donderdag, december 15, 2011

Banksparen voor uitvaart is zo gek nog niet

Mijn klant is om. Helemaal OM!!!

De laatste polis die ze heeft bij de voormalige RVS, nu Nationale Nederlanden wordt in februari premievrij gezet.
Ze wilde niet, ze begreep het niet. Haar familie was tegen, want wat is nu veiliger dan verzekeren.
Een vierkante tong heb ik gekregen van het vele praten. Ik gaf het op…., maar kwam er toch telkens op terug.

Vanmorgen heeft ze de NN gebeld en het bleek dat ze voor nog meer dan 7.000 euro aan geld had verzameld op alle verschullende begrafenispolissen bij elkaar.

Ze weet dat haar crematie 7.000 euro gaat kosten. Dat vind ik nog een te hoog bedrag voor de tien mensen die een rouwkaart van haar krijgen. Maar we hebben offerte aangevraagd. We hebben een avond gespendeerd aan het opschrijven van alle details. Van zoals zij het wil.

Van de NN krijgt ze jaarlijks 0,7% winstdeling. De inflatie is ongeveer 2,5%. Ze hoeft dus niet meer dan
2,5 – 0,8% x 7.000 euro per jaar te sparen, dat is 126 euro per jaar. Niet meer dan 10,50 per maand.
Het hoeft niet eens 10,50 te zijn, wanneer je rekening houdt met de huidige rente op de bankspaarrekening van 2,8%. Maar dat heb ik maar niet verteld. Ze betaalt nu 22,50 per maand aan de uitvaartverzekering. Het is een besparing van 144 euro per jaar!

Of ik mee ga die geblokkeerde bankspaarrekening bij de ABN-AMRO te openen. Zou de bank die 10,50 niet te weinig vinden.

Nou, vooruit dan maar, dan ga ik mee en weet je wat, om het te vieren mag zij het café uitzoeken waar we dan dit grootse moment gaan vieren! Ja zeker, vieren gaan we het.

Om wie gaat dit ook al weer? Om mijn klant met schulden die gezwind kleiner zijn geworden, van het Schuld hulp maatjes projekt.

9 opmerkingen:

  1. Super zeg. Goed verhaal! Ik ga zaterdag praten met de man die mij wil introduceren en naar cursussen mee wil nemen. Zo cool!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee, wat een goed verhaal. Ik ga nu als goed voornemen toch ook eens bekijken hoe ik onze uitvaartverzekering kan afkopen of anderszins premievrij maken. Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar als ze nu stopt, is ze dan die 7000 gespaarde euro's weer kwijt? Een hoge premie betalen werkt natuurlijk ook niet niet. Fijn dat je vierkante tong iets opgeleverd heeft!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. HSM, niet afkopen hoor. Dat is veel te duur. Je krijgt minder dan de helft van de waarde die je verzekering waard is.
    Premievrij maken is de oplossing. Dan behoudt die polis zijn huidige waarde en daarbovenop komt dan jaarlijks de 'winst'deling in dit geval 0,7%.

    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @LLmM, nee, dat is ze niet kwijt. Die 7.000 euro blijft en wordt jaarlijks iets meer 0,7% winstdeling om precies te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat goed uitgedoktert van je! Goed dat je niet hebt opgegeven!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Is het niet mogelijk om die polissen over te laten zetten naar een bankspaar-rekening? Dan krijg je (op dit moment bij ABN Amro) toch tussen 2 en 3 procent?

    In dat geval zou de rente zelfs de inflatie bij kunnen houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Anoniem, Nee dat kan niet, dan zou ze die polis moeten afkopen. Dan is het huidige saldo geen 7.000 euro meer maar 3.500 euro of 4.000 euro. Hoeveel precies doet er niet toe, het is gewoon te weinig.

    Zij heeft een polis in geld. Ik weet niet hoe het is wanneer je dat in natura doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb geen uitvaartverzekering. Ik vind dat alleen maar geldverspelling. Ook, ik snap dat je enige plicht heb aan je naabestaanden... nou ja ik heb altijd wat spaargeld achter de hand dus dat zien ze dan maar :)

    Daarnaast als ik overleid, wordt de hypotheek direct afgelost. Daar bestaan dan ook geen zorgen meer over. Kunnen ze makkelijk een begravenisje van betalen :)

    BeantwoordenVerwijderen