donderdag, januari 12, 2012

Dienstverleningsdocument

Sinds 1 juli 2009 is het verplicht dat uw adviseur u een dienstverleningsdocument geeft waarin staat wat uw adviseur of verzekeraar aan u gaat verdienen.

Overigens staat op de site van de Stichting Financiële Dienstverlening dat het aan te raden is de gegevens op de website te vermelden.

Wat staat er in dit document?
Wat de adviseur verdient aan jouw verzkering, banksparen, hypotheek. Gek genoeg heb ik dit document niet ontvangen toen ik mijn koopsompolis oversloot maar een bankspaar iets bij Independer. Ook niet toen ik een andere koopsompolis naar Brand New Day oversloot. Ik ben er wel gerust op bij Brand New Day, maar het bevreemdt me toch dat dit verplichte document me niet vooraf is verstrekt!

Dankzij de cursus WFT basisdeskundigheid kwam ik dit te weten.
Mocht iemand dus een verzekering afsluiten of iets anders financieels, dan moet je vooraf wten hoeveel je dit gaat kosten, oftewel wat je aan de adviseur betaalt.

Ik belde de ASR, waar ik ook wat heb lopen, maar ik kwam niet verder dan: Belt u uw adviseur!
Ik heb geen adviseur meer. De StFD adviseert de tussenpersonen deze gegevens op de website te zetten, maar daar vond ik het niet

Ik mailde de Goudse Verzekeraar, met het verzoek om dit document, ik ben nog in afwachting.

Bron: AFM
Bron St.FD

Wordt vervolgd!

1 opmerking:

  1. Wij kregen in onze hypotheekofferte in 2009 wel te zien wat de adviseur verdiende, maar het was mij niet helemaal duidelijk of hij dat op zijn bankrekening kreeg, of dat de bank in zijn geheel dat opstreek. Maakt misschien ook niet uit, zolang je maar weet wat van jouw geld daarheen gaat...

    BeantwoordenVerwijderen