de levensverzekering, want dat is niet nodig ook, als deze alleen maar 'winst' uitkeert van 0,7%.

Begrafenisverzekeringen zijn .................................??

De laatste tijd heb ik meerdere avonden besteed aan het uitzoeken van alle mogelijkheden en vooral wat mijn klant (die haar lagere school nooit heeft afgemaakt) wil. Wat mijn klant wil is iets dat bij twee uitvaartverzorgers 7.000 euro kost. Zij heeft dit aan verzekeringen opgebouwd. Ze zou premievrij de rest van haar leven onder de pannen zijn.
Maar dan heb je het weer: De winstuitkering is naadje. Ik kreeg een vierkante tong, nog afgezien van het aantal uren dat ik er instak. Het enige dat ik nu nog zou kunnen bedenken is de polissen oversluiten naar BrandNewDay, maar dat heb ik nog niet uitgezocht en eerlijk gezegd, ik ben er moedeloos van geworden.

10 opmerkingen:

  1. Dit soort verzekeringen leveren je vaak uiteindelijk niets op. Dan kun je beter zelf een potje achteruit zetten, bijvoorbeeld op een geblokkeerde rekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook zo'n bagger-uitvaartpolis (excusez-le-mot). Voor 5 gezinsleden betalen we 248 euro per jaar, 30 jaar lang vanaf 1 febr 1997 tot uiterlijk 1 febr 2027. Dan hebben we over een periode van 30 jaar lang dus 7440 euro premie betaald. Voor een dekking van nu 2549 euro per polis. Dat is inclusief 280 euro winstdeling in 14 jaar. (Het verzekerde bedrag bij de start was ongerekend in euro's 2269 euro dus)Dus 20 euro per jaar, is ook maar 0.8 procent per waarde polis als ik het ff gauw uitreken. Ik denk er sterk over de polissen af te kopen of premievrij te maken, maar dat zal nog wel wat voeten in de aarde hebben. Het gaat om ASR, maar de polissen zijn ook ondergebracht geweest bij Fortis en bij Amev. Rommeltje dus? Groet, Hsm

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nooit aan mee gedaan. Ze keren altijd te weinig uit voor een begrafenis. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @LLmM, Ja, maar nu weet ik ook waar het probleem zit/
    De geblokkeerde spaarrekening is een redelijk nieuw product.
    @Hsm, die baggerpolis is waarschijnlijk net als bij mijn klant, ischuldige en haar hele familiet een bepaalde gewoonte en niet te doorbreken. Je hele familie heb je niks, maar je begrafenis moet goed zijn.
    @LZV, klopt. Als mijn tijd om te gaan gekomen is, dan is er uit steen voldoende geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kijktip: morgenavond, zondag 13 november, is er in het programma Brandpunt (publieke zender) een item over uitvaartverzekeraars. Ik ga zeker kijken. Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kortom: Begrafenisverzekeringen zijn .................................??

    Baggerpolissen!
    Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @HSM, dankzij jouw tip heb ik gekeken.
    Dus eerst veel geld betalen voor een natura verzekering en vervolgens nog eens drie dubbel betalen voor de kosten.
    Het wordt een van de laatste woekerpolissen denk ik zo.

    De tips uit Brandpunt was om tijdig te shoppen bij begrafenisondernemers en precies op te schrijven wat je wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @OB, leuk dat je gekeken hebt. Ik ook. volgens mij waren natura-uitvaartpolissen (vroeger nog, nu niet meer?) van de belasting aftrekbaar, daarom werden ze als warme broodjes verkocht. Je weet, Nederlanders zijn dol op belastingaftrek.
    Dat je zuur op de koffie komt, zagen we gisteren met dat voorbeeld van die vrouw die nog 3 maanden te leven had, met haar uitvaartverzekeraar gin praten, en er achter kwam dat ze nog duizenden euro's bij moest leggen. En nog op tijd kon gaan shoppen bij anderen, als ik het goed gehoord heb had ze geen naturapolis (kon het niet goed verstaan). En dan 4 euro nog wat per rouwkaart! Voor een stukje papier.
    Ik woonde laatst een uitvaart bij die duidelijk werd verzorgd door D.ela. De dragers liepen met het embleem op de kleding naast de kist. Het deed me niet prettig aan, zonder duidelijk te kunnen motiveren waarom.
    Ik ga in elk geval me beraden op afkopen van onze uitvaartverzekering.
    Laatst overleed een 30jarig familielid bij een autoongeluk, ze had wel een uitvaartpolis. Het bedrag was waarschijnlijk redelijk kostendekkend. Maar overlijden op je 30e is vrij uitzonderlijk. En tragisch natuurlijk.Groet, Hsm

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vandaag dan eindelijk de stap gezet: mail aan de tussenpersoon gestuurd (met prioriteit hoog en leesbevestiging) om de 5 uitvaartpolissen van ons gezin premievrij te maken. Dat gaat ons 248 euro per jaar schelen. Heb het allemaal nagekeken: er is 15 jaar premie betaald, de voorspelde winst was 27 procent over 15 jaar. In werkelijkheid is het maar 12 procent winst geworden, bereken ik nu. Ik wacht de reactie van de tussenpersoon af. Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen