dinsdag, april 24, 2012

Niet iedere vloerenlegger is een professional

In de paasvakantie zou ik de slaapkamervloer en de kastenkamer voorzien van Flexx floors in een iets goedkopere variant. Ik ben geen klusser en ik keurde mijn eigen werk af, als mislukt.
Vervolgens deed ik dat waar ik het beste in ben, ik belde een vloerenlegger van Marktplaats die dicht bij mij in de buurt woont.

Vanmorgen was het zover. Hij was er om tien over 7, ik gaf hem een sleutel en ik zelf smeerde hem naar mijn werk. Vooraf had ik gezorgd dat de vloer vrij was op de kastenkamer en in mijn slaapkamer staat nauwelijks iets.

Toen ik thuis kwam keek ik nieuwsgierig rond en o, o, ik zag op sommige plekken ruimte  tussen de Flexxfloors en de muur. De man wilde me nog meer verkopen, dat had hij al gezegd. Hij vertelde dat hij mooie pvc stroken van betere kwaliteit dan Flexxfloors, had incl leggen 30 euro per m2. Hij kwam, ik keurde het spul af, vertelde dat in niet overal het even mooi afgewerkt vond, waarop hij vertelde dat het nog moest worden afgekit.
Ik heb nog even gekeken op de video van het leggen van Flexx floors, maar dat staat er niet op, bovendien is in de badkamer, gang en gastenkamer het overal even mooi gelegd.

Er kon geen factuur van af, zelfs niet met btw, helemaal niks, naks, nada. Ik gaf hem tweehonderd euro contant en dat was het.

Ik verwacht niet dat ik ooit nog met hem in zee ga.

Hij maakte een offerte voor de vloer die hij uit voorraad zou leveren voor gang, trap en 45m2 woon-keuken en dat was 1300 euro. Wilde ik met btw kwam dat er bovenop.
Ik zou zijn boekhouder niet willen zijn. Die verantwoording voor zijn boekhouding zou ik niet willen nemen.
Het lijkt notabene Griekenland wel, zo corrupt.

Update: Ik ben kennelijk verwend, de onderhoudsman, die altijd hier werkt, is erg secuur, en geeft toch een lage prijs met een factuur + btw.
Hij had nu veel klanten, dus hij kon niet komen.
Het is vast geen toeval dat het niet zo netjes is gedaan, ik had die klus misschien toch zelf moeten doen, of aan de onderhoudsman moeten vragen en wat meer geduld moeten hebben.
Kortom ik ben verwend door goed onderhoud voor een redelijke prijs.

Vroeger toen ik zelf nog niet zo intensief met btw en administraties van derden bezig was, accepteerde ik dat vaker facturen zonder btw.
Nu weet ik dat de werknemers bij ontdekking een groot probleem hebben. Zou ik zelf administraties van derden doen, dan ben ik bij controle van de boeken en mijn goedkeuring mede verantwoordelijk voor een goed gevoerde administratie.

4 opmerkingen:

  1. ooh dat is balen zeg, nu heb je er alsnog werk mee.

    op zulke momenten zou je spontaan inschrijven voor de cursus "ik doe het zelf wel"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is het nu uiteindelijk wel een beetje naar je zin? Die 'professional' klinkt in ieder geval niet heel klantvriendelijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Consumanderte=je, volgens mij is het geen toeval.
    @LLmM, het is beter dan ik het gedaan zou hebben, maar slechter dan de vorige onderhoudsman, die altijd werkt met een degelijke factuur + btw en toch voordelig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat balen zeg, dat het niet netjes gelegd is! Dat gaat toch irriteren.

    BeantwoordenVerwijderen