donderdag, november 24, 2011

Zorgverzekering overgestapt

Via mijn bedrijf was ik bij het SIZ verzekerd. Het SIZ bestaat niet meer en gaat over naar VGZ.

Ik maak behoorlijk wat tandarts - en mondhygiëniste kosten en ik baal altijd, dat dit niet wordt vergoed en dat wel en slechts 80% daarvan komt in aanmerking voor vergoeding.

Lang verhaal enz. Ik stapte over via de VEH naar FBTO. Ik had natuurlijk nog beter via Euroclix of -Moneymiljonair kunnen overstappen en aan kunnen geven dat ik lid ben van VEH, want dan kreeg ik nog extra clix of parels.
Nou ja, een beetje dom dus

Met het oog op de nabije toekomst heb ik een tandarts opgezocht die dicht bij huis zit, want al jaren lang heb ik een tandarts dicht bij het werk, omdat ik natuurlijk een gezagsgetrouwe efficiënte medewerker , nou ja ahum, bla die bla die bla.

De tandarts zocht ik op via de gecontracteerde lijst van Achmea en warempel ik vond er één. Ik vroeg direct of hij volgend jaar ook zijn tarieven omhoog zou doen. Nou nee, was hij niet van plan.
Ik hoorde aan zijn stem dat hij op leeftijd was en vroeg naar de continuïteit van de praktijk. Dat was prima, zijn zoon zou het gaan overnemen. Mijn vroegere tandarts werd helaas ziek, hij hield van zijn vak, ik hoop weer zo'n betrokken iemand te krijgen.

Nu binnenkort nog via de lijst van Achmea een mondhygiëniste zoeken die ook in de buurt zit.

Mijn huidige tandarts- en mondhygiëne praktijk wordt komend jaar gemiddeld 10% duurder.
Het bedrag van FBTO, waarbij ik alleen voor buitenland en tandarts € 800 euro heb gekozen is nu net zo duur als de duurste polis van VGZ, maar ik ben dat bijbetalen en dit niet en dat wel zo verschrikkelijk zat, dat ik denk, zoek het lekker uit. Het maakt voor FBTO niet uit welke tandarts je hebt, je moet toch zelf je factuur opsturen, nadat je die eerst betaald hebt.

Met het oog op de toekomst zal ik dan ook mijn eigen zorgverzekeraar moeten kiezen en betalen, dan kan ik nu al vast wennen.

7 opmerkingen:

  1. Ik las dat je over gegaan was naar FBTO. Ik ben daar zelf ook verzekerd. Je hoeft de rekening niet eerst zelf te betalen.
    Je stuurt de rekening op met vermelding niet betaald en je BSN nummer. Dan betalen zij. Of je scant hem via online declareren maar dan moet je een internet verzekering hebben. Dat is goedkoper.
    Ik lees met veel plezier je blogs ga zo door.

    groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met zorgverzekering zit ik bij Anderzorg, dat is de goedkoopste. Ik heb trouwens vandaag een blogje geschreven over mijn hypotheek, daar had je laatst op gereageerd. Werd toch maar eens tijd om met de billen bloot te gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt goed! Goed om dit soort zaken op een rijtje te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Joke, dank voor je informatie. Gelukkig kan ik op mijn werk facturen in .pdf veranderen, Moet ik straks dan toch maar een all in one laser printer kopen?
    Dat zien we dan wel.
    @LLmM, AnderZorg is de goedkoopste dat klopt, Ooit schreef de auteur van het boek Jong en Schuldig dat hij nooit meer bij AnderZorg verzekerd wilde zijn vanwege de service. Dat heb ik onthouden.
    @Vlijtig Liesje, ik hoop dat het bij jou ook lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oei, ik begin nu ook die beruchte service van AZ te ondervinden. Had vorig jaar 4 mensen aangemeld bij hen en zou daar in totaal 80 euro voor ontvangen. In mei kreeg ik uiteindelijk 20 euro. Mailen, bellen, geen resultaat. Er was veel drukte geweest rond de jaarwisseling i.v.m. de stormachtige toeloop van nieuwe klanten, verklaarde de klantenservice. Uiteindelijk kreeg ik in juni mijn geld. In augustus ging een zoon het huis uit en meldde dit aan AZ per telefoon, dan wist hij tenminste zeker dat een brief niet zoekgeraakt was of mail niet was verwerkt. Je krijgt in elk geval een levend mens te spreken. Het gevolg van dit telefoontje was dat ons hele gezin naar zijn adres verhuisde. Dit merkten wij slechts doordat een nota voor ons naar zijn adres werd gestuurd. Toch een beetje krap en een schending van zijn zo begeerde privacy:-) Bellen, wij weer 'terugverhuisd' naar ons oude adres. Zoon zou een eigen polis krijgen, want meerderjarige uitwonenden mogen niet meer op de polis van de ouders verzekerd zijn. Dat zou in orde gemaakt worden, met premieverrekening met terugwerkende kracht uiteraard. Niks nada gebeurd. Zoon 2 ging in november ook het huis uit, ook doorgegeven. Kreeg vorige week de nieuwe polis voor volgend jaar, iedereen nog gewoon bijgeschreven op de gezinspolis op ons adres,ook premie berekend volgens de oude situatie,dus kennelijk is er niets gedaan of krijgen ze het niet voor elkaar. Telefoneren naar AZ is duur, dus gebruik ik de personeelsmobiel van de werkgever.Vorige week maar weer een brief gestuurd, hopelijk is die nu wel verwerkt. In elk geval zijn we allemaal verzekerd, zij het niet op de manier waarop het zou moeten.
    Mijn conclusie: AZ is goedkoop, maar de service is zeer zeker voor verbetering vatbaar. Groet, Hsm

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Hsm Wat een pech, wat een ellende. Nee dat is ook niks voor mij. Nog niks veranderd dus. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Net do avond van zoon 1 (die in aug op zichzelf is gaan wonen, en dus vanaf sept zelf premieplichtig is) een nota: hij heeft een rekening gehad voor de premie van december. Juist, dat zal toch niet slaan om de situatie van zoon2 die in november op zichzelf is gaan wonen en vanaf 1 dec premieplichtig is? Gaat AZ nu ook nog de situaties van beide zoons door elkaar halen? En ik zou dan nog premie terug moeten krijgen want ik heb t/m 31 dec voor hen beiden alle premie betaald!
    Ik hoor trouwens wel dat de service bij veel goedkope internetverzekeraars een zooitje is. Niet alleen bij AZ. Je merkt er niet zoveel van als je een omgecompliceerd geval bent, heb je een wat groter huishouden, verander je de dekking, of gaan er gezinsleden apart verhuizen, dan kun je er achter komen dat de service tekortschiet. Zucht, morgen maar weer bellen. Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen