vrijdag, januari 06, 2012

Accijns en BTW op peperdure benzine

De benzine is peperduur en begin dit jaar werd deze per liter 1 cent duurder door de normale jaarlijkse accijnsverhoging verhoogd tot 0,73 per liter.
We betalen hierover ook nog 19% BTW = 0,8687 cent.
De prijs per liter aan de pomp voor ongelood 95 bij de onbemande pompen kostte afgelopen maandag 1,619 per liter

Dat betekent dat de overige kosten 0,63 excl btw en nog eens 12 cent btw.

Op een liter benzine betalen we nu dus
-0,73 accijns
-BTW over accijns 0,14
-BTW over de resterende hoeveelheid 0,12
-0,99 totaal naar de overheid wanneer je tankt bij een onbemande pomp op een goedkopere prijs per liter.

Ik ga hier niet meer uitrekenen wat de benzine kost bij een bemande en duurdere pomp. Lezers van dit blog tanken niet duurder dan nodig. Er zijn enkele bemande pompen die goedkopere benzine verstrekken.

Ik rijd nog steeds volgens het nieuwe rijden en doe nu veel stadsritten. Ik verbruik nog steeds significant minder dan de gemiddelde autorijder volgens de website werkelijk verbruik.

In maart 2011 was de benzine ook heel duur, maar ja, toen was er oorlog in Libië. Dat was de reden, zo heette het toen, de overheid verdiende toen 1 euro op een liter benzine van 1,70.

Op de website Brandstofzoeken, de tip van Jutvrouw kun je zien waar je het goedkoopst tankt.
Ik zou, als ik een smartphone had de gratis app van Athlon Carlease op mijn mobiel zetten.
Wanneer je ver van huis bent weet je niet waar de voordeligste brandstof te verkrijgen is.

5 opmerkingen:

  1. Toch kies niet elke lezer het goedkoopste. Ik moet eerlijk bekennen dat ik naar een pomp gaat waar netjes voor je getankt en op verzoek checken ze de bandspanning of vullen de ruitenwissers vloeistof. Het is duur maar ik gun het die pomphouder. Ik tank er al heel mijn leven en gun het de middenstand die hebben het vaak niet breed. Dus ik probeer zo minimaal te rijden vooral naar mijn werk. Kleine afstanden fiets ik bijna altijd behalve bij extreem slecht weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar we vroeger tankten (zakelijk) kreeg je geregeld een kilo aardappels of een zak verse zeeuwse appels :)

    Nu tanken we altijd bij de onbemande pomp maar die ligt ook aan de weg naar ons dorp.

    Maar goed, het is belachelijk wat je betaalt voor benzine. Grmbl. Moet je eens naar Terneuzen rijden. Tientje tol + BTW -ook voor bewoners- terwijl overal in het land met miljarden wordt gesmeten...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga meestal ook bij een goedkopere pomp. Maar dan moet het wel op de route liggen anders ben je je geld nog kwijt.
    En ja, het 'kwartje van Kok' is er nooit meer af gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem, dat deed ik vroeger ook, lekker makkelijk. Maar 1 x per maand de banden controleren vond men teveel worden. Toen ik met de scooter langs kwam en dat deed ik minimaal 1 x per week, stond de man een beetje te lachen en te flirten. Toen ben ik een ander op gaan zoeken.
    Zakenmensen zijn veel scherper op geld...
    @Valhalla, dat zijn leuke cadeaus.
    @Kostwinnaar, ja, het moet op de route liggen. Je moet er geen kilometers voor om rijden. Ben ik helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik probeer minder te rijden, dat is de beste manier om te besparen. Natuurlijk tank ik wel meestal bij onbemande pompen, check ik de goedkoopste (2 km bij ons vandaan, mooi dus) en doe ik aan het Nieuwe Rijden. Straks wil ik graag ook meer gaan fietsen. Moet ik alleen eerst mijn banden plakken :(

    BeantwoordenVerwijderen