zondag, april 15, 2012

Help! de vrouw is klusser!

Tijdens de paasvakantie ging ik klussen.
De eerste dagen gingen vooral op aan praatje hier, praatje daar, lezen, luieren.

De bedoeling om de wanden te verven heb ik laten gaan. Het leek me te lastig om wel de wanden, maar niet het plafond mee te schilderen en dat dan ook nog twee keer.
Het goedkoopste witte behang van ruim 9 euro van de Gamma met ook nog een 20% korting bon moest het maar worden, dacht ik...
Ik moest nog naar de Action voor wat spullen (tip: Unox rookworst in twee soorten nu 80 cent bij Action. als je dat lekker vindt.)
en zag wit vliesbehang voor 4,12 euro en het zwaardere Bison behangplaksel kostte 2,79.
Ehmm, even rekenen, waarom zou ik nog naar de Gamma gaan.

Het vliesbehang moest geplakt worden op de vooraf met behangplaksel ingesmeerde wanden.
Geen behangtafel nodig. Een grote insmeerkwast had ik nog liggen.
Een Youtube filmpje over behangen en nog wat surfen over het internet voor een beetje handleiding en dat was het wel.

Ik begon met de verkeerde schroevendraaiers een wandcontactdoos los te draaien. Dat lukte niet. Mijn motivering om te behangen is al niet zo groot, dus ik mopperde: 'wie heeft er allemaal kruiskopschroevendraaiers' (mooi woord voor galgje trouwens) in deze bak gereedschappen gedaan en heeft de stevige schroevendraaier ergens anders opgeborgen', mopperde ik. (mogelijk ikzelf, maar ik ga natuurlijk niet op mezelf mopperen....)
Dan maar met de wandcontactactdoos er nog op, besloot ik.

Ik smeerde de muur in en ging behangen. Ik had bedacht dat ik de ene helft met de nieuw geluidsisolerende wanden zou behangen en de rest zou laten met de in kleur en patroon ooit behangen wanden.
Daar zat geen behang op, hoefde ik ook niets te verwijderen. Twee rollen zou het kosten, tien meter per rol 53 cm breed. Voor de zekerheid toch maar nog een rol gekocht.
Aan het eind van het behangen had ik geen stukje behang meer over, dus rekenen ging ook niet zo goed.

Stotend behang plakken?? Nou er zit nog ergens een stukje dat niet stoot en een maagdelijke wand laat zien en ook zijn er stukken behang waar de randen wat over elkaar zit.
Tja, het is toch maar de slaapkamer, dus die vouw die aan de achterwand niet mooi is, maakt ook al niet uit.

Enfin, uiteindelijk ziet het er redelijk uit en dit werd de andere dag bevestigd door de dichtsbijzijnde gevestigde vloerenlegger via Marktplaats, die ik had uitgenodigd om offerte uit te brengen voor het leggen van de Flexxfloor vloerbedekking in de slaapkamer en de kastenkamer.
Ik heb een middag geploeterd op die vloer en toen had ik het héélemááál gehad. Dat Stanleymes schoof alle kanten op (volgens de vloerenlegger kwam dat omdat het bot was!).
Hij gaf een offerte van 250 euro en ik vertelde hem dat ik vrijdagmorgen hem zou informeren of ik dat ging doen of niet. Ik baalde dat er nog een vrije woensdag aan gort zou gaan met een klusser in huis.

Vrijdagmorgen besloot ik om hem een tegenbod te doen. Tweehonderd euro voor de klus en op tijden dat het hem het beste uitkwam, als het maar 's middags om 5 uur spic en span weer uit zou zien.
Daar had hij wel oren naar. Dus binnenkort hoop ik dat hij dat gaat doen, want de pakken met Flexxfloors liggen onder mijn bed en dat kan best stoffig worden.

In mijn slaapkamer heb ik geen kast. Dat wil ik niet, vind ik rommelig en stoffig. Ik heb een zijkamertje met kasten, linnenkasten, rommelkasten en kledingkasten. Een boekenkast is ingericht als schoenenkast.
Een driedeurs hangkast is zonder deuren uitgevoerd en daar kies ik toch het prettigst de kleding. Ik vergeet vaak naar kleding in andere kasten te kijken. Ik durf de deuren ook niet uit de andere kasten te halen, want dat staat slordig, dat doe je toch niet. Grr.
Ik ben geen kleding minimalist, maar ook geen kleding maximalist. Vijf kasten voor kleding is toch niet zo bijzonder voor 1 persoon?

Anyway, als ik nu mijn slaapkamer binnenkom, denk ik, o wat lekker licht, heerlijk.
Een vriendin van me die de slaapkamer zag, vond het heel netjes gedaan, dus wat zeur ik eigenlijk. Ben ik dan een te grote Piet precies? Haar opinie is denk ik eerlijker, dan die van de vloerenman die een offerte uit bracht.

Ik had een lekkere stoel in de slaapkamer en de kastenkamer staan. Die stoel is vervangen door wat haken aan kastdeuren. Ik gebruikte die stoel voornamelijk als even kleding wegleggen enz. Maar ik kan het ook aan haken hangen, scheelt veel ruimte.

In mijn slaapkamer hang ik binnenkort een kapstok voor kleding die ik denk de volgende dag weer te gaan dragen. Dit idee kwam van Valhalla, die een kapstokje in de kamer van haar kind hing.

In mijn vorige huis/flat heb ik ooit een Timmervrouw gehad die werkte aan het leggen van een goede geïsoleerde ondervloer voor onder het parket dat ik toen liet leggen. Niet alle vrouwen zijn klunzen.



6 opmerkingen:

  1. Knap hoor! Ik heb zelf nog nooit behangen, dus geen idee hoe dat werkt, maar je hoort altijd dat het erg moeilijk is om alles goed recht te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je mag jezelf best een Pietje Precies noemen en niet helemaal tevreden zijn. Maar: je hebt het wel zelf gedaan! Daar moet je trots op zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat lijkt me nog een hele klus... Vooral in je eentje. Goed gedaan hoor en als het er goed uit ziet is het goed toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @LLmM gelukkig, ben ik niet de enige
    @Bloem, ik ga nooit de woonkamer behangen en?
    @Valhalla, die tip van kampstok en haken komt uit jouw minimalistisch denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee hoor 5 kasten voor 1 persoon is hetemaal niet veel. Ik heb in een kamer de hele wand als kast en nog een extra 2-deurs kast. Bovendien heb ik op zolder een kledingrek met de jassen en 6 van die grote tassen met zomer of winterkleding, winter heb ik trouwens minder gek genoeg. Er staat een tas speciaal voor zomer en winterschoenen en handschoenen en sjawls zittten er ook in.
    Kapstok is erg handig voor de slaapkamer. Ik heb er ook een die naar 1 meter hoog is en met horizontale stangen en daaraan hangen kettingen. Clips oorbellen hangen aan diverse linten en de broches zitten op ze zijkant van het gordijn gespeld, ook een tip die ik ergens tegenkwam.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Lot, heerlijk toch, de ruimte hebben en er toch efficient mee om gaan. De tip van de broches hou ik in gedachten.

    BeantwoordenVerwijderen