donderdag, december 01, 2011

Financieel overzicht

Met het oog op het vroege vertrek ben ik mijn financiële spreadsheet aan het optuigen.

Volgens mij is er geen post dat niet opnieuw bekeken is. Ik heb veel tabbladen gemaakt die weer doorrekenen.
Het grote punt onderhoud dat bij mij steeds meer stijgt en stijgt en nog eens stijgt en toch volgens Nibud en andere wijzen op 1% van de marktwaarde mag bedragen. Bij mij is het het afgelopen jaar een drievoud geweest en nog meer en nog meer.

Zoals het dubbele glas dat zijn technische levensduur haalde en nu lekt. Dan is het dat de tuin 1 x per vijf jaar opgehoogd moet worden. Het in voorjaar van 2010 opgehoogde stuk aan de voorkant is al weer 10 cm gezakt.
Iedere tien jaar de witte gevel weer professioneel schoonmaken en impregneren.
De badkamer is nog niet klaar, maar met het vernieuwen van de vloer op de hele etage heeft dit 5.000 gekost. De rest van de betalingen volgen nog en het is nog niet helemaal klaar.

Zo kan ik nog veel verder doorgaan met opsommen, maar ik ben nu bezig een spreadsheet op te zetten, dat ik meer inzicht krijg zodat ik zie waar geld weglekt. Dan kan ik er wat aan doen.
Meer onderhoud komt ook, omdat het huis er perfect uit dient te zien, en wel altijd perfect.

De uitgaven aan vakanties wil ik bijhouden in één overzicht en dat dat weer gelinkt wordt naar het totaal overzicht.

Volgend jaar wil ik alvast gaan leven alsof ik in 2013 van mijn toekomstige inkomen van 1565 ga leven. Ik wil in 2012 zien of het me in 2013 gaat lukken van een minimaal ABP pensioen te leven. Dat is de hoofdreden voor het maken van het nieuwe spreadsheet, dat ik inzage wil hebben in al mijn financiën en budgetten.

7 opmerkingen:

  1. IK vind het echt heel knap van je dat je dit gaat doen. Lijkt me best wel moeilijk om te switchen, maar ik weet dat je het kunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed zeg! Ik weet hoe lastig het is om flink aan je huis te (moeten) werken, terwijl je ook nog wilt sparen/aflossen. Ik hoop dat je budgetten helpen om daar wat meer geld binnen te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het zo goed en inspirerend dat je dit doet.

    We zitten volgens mij in 2 heel verschillende levensfasen, maar dat weerhoudt me er niet van veel van je te leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is dat incl of excl AOW

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 2LZV, Ik ben daar nog niet zo zeker van..
    @LLmM, Ik begrijp dat mijn kleine verbouwing in het niet valt bij jouw huis.
    @Vlijtig Liesje, Dank je.
    @Ri, Denk ik ook.
    @Meer door Minder, Dat duurt nog lang voor de AOW. Ik ben vlak voor de watersnoodramp geboren. Ik zie het maar als een compliment wanneer ik het aan mensen vertel, die het niet begrijpen en dan zachtjes vragen: ` maar hoe oud ben je dan`.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van een dergelijke aanpak kunnen nog veel mensen iets leren. Vaak wordt er gedacht het komt wel goed en dit is soms ook zo maar wel met een hoop kopzorgen. Dit voorkomt gewoon problemen.

    BeantwoordenVerwijderen