dinsdag, augustus 21, 2012

Zelf groenten verbouwen is de trend

De plantjes verkoper waar je nu nog gezonde kant en klare miniplantjes koopt, zoals sla, of lollo rosa, of ijsbergsla, maar ook bieten, andijvieplanten voor een luttel bedrag van 15 cent, vertelde me dat hij dit jaar 30 procent meer plantjes verkoopt dan voorgaande jaren.

Inmiddels heb ik dichter bij huis nog een plantjes verkoper gevonden en zijn verhaal was identiek aan de eerst genoemde plant verkoper. In het voorjaar moest hij iedere drie dagen wel zijn bus vol laden bij de groothandel kweker in Rockanje met plantjes en dan was het in een ommezien verkocht. Ook deze kweker verkoopt plantjes a 15 cent.

De onderhoudsman vertelde me dat hij op vakantie een bloemkool had gegeten, zo lekker, nog nooit zulke lekkere bloemkool gegeten en ja hij had gelezen dat een aantal ongebruikte schooltuinen dichtbij ook als moestuinen gebruikt kunnen worden.
Ik vertelde hem dat hij het best kon beginnen met zijn eigen achtertuin, want dat is dichtbij huis.
Het water geven in droge perioden is een tijdrovend werkje. en het onkruidvrij houden is ook wat.
Ik liet hem mijn eigen vierkante meter tuin zien, waar helaas de drie spitskolen het niet gered hebben. Waarom dan niet? Ik zou het niet weten, of het zou moeten zijn dat ik het stuk bitumineuze dakbedekking niet snel genoeg om de wortels heb geplaatst, of dat de slakken de bladeren teveel hebben aangevreten en dat ik niet voldoende korrels Escar-Go er bij heb gegooid.

Ik vraag me af of de groentenverkopers en de grote kwekerijen het merken dat er meer groenten uit eigen tuin komt en dat hun zaken daardoor minder goed gaan.

Op de familie moestuin is de opbrengst dit jaar een stuk minder. Ik heb vier keer pastinaak gezaaid en de laatste keer, dat ik zaaide eind juni kwam het goed op.
Eerdere keren was het te koud, en dit jaar wel nat genoeg, dat dan weer wel. Maar niks, het deed het niet.
Ik zaaide de derde keer met een vliesdeken er over heen, maar het hielp niet tegen de kou.

De stokbonen zijn niet zo goed gegroeid als andere jaren. Geen emmers en nog meer emmers vol.
De tomaten hebben flink veel extra potgrond gekregen om het zielige uiterlijk te verbeteren. Ook in de kas was het vaak te koud. De tomatenplanten die behalve potgrond ook substraat kregen doen het nog beter.

Enkele keren maakte ik een tomatensalade van tomaten een zelf gemaakte dressing van azijn, olijfolie, grof gemalen peper, zeezout, honing, wat bietenblad, bieslook en peterselie fijn gesneden erbij. Jammie, heerlijk. Al die eigen verbouwde producten smaken echt super.

De aardbeien die ik vorig jaar in Monster kocht gaven dit jaar een super opbrengst. Ze waren heerlijk zoet, ook voor degenen die van suiker houden, hoefde er geen suiker bij.
Ik hoop er volgend jaar weer een stuk of tien planten bij te kopen.

De bessenplanten die ik vorig jaar kocht en plaatste, daarvan zijn twee van de drie dood gegaan.
De oudere frambozenplanten geven redelijke hoeveelheid frambozen, maar van de nieuwe planten is er eigenlijk geen enkele over. Hoe vaak ik vorig jaar wel geen water heb gegeven. Tig keer wekelijks ging ik naar de tuin om water bij te gieten. Voor niks dus.

Mijn moestuin heb ik dit jaar minder groot gemaakt. Ook al spitte ik het hele stuk om, ik heb na rijp beraad besloten om mijn stuk kleiner te houden, in verband met de factort: tijd.
Het bevalt me bijzonder goed dat ik nu binnen het uur al klaar ben met de moestuin er niet zo vaak langs hoef. Een middag niks doen voelt voor mij als vakantie. Heerlijk niks doen. Zomaar niks.

Veel Lathyrus heb ik geplukt uit de gezamenlijke tuin. De oogst is bijna ten einde.

Als ik kijk naar de slechte oogst op de moestuin, kan het straks niet anders dat het groente-aanbod in de winkels een stuk kleiner wordt.


4 opmerkingen:

  1. ik heb al jaren een moestuin in emmers van 350 liter , van die hele hele grote en ook in bouwemmers, gaat keigoed, niet teveel onkruid plukken en ik hoef niet te bukken, oogsten gaat ook geweldig, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch is het raar: mijn oogst is dit jaar vele malen beter dan de twee voorgaande jaren. Mijn diepvries zit vol met stokbonen en doperwten. Van de uien en de knoflook hebben we genoeg geoogst om zelf het hele jaar te eten en nog uit te delen. De courgettes krijgen we niet bij gegeten en uitgedeeld. Wel zijn er ook dit jaar dingen mislukt (ook pastinaak en bieten), maar of dat aan het weer ligt of ons. Ach we proberen het volgend jaar weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moet zeggen, bij ons doet de tuin het dit jaar juist super. Wel kan het ook aan de grondsoort liggen die je hebt. Sommige plantjes houden gewoon niet van natte voeten bijvoorbeeld, als je grond veel vocht vasthoud kan het met de regen van dit jaar al snel te veel vocht geweest zijn.

    Dus geef de moed niet op..... Enne ik zaai eigenlijk bijna alles zelf, je kan meerdere jaren met 1 zakje zaadjes doen. En veelal kan je de zaadjes ook zelf verkrijgen (denk bijvoorbeeld aan pepers / paprika's e.d.) gaat perfect. Nog een grotere besparing.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ook een slechte oogst. Zo slecht dat het bij lange na de moeite niet is, hoe leuk ik het ook vind om te doen. Hoop dat mijn tomaten nog een beetje wat doen, verder heb ik behalve een enorme bos snijbiet dat ik niet lekker blijk te vinden en een courgette van een meter weinig geoogst. Oh ja, bessen, dat wel. Mijn frambozenstekjes gingen ook dood. Op een na...

    Het is leuk, als het allemaal een beetje wil.

    BeantwoordenVerwijderen