maandag, december 19, 2011

Hopjesvla

Al een tijdje had ik trek in hopjesvla. Ik trof een goed consuminderend recept aan waarin bloem werd gebruikt om te binden. Bloem is niet goed om te binden. Het blijft veel te slap.

Mijn variant dan op dit recept voor 2 a 3 personen:

50 gram suiker
3 eetlepels water
0,5 l melk
1 eetlepel oploskoffie
2 eetlepels maïzena

Je kunt iets minder melk nemen, als je sterk gezette koffie toevoegt.

Caramelliseer de suiker in een pan met een dikke bodem met een beetje water tot de suiker gesmolten is en lichtbruin.
Haal de pan van het vuur en doe er 2 eetlepels water bij. Voeg er 0,4 l melk aan toe en de oploskoffie of de sterk gezette koffie.
Kook de massa een minuutje zachtjes door.
Los de maïzena op met de resterende melk en voeg dit toe en roer goed door de warme massa.

Haal de pan van het vuur en doe het in de schaaltjes of schaal.
Eet smakelijk een toetje zonder E-nummers of enge toevoegingen voor een prijsje waar je dat niet voor kunt kopen. Prijs bij AH voor een halve liter is 80 cent.
Met halvolle melk van Bas, maizena, suiker en koffie kost dit hooguit 40 cent.

3 opmerkingen:

  1. Ik ken de naam wel, maar weet eigenlijk helemaal niet wat hopjesvla is. Ik ga het eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat mijn dochter dit wel eens heel lekker zou kunnen vinden! Ik ga het recept aan haar doorgeven. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen