maandag, januari 09, 2012

Nieuwe klanten met schulden

Het probleem van deze keer is deze:
"Dit keer in een andere gemeenten kwam een aanvraag van een echtpaar in de najaren van de actieve ouderen periode:
Op advies van hun zoon die beroepshalve op de hoogte is van de misdaad en bezorgd voor zijn ouders, adviseerde keer op keer: "Ga toch verhuizen naar een veiliger buurt." Toch vielen de inbraken daar wel mee, hooguit 3%.

Met hun AOW, huur- en zorgtoeslag een inkomen van 1700 euro per maand gingen ze naar een 50+ flat.
Veel reserves hadden ze niet, ze leenden bij zoon, ex-schoonzoon, betaalden een paar maanden de basis-ziektekostenverzekering niet.
Werden onverwacht geconfronteerd met extra kosten voor het op orde brengen van hun vorige huis en zo nog een paar dingen.

Ze vinden de nieuwe flat niet zo fijn als ze eerst dachten. Het balkon wat bij hun flat hoort, daar kunnen ze niet echt goed gebruik van maken, want iedereen moet er langs kunnen in geval van brand.
De georganiseerde bingo- en muziekavonden kunnen hun gestolen worden. Ze willen geen contact met de mensen daar en he was al een paar keer gebeurd in die paar maanden tijd, dat er mensen overleden.

De duurdere flat confronteerde hun ook nog met onverwachte dure servicekosten! De maat was vol. Weg wilden ze er en wel rap ook.
Maar ze hebben een huurcontract van een jaar! Dat is pech. Ze moeten er nog minstens een half jaar blijven. Ze hadden nooit moeten verhuizen. Ze willen graag terug naar hun oude buurt. Die paar inbraken daar in de straat vielen best mee.

De belastingopgave viel tegen, ze moesten daar ook fors aan betalen. Alles zat tegen!

Ze bezorgen de post voor Sandd en verdienen daar nog een zakcentje mee. Ze willen niet dat dat fiscaal enz. bekend wordt."

De eerste inzichten/oplossingen:
De man die de intake verzorgde gaf hun een briefje mee voor de voedselbank en daar waren ze al een keer geweest, toen ik hen ontmoette.

Ze dachten dat hun medicijnen niet vergoed werden door de zorgverzekeraar, maar dat werden ze wel. De verzekeraar had hen tot mei 2011 een drietal facturen gestuurd tot een bedrag van 368 euro. Hierna kwamen er geen facturen meer.

Samen maakte ik een berekening van inkomen en uitgaven. Als ze iedere maand 90 euro afbetalen aan schulden dan hebben ze nog een bedrag van 511 euro per maand voor de boodschappen.
Als ze met een half jaar echt willen verhuizen, dan zullen ze nu alles op alles moeten zetten om de schulden af te betalen en dat betekent dat ze echt recht hebben op de voedselbank. Voor een echtpaar ligt het maandelijks minimum vrij te besteden bedrag op 235 euro.
Daar ga ik het a.s. weekend verder over hebben. Een afbetalingsregeling met de zorgverzekeraar moet overeengekomen worden. Enz. enz.

Ze willen graag dat de kerk de schulden van de ex-schoonzoon overnemen. Helaas zijn de kerkelijke bronnen niet onuitputtelijk. De kerk heeft last van de slechte economie en de teruglopende aantal leden.
Ik zou daarom toch ook een beetje extra inkomen voor de kerk willen genereren door in overleg een acceptabele hoeveelheid rente te berekenen.

Ook toen ze nog op het vorige adres woonden en bijverdienden door het extra bescheiden inkomen van Sandd, gaven ze hun kleinkinderen geen cadeaus. Hiermee gaan ze door.
Het verbaasd me dat ze dat niet doen, een kleinigheidje hoeft toch niet zoveel te kosten?

Toen ik binnenkwam viel me op dat de verwarming op superhoog stond. Toch werd me gevraagd of ik het koud had. Tja, dat hoort bij oudere mensen. De verwarming hoog.
Als ze niet minder per maand willen overhouden, door schulden versneld af te lossen, dan stopt de voedselbank voor hen.

Het grootste probleem bij dit echtpaar is, dat ze tot op heden geen overzicht hadden gemaakt van inkomsten en uitgaven! Hadden ze altijd hun uitgaven genoteerd, dan waren ze volgens mij niet in de problemen gekomen.
Als ze met de vorige woningverhuurder door hun huis waren gegaan en dat met de kinderen hadden opgelost, zoals de verhuurder wilde, hadden ze daar vast niet zulke hoge kosten gehad.

Maar ja, dat is achteraf praten. Ik zal hun de komende tijd begeleiden, maar ik heb niet zoveel gevoel voor hen als ik voor mijn eerste schuldenklant had.

9 opmerkingen:

  1. Als ik het zo lees, kan ik me best wel voorstellen dat je hier wat minder mee hebt. Ze klinken ook wat minder gemotiveerd dan je vorige klant. Maar evengoed veel succes toegewenst, want als je er minder mee hebt, is het denk alleen maar lastiger je toch goed in te zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah, nu snap ik het verhaal veel beter. Tja, wat die ziektekostenvergoeding betreft, daar kan menig hogeropgeleide al geen chocolade meer van maken, dus verbaast het me niet dat deze mensen ook het spoor bijster zijn. Er zijn oudere mensen die willen vasthouden aan hun levensstandaard van vroeger en het als een belediging ervaren op leeftijd nog te moeten bezuinigen. Denk aan ouderen die de crisistijd hebben meegemaakt. Dat kan op jongere generaties onbegrijpelijk star overkomen.
    en de nodige pathos en drama erom heen, ach. Ik had zondag mijn vader aan de telefoon en hij vertelde boos dat 'oudjes zichzelf nu maar van kant moesten maken'. Dat had de regering bepaald door bepaalde ziektekosten nu niet meer te willen vergoeden. Nadat ik hem even had laten uitrazen, vroeg ik door. Uiteraard doelde hij op het advies van het College voor Zorgverzekeringen om ouderen meer zelf te laten betalen voor kleine ongemakken, en die niet meer uit de basisverzekering te laten betalen. Maar dat is nog niet hetzelfde als jezelf van kant maken, pa. Nou, veel verschil was er volgens hem niet echt. Nu weet ik dat hij geld genoeg heeft, dus wat is zijn punt nu precies?
    Vaak gaat dit gemopper (zoals over het balkon en de bingo-avonden ook) over weerstand tegen veranderingen en een roep om erkenning. Maar daar doorheen prikken vereist inzicht en geduld.
    Sterkte, het lijken me geen makkelijke clienten. Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erachter komen wat de weerstand precies is, is een vak apart. Maar wel een uitdaging! Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. pas op met de bijverdienste van sandd, hierwordt geen loonbelasting op in gehouden maar sandd geeft straks wel netjes door hoeveel ze aan lonen kwijt zijn. zelf moet je de verdienste ook doorgeven, eigen verantwoording. dus geheim houden kan je een fikse boete opleveren omdat ze de gegevens bij de belasting wel hebben gekregen van sandd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo, aan deze nieuwe cliënten zal je de komende tijd je handen flink vol hebben! En die 511 euro p.m. die ze over hebben is dat vrij te besteden dus de vaste lasten zoals huur etc. zijn er al af?? Ik vind het nogal wat........suc6!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik snap niet in welke hoedanigheid je ze helpt 'vrijwillig'of professioneel waarom blog je over andermans problemen? Is dit niet vertrouwelijk?
    Ik zou het zelf niet leuk vinden als ik met een probleem naar een hulpverlener stap en de volgende week toevallig mijn probleem tegenkom op een blog, ook omdat je nogal over ze oordeelt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sorry, voor mijn late reactie, nee ik ken ze gelukkig niet, maat aangezien ik zelf WSNPer ben, vind ik het niet leuk om uitgebreid over iemand anders zijn problemen te lezen zodat iedereen daar op kan reageren. Deze mensen nemen jouw in vertrouwen over hun situatie en daarom vind ik dat het tussen jouw en je cliënt zou moeten blijven als je behoefte heb om er over te praten, zou je dat met een begeleider kunnen bespreken en niet op een blog zetten, Volgens mij is een blog bedoeld om zaken aan te kaarten waar je zelf mee zit!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Anoniem, het is niet makkelijk om iemand te begeleiden.
    Je neemt vaak daar iets van mee naar huis. Zo vertelde een ook als helper werkende en beroepsmatig bewindvoerder WSNP, dat zijn vrouw hem alleen naar klanten laat gaan, wanneer hij zijn portemonnee thuis laat.
    Ook als professional betrokken bij schuldigen.
    Fijn dat ik op mijn blog een uitlaatklep heb. Ook al vind ik het jammer dat mensen vaak kort door de bocht reageren.

    BeantwoordenVerwijderen