maandag, maart 05, 2012

Nee, dat gaat me niet lukken

Vorige week heb ik en de voedselbank zich ingespannen om het eerste voedselpakket voor een schuldige vandaag te laten ophalen.

Vanmorgen werd ik gebeld door schuldige die zei: "Nee, dat gaat me niet lukken."

Waarom dan niet??

-Nou dan moet ik vijf kilometer fietsen en mijn band is zacht.

-Dan moet ik met de tram en ja OV kost geld.

-Vijf kilometer lopen?? Hè, wat?

Wie is schuldige? Een gezonde man van begin 40 jaar.

Wie ben ik? Nou Opnieuwbeginnen is er even niet, die is namelijk ontploft. Wie dit stukje schrijft? Pisnijdig is mijn naam.
Ik denk dat deze man zonder inkomsten het nog goed genoeg heeft.


Update 6-3-2012 's avonds laat: Schuldige heeft het licht gezien.
Ik ben rustig, sympathiek en coachend gebleven. Gekeken naar de mogelijkheden. Ik heb niet laten merken dat ik ontploft was. We gaan verder en we komen er uit in een hoeveelheid tijd.


Update 8-3-2012: Misschien niet duidelijk, maar met een nieuwe klant ben ik al gauw 3 a 4 dagdelen per week bezig.

28 opmerkingen:

  1. Fietspomp zeker ook zoek of gestolen? Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk boek voor je: "Alle Dagen Arm". Als je het nog niet gelezen hebt, dan kan ik het je wel aanraden denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sommige mensen zijn slecht of niet te helpen, ook dat kan een keuze zijn. Al is het een slechte.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ga je nog verder met deze cliënt?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad vlasje.. ik maak nu hetzelfde mee met buren van me. Ze worden hun huis huis gezet omdat ze al 6 maanden de huur niet betaald hebben. Kwamen vorige week bij mij aan de deur om 3500 te lenen. Ik heb ze gezegd dat ik ze niet met geld kan helpen, maar dat ik ze wel wil helpen om te proberen de uitzetting te voorkomen. Heb voorgesteld om de schuldsanering in te gaan, maar dat willen ze niet omdat meneer dan de auto weg moet doen. Op mijn vraag waarom hij hem niet weg wilt doen was het antwoord: Dan moet ik een kwartier eerder mijn bed uit! (werk is 10 minuten fietsen van huis af) *zucht*... volgens mij willen ze gewoon niet geholpen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat komt wel heel ondankbaar over. Ga je hier dan inderdaad mee verder, kan er meer achter zitten, of kun je ook bedanken?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Allen, ik ga vanavond bellen met deze mensen. Zijn ze niet geweest, stopt de voedselbank meteen.

    Ik kan niet teveel vertellen over mijn schuldenaars.

    Ja, ik kan stoppen met mensen die niet willen. Er zijn nog vele wachtenden na hen.
    Vorige week heb ik twee avonden voor hen gewerkt en afgelopen zaterdag ook.

    Als ik iemand zie met schulden duik ik er bovenop. Maar ja, als iemand niet wil.
    Ik heb afgelopen dinsdagavond op schuldmaatjes avond veel dingen gehoord die verschrikkelijk waren. Ik ben nog niet erg gehard, maar wel harder geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb jaren in het buurtwerk gezeten. Mensen moeten geholpen willen worden, maar ook leren hoe dat werkt. Er is een categorie die alleen roept om hulp maar het niet echt wil. Er is ook een categorie die geen idee heeft hoe ze er mee om moeten gaan. Dat het niet vrijblijvend is, en dat hulp ook eigen inspanning betekent.
    Ik zou even de tijd nemen om je ontploffing te verwerken en dan heel rationeel (eventueel in overleg met de instantie waarvoor je je werk doet) op een rijtje zetten of en hoe je verder wilt. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is wel heel erg. Dat zulke mensen er dan voor in aanmerking komen zeg. En ik wou dat ik zo dichtbij mijn werk woonde, 30km is me iets teveel ;D

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Valhalla Het boek zet ik op mijn tot do lijst, volgende vakantie of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @valhalla: ik keek even, maar kan het niet vinden. Is het misschien "alle dagen schuld"?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha,

    Even diep ademhalen en tot tien tellen. Ben blij dat iemand anders het een keer meemaakt. ;-) Na 2,5 jaar vrijwilligerswerk bij een voedselbank ken ik nog wel een paar sterke verhalen...

    Probeer eens uit te vragen wat nu precies het probleem is. Misschien moet hij over een drempel heen en heeft ie een duwtje in de rug nodig. Of de honger is gewoon niet erg genoeg. Da's ook een van de mogelijkheden. D'r zijn zoveel soorten en smaken mensen, die allemaal op hun eigen manier met dingen omgaan. Dat houdt het boeiend!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Henderina, leuk interview met Ilse.:-)).ik heb mijn ABO vernieuwd. Ik ben benieuwd naar je voedselbank verhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zeer ergerlijk. Ik kan me voorstellen, dat je ontploft bent.
    Helaas zijn veel mensen met schulden zo. Ik ken er ook, die nog steeds dure merkproducten kopen en bakkersbrood kopen, omdat ze niets anders lusten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Aargh!!!! Daar zou ik ook van ploffen zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Misschien is hij de schaamte nog niet voorbij. Anders is het echt te erg... Vijf kilometer lopen is niet veel voor een gezonde man, gratis beweging in de buitenlucht. En hij zou kunnen overwegen de band op te pompen en voor de zekerheid de pomp mee te nemen. De band is zacht, zei hij toch, niet plat... Mijn kinderen hebben in het verleden door gebrek aan geld voor een busabonnement door weer en wind 23 kilometer naar school moeten fietsen. Dat wil zeggen, 23 kilometer heen en 23 kilometer terug. Kom op zeg...!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ga weer verder met deze mensen. Er is meer begrip van hun kant en nu willen ze ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. God te horen dat ze bereid zijn een stap te zetten. Succes met begeleiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Vandaag ook weer zo'n vervelende ervaring met iets wat ik gratis aanbood. Ze kwam niet omdat het regende en dat is zo nat op de fiets. Voor mij zijn dat geen redenen om een afspraak aftezeggen, maar kennelijk werkt dat tegenwoordig zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @Lot, Wat een slome duikelaar dan hè.
    Irritant.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedoel je met schuldige,schuldenaar, d.i. iemand die in de schulden zit of bezig is met schuldsanering. Ga je door deze ervaring alle mensen met schulden over één kam scheren. Het is niet altijd even makkelijk om mensen te helpen omdat je zelf ook vooroordelen hebt of verwachtingen omdat je iets voor een ander doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Anoniem, volgens mij had ik het over deze situatie. Heb je de update niet gelezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik ben blij in je update te lezen dat je cliënt bijgedraaid is. Succes verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ben zelf schuldhulpmaatje geworden om mensen bij te staan in de gang naar het schuld loket en overige hulp maar tot mijn verbazing zijn er nog steeds mensen die menen dat ik alles voor ze oplos en ze zelf niks hoeven te doen. Zo maakte ik mee dat een cliënt niet eens de moeite nam om mij af te bellen en toen hij eindelijk zijn telefoon opnam werdt er dood leuk gezegd dat ik volgende week maar terug moest komen of meneer kwam te laat op de afspraak of helemaal niet. En als hij aanwezig was had hij geen enkel pappier of overzicht bij zich..

    Op zo'n manier kan ik iemand echt niet helpen helaas

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Aniniem sterkte met je klant. Dank dat je het wilde delen.

    BeantwoordenVerwijderen