zondag, april 15, 2012

Het minimum prive budget 2012 is gelukt

In januari besloot ik om mijn boodschappen en kleding budget te verminderen met 26% tot 400 euro.

250 euro voor boodschappen, fun en kadootjes en iets voor klein onderhoud.
150 euro voor de kapper, persoonlijke verzorging en kleding.

Het helpt om alle uitgaven te noteren en niet stiekem het ene budget wat te verminderen en het andere budget te verhogen. Het ene gat met het andere te dichten, noemt men dat ook wel.

Wat ik minder/meer heb uitgegeven aan die 250 euro daarmee heb ik de volgende maand meer/minder ruimte.
Hetzelfde geldt voor kleding. enz.

Ik herinnerde me de quote uit "je geld of je leven" om als het goed gaat te bedanken. Wat ik me niet herinner uit het boek, maar dat een gewone menselijke, dus goed eigenschap is, om niet te bedanken als het minder gaat, maar op zijn minst te zeggen: 'dat had stukken beter gekund'.

Slapeloze nachten had ik van dit minum budget waarvan ik zag dat mijn eerste schuldige klant kon leven en ik hoefde hier alleen maar boodschappen, fun, kadootjes, kapper, verzorgingsprodukten en kleding van te betalen.
In 2011 gaf ik gemiddeld 538 euro per maand uit, het is een behoorlijke vermindering van 26%
Het is mijn schuldige die mij op het rechte spoor hield/houdt. Ik heb haar wel verteld dat zij me ook helpt, en dat haar budget mij op het rechte enge smalle pad houdt :-))

Ik kan zeggen dat het me nu lukt en dat ik toch nog leuke dingen doe.
Regelmatig nodig ik mensen uit om te komen eten, ik ga regelmatig ergens eein kleinigheidje verorberen, maar dan wel het liefst in een goed restaurant, omdat ik door het moestuinen en biologisch vlees goedkoop restaurant eten niet meer zo lekker vind. La Place en Hotel New York zijn mijn favorieten.
Staat misschien wel sjiek, maar ik blijf nog steeds binnen het budget van 250 euro
Het scheelt dat ik in tegenstelling tot mijn schuldhulpmaatje niet rook en dat ik mijn abonnementen voor sport en vervoer als vaste lasten zie.

Er is natuurlijk een groot verschil of je vrijwillig van een klein budget rondkomt, of dat je verplicht bent om van weinig rond te komen. In mijn geval vloeit alles wat ik minder uitgeef naar de pot 'algemene middelen'.

9 opmerkingen:

  1. Goed van je! Ben je van plan om straks/volgend jaar nog verder te minderen, of is dit wel uitdaging genoeg? Wel leuk dat je schuldige jou zo op het rechte spoor houdt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik dat bedrag x3 personen doe, doen wij het dus niet eens zo slecht ;)

    Maar ik vind je goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @LLmM, het is genoeg, zeker als je de inflatie meerekent.
    Ik vond het in 2011 al zo weinig, laat staan nu. Ik had nooit gedacht dat ik van zo weinig rond zou komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Zena, mogelijk dat jullie 1200 euro per maand uitgeven.
    Ik denk wel dat ik omdat ik alleen ben meer geld kwijt ben aan sociale genoegens.
    Ik ben al bevriend stel kwijt, omdat ze vinden dat ik te lang te weinig uitgeef en hun favorieten zijn grote vakanties, groot, groter grootst. Past niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik werk natuurlijk wel in huis en ik geef bijna nooit iets aan kleding uit. De laatste 3 maanden is er geen euro aan besteed.Naar de kapper ga ik twee maal per jaar. Ik koop twee paar goede schoenen per jaar.
    Sommige vrienden ontvallen je op een gegeven moment, omdat je andere keuzes maakt. Denk dan aan de goede tijden en laat ze los.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klinkt goed zeg! Wij proberen ons de laatste maanden ook weer aan een budget te houden. 350 voor boodschappen en persoonlijke verzorging, 10 voor make up en zo en 16 per twee maanden aan de kapper (man en zoon gaan niet, die gebruiken een tondeuse).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In een dure maand komen we idd aan 1200 euro variabele uitgaven (zoals ik dat noem). Dat is vrijwel alles behalve vaste lasten.
    Wij geven ook relatief veel uit aan uitgaan, vind ik. Maar als ik het met de gemiddelden van Nibud vergelijk is het weer heel weinig ;)
    Wel een lekker gevoel als je 'goed op weg bent' he.
    Vind het sowieso knap wat je al hebt bereikt allemaal met je schuld/hypotheek!! Mijn complimenten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Bloesemfee, 350 euro voor meerdere personen is top budgetteren.

    @Zena, Niet iedereen maakt hetzelfde onderscheid tussen variabel en vaste lasten.
    Ik ken mensen die naar de kapper gaan een vaste last noemen, omdat vooraf bekend is hoe vaak ze gaan en tegen welk tarief.
    Terecht dat je schrijft, variabele uitgaven zoals jij ze noemt.

    Erica Verdegaal schreef pas nog in een twitterbericht dat het Nibud veel te ruime normen neemt voor het grootste NL-deel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik weet niet wat je er allemaal precies van doet maar ik vind €400 best nog veel. Mijn budget is €286 per maand voor boodschappen, verzorgingsproducten, tanken, presentjes, uit eten, bioscoopje en dat soort dingen. Het enige wat ik niet meereken is kattevoer en dierenarts omdat ik het eerste in bulk koop en je van de tweede niet weet wanneer het komt. Daar spaar ik dus apart voor.

    BeantwoordenVerwijderen