zondag, december 18, 2011

Budget 2012 + 2013

Het wordt komend jaar hard buffelen om medio 2013 al met pensioen te kunnen....
Het gaat niet lukken.

Mijn pensioen is niet toereikend genoeg, want dat wordt slechts 1565 per maand'. Dus zelfs met een hypotheek van 110 euro per maand gaat dit niet lukken. Pech dus.....
Update januari 2012: Pensioen is medio 2012 1599 per maand en ik ga zorgtoeslag ontvangen van 69 euro per maand dat is 1659 euro.
Auto weg, is lastig. Zo handig als je iets moet ophalen en nee er is geen Greenwheels in de buurt.
Privé heb ik omlaag gebracht van 600 naar 400 en dat kan omdat ik zelfs het sportabonnement heb overgebracht naar vaste lasten.

Vakantie 2.000 euro per jaar is niet veel voor iemand die als single dubbel betaalt. Maar zelfs dat gaat niet lukken in 2013.

Onderhoud is incl CV + WTW onderhoud, Schilderen, eeuwig durend ophogen in het veengebied, vervangen lekkend glas. Er staat 1% van de verkoopwaarde van de woning voor, ik ben uitgegaan van 85% en dat is niet omdat ik zo opeens twee rechterhanden heb. Al het onderhoud moet hier maar van dus ook de nieuwe pc enz. Dat kan dus niet, hoe moet dat dan?


Omschrijving
Per jaar Per maand Pensioen
Totaal
39.149,83 3.262,49 1.802,97
Bankkosten
8,50 0,71
hypotheek
18.834,20 1.569,52 110,00
Maandelijkse ongein: ziektekosten incl eigen risico, Energie + Water
2.633,13 219,43
Communicatie, telefoon, internet
1.110,00 92,50
Giften
965,00 80,42
Abonnementen: Pathe, Aquajoggen, Gelukkig Bibliotheek, tijdschrift Kassa + omroeplidmaatschap
589,00 49,08





Onderhoud 0,85% van de waarde van het huis, incl CV + WTW onderhoud
2.000,00 166,67
Opstalverzekering, Hoogheemraadschap + Gem. Belastingen
1.840,00 153,33
Vervoer, incl afschrijving, benzine, verzekeringen auto + scooter
4.370,00 364,17
Vakantie
2.000,00 166,67 0,00
Prive
4.800,00 400,00





Aanvulling: Ik heb enkele koopsompolissen, die oorspronkelijk op mijn 55e zouden uitkeren. De pensioenleeftijd steeg en ik heb ze toen laten omzetten tot 63 jaar. Ik wist niet dat de andere leeftijd ook nog mogelijk werd.

Wanneer ik de auto ook nog aan de kant zet, dan kom ik er. Wil ik echter zonder vervoer verder? Nou nee, gezinnen besteden veel meer aan prive, ik heb vervoer nodig voor sociale contacten, die belangrijk zijn wanneer je geen gezin hebt.

Prive gaat omlaag naar 400, Dat is nu 600 euro en regelmatig 700 euro.
Ik betaalde vaak klein onderhoud daarvan, maar dat doe ik nu niet meer, tot 20 euro per keer met een maxium van 50 euro per maand. Ik betaalde scooterbenzine en het zwembad hiervan, maar dat zijn nu vaste lasten.
Eten is hetgeen waar het meest op geconsuminderd wordt, bij mij is dat nu 120 euro.
Kleding is 100 euro per maand. 130 euro voor fun, kado's, kapper.

7 opmerkingen:

  1. Als ik het goed begrijp (terwijl ik typ is je stukje niet meer te zien), moet je, eenmaal met pensioen een gat van 1460 euro zien op te lossen? Da's best heel veel. Dat is zelfs met alle creativiteit en inventiviteit zoals hypertheek (sorry, grappie hier in huis) aflossen en alle lidmaatschapppen opzeggen bijna niet voor elkaar te krijgen. Misschien valt je de komende dagen nog iets in? Of kun je een bijbaan erbij nemen, als je eenmaal met pensioen bent? Maar da's eigenlijk weer tegenstrijdig met met pensioen gaan. Auto en scooter, is dat niet dubbelop, of kan het niet anders? Scooter heb je voor het werk, kan die dan niet weg? Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moet je per se met pensioen? Anders kun je overwegen een jaar extra te werken om je hypotheek lage te krijgen, je buffer groter en een hogere pensioenuitkering.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zal veel inleveren worden wanneer je het wilt doorzetten. Denk er ook aan dat je AOW ook met 2% gekort wordt per niet gewerkt jaar. Misschien kun je wat meer administratie erbij doen of maaltijden aanbieden in je B&B, die voor meer inkomen kunnen zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @lzv korting op de AOW is niet aan de orde. Dat is alleen van toepassing als je in het buitenland gewoond hebt. Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Riet, LZVr doelt wellicht op een nieuwe regeling, waarbij je het aantal jaren dat je eerder stopt met werken dan je 65e, met 2% per jaar gekort wordt op je AOW. Dat staat los van de bekende regeling waarbij je gekort wordt op je AOW vanwege in het buitenland gewoond te hebben. Maar ik meende uit een vorig blog te hebben onthouden dat OB voor wat betreft die nieuwe regeling de dans net ging ontspringen? Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lage bankkosten heb je zeg, waar zit je bij? Ik ben 8,50 per kwartaal kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Anoniem, ik heb bewust de bijverdiensten weggelaten. Immers als ik 80 ben dan kan ik moeilijk nog bijverdienen. Pensioenen zijn niet meer wardevast.
    Auto en scooter is niet dubbelop. De scooter rijdt 7.000 km per jaar, de auto ook. Vakantiegeld staat l op nul. Ik kan hooguit nog investeren in geraniums op de vensterbank.

    @LLmM, dat is het gevolg, nog een jaar.

    @LzV, ja dat kan de eerste jaren.

    @HSM. je hebt gelijk.

    @Grijzepelgrim, ASN rekent 1 euro per maand, en omdat er regelmatig geld staat te wachten totdat de bank de afgesproken gelden incasseert. ASN geeft 1% per maand.
    Ik heb nog een ING-rekening voor prive gelden en die hou ik, want ik stort nog wel eens geld af. Kost vanaf volgend jaar nog mar 1 x per twee maanden. Daarboven gaat het 5 euro kosten

    BeantwoordenVerwijderen