maandag, februari 20, 2012

O die heerlijke dubbele espresso

Vanmorgen ging ik gehaast (te laat) naar mijn werk. De heerlijke geur van vers gezette koffie rook ik ergens onderweg Ik beloofde mezelf vandaag op de zaak in de speciale kantineshop een dubbele espresso te nemen.

In de krant De Pers van vandaag stond een heel stuk over de "eerlijke handel in koffie".
De koffieboer in Honduraz ontvangt 1,80 per kilo koffie en is daar blij mee.
Na het transport per schip naar Hamburg wordt deze koffie voor 3,00 euro per kilo verhandeld aan de koffiebrander ergens in Europa.
Na het koffiebranden is de koffie al 30 euro per kilo volgens de krant.
Bestel je ergens een heerlijk voor jou gezette dubbele espresso dan betaal je 120 euro per kilo of 3 euro voor 25 gram bonen en de arbeid en de verpakking.


Lijkt mij sterk die 30 euro per kilo, omdat ik voor een kilo koffie iets van 8 euro betaal.

Enfin, vanmorgen kocht ik een heerlijk geurende dubbele espresso op mijn werkpas met korting voor 2,20 in een minibekertje en ik heb er iedere slok van genoten.

4 opmerkingen:

  1. Dat lijkt mij het allerbelangrijkst, dat je zoiets koopt en er dan van geniet. Zelfs een cent uitgeven aan een kop koffie blijft zonde als je het zo achterover gooit en er niet eens van geniet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn zo'n traktatie! Heerlijk om even te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @LLmM, bedankt weer voor je comment.
    @Vlijtig Liesje, genieten mag, doe ik wel vaker hoor, maar ik schrijf ver niet altijd over.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @LLmM, bedankt weer voor je comment.
    @Vlijtig Liesje, genieten mag, doe ik wel vaker hoor, maar ik schrijf ver niet altijd over.

    BeantwoordenVerwijderen