woensdag, december 07, 2011

Groeten van de Hermandad

Vandaag werd ook ik aangehouden voor een rollerbank controle. Zelden word ik er uit gepikt, want ik behoor gewoonlijk niet tot de doelgroep.

Waarom vandaag wel? Tja, ik was vandaag burgerlijk ongehoorzaam zoals dat heet. In Rotterdam moet je vlak voor de stoplichten meestal op het fietspad en dan na de stoplichten weer op de rijbaan. Dat is een beetje jammer, want de auto's stonden voor hetzelfde stoplicht te wachten en mogen doorrijden, terwijl de brommer die net op het fietspad voor dezelfde stoplichten gewacht, dan mag die nog een keer wachten bij het verlaten van het fietspad naar de rijbaan tot de file auto's voorbij zijn gereden.
Bij het volgende stoplicht heb je dan weer pech, want de fietsers die net over het fietspad mochten doorrijden krijgen ruim baan en mogen doorrijden door het stoplicht dat ruime tijd op groen staat.
Enfin, de scooterrijder mag dan samen met de resterende te late auto's doorrijden als het stoplicht voor hen op groen staat.
Vervolgens wordt je als scootterrijder geacht om direct daarna op de volgende parallelle ventweg weer de hoofdweg te verlaten en hier te gaan rijden.
Dat zie ik dan maar even niet voor het gemak, want bij zoveel oponthoud hoeft dat van mij echt niet meer. Ik rijd gewoon door op de hoofdrijbaan tot de volgende stoplichten, want in Rotterdam heb je er veel.

Vandaag twijfelde ik even, zal ik nogmaals op alle auto's wachten en als brave burger achter de auto's aansluiten? Nou nee, vandaag dacht ik, bekijk het maar, ik rijd door op het fietspad.
Juist op dat punt stond de rollerbank te wachten.

Als ik braaf op de hoofdweg was gaan rijden, was ik vast niet aangehouden, nu wel. Ongeveer tien minuten duurt zoiets altijd, papieren laten zien,' ja meneer, en nee meneer' zeg ik dan. Wachten en praatje maken.
Of ik wel eens eerder was aangehouden en op de rollerbank had gestaan. Ja, ik ben wel eens aangehouden, en nee, ik heb nog niet eerder op de rollerbank gestaan. De scooter doorstond de test, de rollerbank kwam niet verder dan 46 km, wat me verbaasde, want het ding rijdt 50.
Enfin, ik mocht weer door.

De schooljongen die voor me was, moest 35 euro afrekenen. Jammer voor hem? Nou nee, ik vind dat je een snorscooter niet absurd moet opvoeren. Ik snap het niet dat pas nog een Vespa met blauw kenteken die niet harder mag dan 25 mij met gemak inhaalde.

Ik ben geabonneerd op de e-mailtjes van de Rollerbank en ja ik heb hem ontvangen vanmiddag om 15:06:
Rollerbank controle in Rotterdam om 15:06:41 ter hoogte van
hofplein zadkine

Blijf uit de buurt en waarschuw direct je vrienden!


Ik ben geabonneerd op deze e-mails omdat ik graag even omrijd voor dit oponthoud. Toch weer 10 minuten winst minus de omrijdtijd van enkele minuten. Ik wist het niet, ik stond daar ook omstreeks die tijd. Mogelijk dat die jongen een sms stuurde aan de rollerbank. Dan zeg ik, jammer voor je, die 35 euro en bedankt voor de service.

5 opmerkingen:

  1. Nou, dan was hij wel wat laat voor je! Maar fijn dat je verder niet in aanmerking kwam voor een boete. De oponthoud is ook niet prettig, maar ja, je doet er weinig aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer van het oponthoud. Maar goed dat het je geen euro extra gekost heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb nog nooit van een rollerbank gehoord! Wat is dat???

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik word wel eens ingehaald door een bromfiets. Ik rijd in mijn auto met een snelheid van tussen de 80 en 90 en met gemak haalt hij me in. Die bromfiets rijdt op het fietspad en is zo niet alleen voor zichzelf een gevaar maar ook voor anderen die van het fietspad gebruik maken.
    Het is gevaarlijk en ik verwacht dat, als hij ooit aangehouden wordt en op de rollerbank moet, zijn bromfiets wel kan inleveren en een hele hoge boeet krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb nog nooit brommer of scooter gereden maar ik verbaas me over de snelheden die die dingen kunnen halen! Net als Willeke hiervoor al zei, heb ik soms moeite om als automobilist op een 80 km. weg,een brommer op het fietspad ernaast in te halen. Levensgevaarlijk voor de fietsers! Dus zo'n boete is in dat geval eerlijk verdiend.

    BeantwoordenVerwijderen