donderdag, april 19, 2012

Treurnis met faillissementen en pensioenen

Failissementen
Dit jaar heb ik op mijn werk een speciale ordner voor BTW teruggave bij faillissementen aangemaakt.
Hadden wij voorheen tot 1 x per jaar een faillissement waarvoor we BTW terug konden vragen, dit jaar vraag ik al voor de 6e keer BTW terug.

Pensioenen
Vanmorgen lees ik dat de pensioenfondsen binnenkort moeten korten op de uitkeringen.
Het doet me wat, de korte termijn politiek als ik de foto van Knot van de DNB en de Min. van Financiën de Jager bij elkaar zie.
Het rendement van het ABP is slechts 1 procent gestegen en dat is niet genoeg, staat er bij.

De pensioenuitkeringen zijn de laatste jaren niet gestegen, De inflatie steeg ieder jaar wel door.

Ik vraag me af, waarom de heren dan niet zeggen, jaha, ABP heeft onder dwang veel geïnvesteerd in Griekenland en onder dwang afgeschreven.
Ze hadden kunnen zeggen, geweldig dat het ABP er toch ondanks politieke tegenwind er in geslaagd is om 1% te groeien.

Ik denk aan de gepensioneerden. Als je je vroeger wilde bijverzekeren, dan was dat aan strenge richtlijnen gebonden. Als je een normaal pensioen had, dan kon je belastingtechnisch slechts een klein gedeelte bijverzekeren. Anders niet, en het werd ten zeerste afgeraden.

Een paar jaar terug, toen er nog telefoonterreur was en we tijdens de maaltijd gebeld werden of we niet nog eens naar onze hypotheek wilden kijken en overwegen om over te sluiten. Het was normaal om per vier jaar je hypotheek over te sluiten.
Je zou zeggen, 'wat heeft dat met pensioenen te maken'? Nou, alleen maar dat we nu allemaal onze hypotheek willen aflossen, omdat met de slachting onder pensioenfondsen dit een stenen zekerheid biedt.

Ik vind het wat dat, wanneer je van werkgever verandert dat je pensioen telkens gekort wordt.
Ik hoop dat we binnenkort verplicht worden om een persoonlijke pensioenpot kunnen opbouwen. Ook dan kunnen we pecht hebben, door een verkeerd genomen beslissing, maar dan is het wel je eigen beslissing.
Niemand werkt nog 40 jaar en als je al 40 jaar werkt, dan heb je zelden een goed pensioenfonds.

Ik zal wel kort door de bocht zijn, maar ik erger me aan die figuren die op afstand bepraten wat de gepensioneerden van nu meemaken.
Ik eindig positief met de mededeling dat begin 19e eeuw vrijwel niemand over pensioen beschikte. Dat we vooruitgang hebben geboekt. We zoveel jaren zonder oorlog zijn. Dat we welvarender zijn dan ooit tevoren.
De CAO in mijn bedrijf is onlangs vastgesteld en we krijgen er dit jaar 2% bij, dat zal ongeveer 700 euro netto per jaar zijn. een forsere verhoging dan voorgaande jaren.

3 opmerkingen:

  1. Het probleem tav de pensioenen ligt nauwelijks bij de pensioenfondsen maar meer bij de rekenrente die ze van het rijk moeten hanteren.
    Daarnaast zou je een zeeeeeeer karig pensioen hebben als je er zelf op persoonlijke titel voor moet zorgen. Het rendement van een gemiddeld pensioenfonds ligt +/- 6x hoger dan een gemiddeld rendement wat je zelf kan bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop dat tegen de tijd dat ik "oud" ben (over 30 jaar), er nog zoiets als aow en pensioen bestaat....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Meer door minder, dat rendement is inmiddels al wat achterhaald. Dat rendement werd vroeger gehaald, maar tegenwoordig niet meer.volgens mij dan.

    @Henderina, dus je denkt met je 67e met pensioen te gaan? Dat is nog een lange tijd te gaan.
    Erica Verdegaal schreef ooit:
    Schrijvers hebben hun pen, als pensioen.

    BeantwoordenVerwijderen