zaterdag, februari 04, 2012

Vakantie plannen

Het valt niet mee, om met mijn vakantiebudget van 2.000 euro voor dit jaar vakanties te plannen. En juist dit jaar heb ik plannen en nog eens plannen.

Vrienden gingen vorig jaar hurtigrutten voor de kust van Noorwegen. Hurtigrutten is van oorsprong een postboot.
Nu hebben zij in al die jaren de wereld al aardig doorgereisd, er zijn nog maar weinig plekken waar ze nog niet waren.

Ik vertelde dat mij dat ook wel wat leek, hurtigrutten. Ze schreef me dat ik bij Kr as moest kijken. Ik keek en zag dat voor mij de prijs op ongeveer 3.000 euro uit kwam.
Zelfs zij gaf toe dat het erg veel geld is.

Sinds die tijd surf ik wat af. Dan maar met een cruiseschip naar IJsland? 1879 euro. Maar wat saai, daar ben ik nog niet aan toe. Met twee personen is het ongeveer 1100 per persoon.

Ik las de honeymoon van Valhalla naar Noorwegen en vroeg haar of mijn kleine Yaris dat wel kon hebben. Volgens haar wel. Nu heb ik in een ver verleden met de citroën Visa in de zomer over een gletscher gereden omdat er in Zwitserland een tunnel afgesloten was. De auto liep regelmatig warm. Niet zo'n goed idee dus om de Noorse bergen met een kleine auto af te leggen.

Busreisje dan? Naar de Noordkaap? Vrijwel alle busreizen eindigen in de buurt van de 2.000 euro.
Dit jaar wil ik eigenlijk al leven alsof ik met vervroegd pensioen ben en mijn totale budget voor vakantie is dit jaar 2.000 euro. Te weinig als je iets anders wilt dan kamperen, of als je iets wilt doen dat echt nieuwe indrukken toevoegt.

Meezeilen? Misschien zeilend naar Noorwegen?
Ik herinner me een overtocht destijds Engeland - Nederland v.v. Windkracht 9 en regen op de Noordzee. Zo erg hoeft het dit keer vast niet te zijn. Het was de bedoeling om ook nog naar Frankrijk te zeilen, maar het zat er niet in. Met gereefd zeil voeren we toen.

Of is het gewoon de hogere prijs die je betaalt wanneer je vrij bent.
Ik ben er nog niet uit. Budget omhoog? Of het budget omlaag, zodat er geen keuzes gemaakt hoeven te worden? Behalve dan wat er is. Fietsvakantie?
Ik denk dat ik nu maar stop met denken en ik zie wel wat er naar me toe komt.

14 opmerkingen:

  1. Ik kan je Noorwegen zeker aanraden als je van ruimte, bergen en natuur houdt! Wij plannen voor 2013 (voorzichtig) om naar Ijsland te gaan. Kost voor ons als gezin van drie 6000 euro (incusief alles). Is misschien een grote berg geld, maar dat is nu juist één van de redenen waarom we consuminderen! Het is iets dat manlief al heel lang wil doen. Een cruise naar de Noordkaap is ook nog een wens, maar een kindvriendelijke accommodatie is dun gezaaid, helaas.
    We deden afgelopen jaar een autoreis door Noorwegen met een Volvo. Je merkte dat ie daarvoor is gemaakt en we hadden een lager verbruik!
    Misschien een auto huren?
    Je moet ook leven, he!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beetje rondvragen voor de huur van een grotere auto voor die tijd als je het niet vertrouwt?

    Maareh, wij zijn met zijn vieren incl. overtochten dik twee weken weg geweest (met nog een extra lange overtocht terug naar Kiel in DE ipv Frederikshamn in DK) voor 1800 euro.

    Kijk hier eens: http://www.buroscanbrit.nl/vakantie/noorwegen/rondreis/vakantiewoning

    Weet niet hoe lang je weg wil maar voor 3000 euro ben je wel even zoet ;)

    Je kan ook hotelrondreizen maken, of in kampeerhutten. In kampeerhutten zit je natuurlijk weer goedkoper.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik neem aan dat je 'kleine' Yaris gewoon goed onderhouden is. Dan zou ik er dus gewoon mee naar Noorwegen gaan. Zelf heb ik een Aygo en ik zou er zo mee wegrijden.

    Nu ben ik wel lid van de wegenwacht met Europadekking en vervangend vervoer buiten Nederland, dus mocht er iets gebeuren, dan heb ik een back-up en word je altijd wel geholpen.

    Zelf ben ik al op de Noordkaap geweest, maar dan met de motor. Geweldig om te doen. Een van de motoren heeft wel pech gekregen (maar toen waren we al op de terugweg) en toen hebben we dus ervaring opgedaan met de A*NWB en repatriering. Ging allemaal goed!

    Dus... overweeg nog eens om wellicht toch met je eigen auto te gaan. Kampeerspullen mee, campings genoeg en op de campings ook hutjes die je kunt huren. Van heel luxueus tot alleen een houten schuurtje met een bed (of stapelbed) erin.

    Greetz,
    Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben je gek joh? Die Yaris is een super auto. Met een klein autootje kom je sneller de berg op dan met een grote. De Yaris is nu 13 jaar oud en nog geen problemen gehad. Met een Toyota hoef je ook geen abonnement op wegenwacht o.i.d. te nemen. Wij krijgen een gratis Eurocare kaart. Wij zeggen al jaren tegen elkaar; "Ooit wel eens een Toyota met pech langs de weg zien staan?"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben vorig jaar 3 weken naar Thailand geweest. Ticket kost je als je de aanbiedingen afwacht zo'n 550 a 600 euro en als je van te voren niks boekt en gewoon door Thailand gaat reizen, kom je met 2000 euro makkelijk toe. (Moet je niet in dure hotels willen zitten)
    Kan het je echt aanraden, is een superland!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien vind je het leuk om bij andere mensen te logeren-gratis. Dan is couchsurfing misschien iets voor je?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb een keer een rondreis door Egypte gemaakt, nachten sterren kijken in de woestijn, enzvoorts. Dat was zonder eten €800. Eten is daar niet superduur, dus met €2000 kom je daar makkelijk mee uit. Ik weet natuurlijk niet of je dat al gezien hebt en of het bijzonder genoeg is, maar ik vond het een heel mooie reis!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij zijn ook in Noorwegen geweest en dan vooral in het zuidelijke deel(van Oslo tot ergens tussen Stavanger en Bergen). Mijn ervaring met daar rijden is dat ze heel erg veel tunnels hebben en de wegen niet zo steil zijn als in de Alpen. Hoe het noordelijker is weet ik niet.
    We hebben die vakantie ongeveer 5000km gereden en zijn met de ferry overgestoken van Denemarken en ook weer terug.
    Noorwegen is een erg mooi land. Helaas hebben we heel veel regen gehad, maar de natuur is grandioos!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Allen, dank. Ik ben nog steeds aan het denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik sluit me bij de andere Jacqueline aan. Gewoon gaan! ook al is je auto klein. Vorige zomer ook met een Golf en 4 personen erin een huttentocht gemaakt. Je hoeft nooit te reserveren. Die hutten staan op campings maar ze zijn meestal niet luxe. Dus slaapzakken, kleren etc, eten en drank mee. Boot wel boeken.
    We zijn ook ooit tot de Noordkaap gereden, maar dat zou ik nooit meer doen. Er is niks aparts te zien en de weg erheen is heel saai.
    Ik zou alleen het zuiden blijven. Verkijk je ook niet op de afstanden daar!
    groetjes,
    Jacqueline K

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Maar een fietsvakantie in eigen land is ook prachtig kan ik je uit eigen ervaring vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Met Ryanair goedkoop naar Stockholm vliegen. Vanaf het vliegveld vertrekken er bussen naar Stockholm centrum. Vanuit daar kun je ook naar het eiland Gotland. Bewaar goeie herinneringen aan die reis.
    Aan overnachtingen zul je dan het meeste kwijt zijn.
    Nadeel van met de auto is dat de benzine momenteel niet goedkoop is. Voordeel je kunt veel eigen spullen meenemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een hele mooie reis gehad die we zeker niet zullen vergeten. Heel erg bedankt voor alles en we gaan dit zeker nog een keer doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Noorwegen , de plaats die bekend staat om de taaie ongerepte natuur , Vakantie rondreis Noorwegen, de blauwe meren en de hoge besneeuwde toppen . Noorse fjorden door National Geographic Traveler terecht vergolden een paar keer als een van de beste gelegenheid bestemmingen op de planeet. Een basis -station , die snel gevraagd ontevredenheid in België is onberispelijk plezier in Noorwegen en gelegenheid gevoel. Achter elke hoek iets nieuws verbergt , dan heb je nog een waterval voorbij , de weg neemt u mee langs een verrukkelijke andere scène van bergen en meren .

    BeantwoordenVerwijderen