dinsdag, maart 13, 2012

Stille tijd helpt bij loslaten

Na de hectiek ben ik me er van bewust dat ik meer stille tijd in moet lassen voordat ik een beslissing neem. Meer stille tijd om op bezoek te gaan bij mezelf. Een soort thuis komen bij mezelf.

Terwijl ik vanavond zo lekker met de laptop op schoot kijk naar een programma van RTL4 naar het opruimen van het huis van een kringloop verzamelaar, waar met een heel team gewerkt wordt, denk ik: Had ik ook maar zo'n team gehad voor mijn schuldenaar waar ik nu helaas mijn handen vanaf getrokken heb.

Slapeloze nachten had ik van de onmacht om iemand te veranderen, die dat eigenlijk niet wilde, maar door familie zich had laten overhalen. Niets lukte, marginale dingen kon ik bereiken. Ja, zei hij, Nee, deed hij. Gebruikte geleend en gekregen geld voor zijn verslavingen.

Maar nu is het rustig, ik heb het los gelaten. Stille tijd is prima, net zo goed als een stuk hard lopen. Dan kun je later ook alles los laten.

9 opmerkingen:

  1. Ja, dat is lastig om iets van je af te zetten. Ik ga dan hardlopen, een aktieve manier van loslaten die beter bij me past. Maar het blijft hetzelfde dilemma. Ik bedenk dat dat mensen het recht hebben zelf te bepalen hoe ze leven, ook al is dan in mijn ogen nog zo bizar, achterlijk stom of sneu. Ik zou ook niet willen dat anderen mij ongevraagd betuttelen. En als mensen dat doen laat ik subtiel weten ze uiterst dankbaar te zijn, maar het verder prima zelf af te kunnen. Maar het wordt lastig als je de schade van zo'n leefstijl zo duidelijk ziet: schulden, vervuiling, verwaarlozing of mishandeling van kinderen of huisdieren. jij hebt je best gedaan, meer kun je niet. Sinds we van de boom der kennis hebben gegeten kiezen we zelf,en zijn we zelf verantwoordelijk, denk ik altijd maar. En dat kan dus ook verkeerd uitpakken. Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Had een heel verhaal getypt over een gezin dat ik kende maar daar schiet je niets mee op.

    De ouders, daar kan je niets meer mee vaak. Voor de kinderen kan je wel een lichtend voorbeeld zijn, als die er zijn.

    Ken ze ook, de junkies die een week clean vieren in de stad. (WAAROM!) Je kan er niets mee.

    Verandering moet toch echt uit de mensen zelf komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi

    Mensen moeten ook geholpen willen worden...
    Wij hebben een vriend, waar je heel veel energie in kan stoppen. Uiteindelijk is iedereen in de weer om te helpen en handvatten aan te reiken. Helaas doet hij er niets mee. Dat blijft dus zo. Het vervolg is: jezelf terugtrekken, afstand nemen. Moeilijk maar noodzakelijk.
    Ik zou het heel jammer vinden als je stopt met schrijven.
    Je hebt een heldere nuchtere kijk op zaken. Houden zo!
    Groet en het ga je goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als mensen niet willen, dan bereik je ook met een heel team niets. Bekijk de uitzendingen van Hoarders maar eens, daar zitten soms ook mensen tussen die gewoon niet willen. En daar bereik je dan ook echt niets, of inderdaad marginale dingen. Misschien draait hij nog bij, wie weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Verslaving is een probleem van geheel andere orde en dat oplossen ligt niet binnen je bereik. Het is goed dat je het los laat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Uiteindelijk ben je dus toch gestopt met die client, begrijp ik?

    Nou ja, stille tijd houden is mijns inziens niet helemaal loslaten, maar bidden of Gods hand hem wil vasthouden dmv mensen die misschien wel tot hem kunnen doordringen/iets voor hem betekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gelukkig is niet iedereen zoals deze persoon. Er zullen genoeg anderen zijn die wel willen, die het wel waarderen. Focus je daarop en niet op juist die ene die niet wilde.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nu is niet zijn tijd om geholpen te worden. Jou treft geen blaam.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat lijkt me superfrustrerend dat je iemand wilt helpen, en dat die persoon niet meewerkt. Goed dat je het hebt losgelaten.

    Stille tijd vind ik heel belangrijk . Hardlopen is een goede manier om stille tijd in je leven te brengen inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen