dinsdag, januari 03, 2012

Kinderdagverblijf

Vandaag vertelde mijn collega dat er nu slechts 5 kinderen op het Kinderdagverblijf (KDV) zijn.
Tot in december 2011 waren er dat minstens vijftien.

Ja, zo vertelde ze, het is niet alleen de prijs die hoger is maar ook het belastingvoordeel is minder.

Zij denkt dat er nog steeds veel kinderen gaan, maar niet meer zoals voorheen kinderen vier dagen per week daar zijn, maar nu minder vaak.
Ze kon me niet vertellen of er veel mensen zijn ontslagen, of zelf voor de kinderen zijn gaan zorgen, of dat er iets anders aan de hand is.

Is het echt zo, dat het meer geld scheelt om zelf thuis te blijven dan je kind(eren) op het KDV te plaatsen?
Ik snap het niet.

In ieder geval is er nu eindelijk direct plek op de KDV. Het Hofnarretje kan zijn deuren binnenkort wel sluiten!

8 opmerkingen:

  1. Weet wat ik denk? Dat er een hele nieuwe grote zwarte markt is opengegaan van lieve buurvrouwen, oma's en thuisblijfmoeders die voor een paar euro per uur gewoon op je kindjes passen.
    Die komen eventueel zelfs bij JOU thuis en doen je boodschapjes op hun gemakkie voor je, met de kleine in zijn eigen buggie. Kauwend op een stukje krentenbol van de warme bakker gekregen.
    Even een beetje tuttelen en knuffelen en als de kleine slaapt is een stofzuiger door het woonkamertje trekken of wat was wegstrijken erbij inbegrepen...Iedereen blij.
    Hier en daar een paar felbegeerde euro's bijverdiend en als werkende mama stukken goedkoper uit. De moeder eindelijk met een gerust hart naar haar werk. Hoeft peuter en kleuter niet in het donker wakker te maken en ze nog slaapdronken aan te kleden en door weer en wind in de autozitjes meer te hijsen...stress stress stress
    Ik zie ik zie wat jij niet ziet gewoon in mijn eigen straatje.
    Dankjewel regering Rutte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoor steeds vaker dat het bijna gunstiger is om thuis te blijven voor de kinderen, dan parttime te werken en kinderopvang te moeten betalen. Fulltime kinderopvang schijnt helemaal niet te doen te zijn. Misschien wordt er ook vaker een beroep gedaan op familie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoor en zie verschillende dingen om me heen
    - werktijden aangepast in overleg met werkgever
    - opa's en oma's die (meer) worden ingeschakeld
    - switch naar de goedkopere en flexibelere gastouders (al hoorde ik van een gastouder dat daar ook meteen plek is)
    - ontslag genomen of zelfs op ontslag aansturen
    - ik denk dat casadimama ook wel een punt heeft
    - minder mamatijd, jawel, ze waren er, die moeders die tijd voor zichzelf nodig hadden en dat namen op kosten van de belasting. Daar hebben we het urencriterium dat nu is ingesteld aan te danken.
    Zelf heb ik de opvang ook opgezegd, mijn dochtertje gaan deze maand voor het laatst, ik ben werkloos en heb nog steeds geen werk kunnen vinden. Je mocht de kinderopvang door laten lopen als je verwachtte werk te vinden of een reïntegratietraject te gaan volgen in de loop van het jaar....Dat kan nu ook niet meer. Daarbij wil ik ook zelf voor mijn kind zorgen nu ik toch thuis ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @consuminderen: ik denk dat veel mensen korte termijn denken. Het levert NU op dit moment te weinig op om een dag meer te werken of om überhaupt te werken. En misschien is dat soms ook zo. Moet je je alle stress op de hals halen, als het netto maar een beetje oplevert? Maar lange termijn ligt het totaal anders natuurlijk. Daardoor komt het dat in Nederland zo weinig vrouwen echt financieel onafhankelijk zijn. En dan bedoel ik gewoon jezel kunnen bedruipen van je salaris.
    @casadimama: dat zal zeker ook wel spelen, maar het hoeft niet alleen te gaan om het op een koopje op je kinderen op te laten passen. Dat zou ik een slechte zaak vinden, trouwens. Even los van discussies over zwart werken, maar voor het zorgen voor je kinderen zou (in een tweeverdienerssituatie) geld niet leidend moeten zijn, maar kwaliteit. Maar zelfs als je wel eengoed uurloon betaalt kan een oppas thuis nog voordeliger zijn, en zeker ook prettiger voor de kinderen. En dus voor de ouders. Precies zoals jij ook schrijft: geen stress meer. En als je een oppas een goed salaris betaalt dan bind je ze daarmee ook en ben je ze niet zomaar kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk inderdaad dat lle dames hier boven gelijk hebben.
    Misschien dat er ook veel kindertjes nu toch naar de basisschool gaan of naar de peuterspeelzaal?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoorde dat mensen veel meer moeten betalen voor het KDV, en dat de kosten zo hoog worden dat het niet tegen het (partime)werken opweegt. Thuisblijven is soms goedkoper dan het KDV.

    De regering doet met al deze bezuinigingen meer schade dan goed. Besparen op korte termijn, maar niet aan de gevolgen in de toekomst denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hadden tot vorig jaar okt een oppas aan huis, koste ons ruim 1400euro per maand. We kregen 900 euro terug en moesten dus zelf flink bijbetalen. En dat voor 2 dagen per week. Nu zit de jongste weer op de creche en gaan de 2 oudste naar de BSO en ik betaal vanaf dit jaar netto 385 euro. Het scheelt wel maar met alle vaste lasten die gestegen zijn, valt dat zgn voordeeltje in het niet. Ik kijk het nog even een paar maanden aan en anders stop ik ermee. Ik heb geen zin om elke maand er bijna op toe te leggen. Dan maar mijn baan opzeggen en thuis blijven. De creche hoeft niet gratis te zijn maar het moet wel lonend zijn om te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Casadimama, beetje naïef wel je opmerking over eigen straatje en wat je allemaal ziet dat een ander niet ziet. In 2005 is gastouderopvang in de wet kinderopvang opgenomen en sindsdien zijn de eisen aan gastouders enorm toegenomen waardoor de sector zich heeft kunnen ontwikkelen als professionele vorm van opvang. Jij wil graag weer terug naar de situatie dat iedereen, ongeacht goede of slechte motieven, ongeacht kwalificatie of niet, ongeacht de vraag of de situatie wel veilig of gezond is of niet, op kinderen kan passen. Alle uitwassen hebben we net uit de branche geweerd. gastouders die het nergens nauw mee nemen en op 12 kinderen passen in een ruimte zonder enige faciliteit of zicht op veiligheid en gezondheid. gastouders die hun eigen kinderen niet eens kunnen opvoeden laat staan die van een ander.... Nee, we hebben nu een professionele branche en alleen omdat we weer wat meer voor de opvang van ons kostbaarste bezit moeten betalen (niveau 2007!) mag iedereen gewoon weer op dat kostbaarste bezit passen...

    BeantwoordenVerwijderen