donderdag, september 27, 2012

NMA: Energierekening kan 500 euro lager per jaar

Goed nieuws, dat de NMA heeft vastgesteld dat het goed gaat met de energiebedrijven in Nederland.
Dat wist ik niet.

Het volledige bericht kun je hier lezen  of hieronder:

ConsuWijzer start campagne die helpt bij overstappen

De consument betaalt jaarlijks gemiddeld tot 488 euro te veel aan energiekosten. En dat op een rekening van zo’n 2000 euro per jaar. Inmiddels stapte 36 procent van de consumenten één of meerdere keren over en nog eens 33 procent overweegt een overstap. Consumenten denken dat het overstapvoordeel maar 72 euro is; in werkelijkheid kan dat dus tot 488 euro zijn. Omdat een deel van de potentiële overstappers het overstappen ‘gedoe’ vindt, start ConsuWijzer de campagne ‘Switchen van energiebedrijf? Gebruik de overstapcoach!’.

De NMa heeft vandaag de trendrapportage Marktwerking en Consumentenvertrouwen in de energiemarkt voor het eerste half jaar van 2012 gepubliceerd. Daaruit blijkt dat er voor veel consumenten nog flink wat te besparen valt op hun energierekening. Toch zegt slechts 36 procent van de consumenten dat ze eenmaal of meerdere malen zijn overgestapt. Toch gaven met 33 procent niet eerder zoveel consumenten aan te willen overstappen. Steeds meer consumenten zijn op zoek zijn naar informatie over een ander, dan wel het eigen energiebedrijf; onder andere op websites van prijsvergelijkers. Opvallend is dat geen enkele consument uit het onderzoek aan vrienden of familie vraagt om informatie.

Vandaag start de ConsuWijzercampagne ‘Switchen van energiebedrijf? Gebruik de overstapcoach!’. Stap voor stap wordt de consument bij de hand genomen in het overstapproces. Dat begint bij het leren lezen van je energierekening. Die heb je nodig bij het berekenen van het tarief dat je wordt aangeboden op bijvoorbeeld een site van een energieleverancier of een vergelijkingssite. Welke verbruikersgegevens moet ik waar invullen? Wat is mijn huidige verbruikstarief? Welk nieuw tarief rolt daar uit en hoeveel bespaar ik dan dus jaarlijks? Belangrijk blijft dat de zogenaamde dualfuel-contracten (gas en elektriciteit) vaak de meeste besparing opleveren. En dat het loont na afloop van je contract opnieuw te kijken bij welke energieleverancier de grootste besparing te halen is.



De NMa gaat per 1 januari 2013 samen met de Consumentenautoriteit en OPTA verder onder de naam Autoriteit Consument en Markt. De nieuwe toezichthouder wil markten laten werken om de belangen van consumenten te waarborgen. Hiertoe richt de Autoriteit Consument en Markt zich op drie pijlers: consumentenbescherming, sectorspecifiek markttoezicht en mededingingstoezicht.



2 opmerkingen:

  1. Ik stap deze maand over naar G.Choice. Het is inderdaad een heel gedoe om het zelf uit te zoeken. Kreeg van mijn oude aanbieder een aanbod om terug te komen voor een leuk geld bedrag maar qua tarieven was ik daarmee zeker duurder uit het komende jaar.
    Dus volgend jaar weer alles kritisch bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist ook niet dat het zo goed ging met energiebedrijven. Ik kreeg eerder de indruk dat ze in hun ijver om zo veel mogelijk klanten binnen te halen door de overstapbonussen nauwelijks meer wat verdienen op hun energie. Dat het verdienen pas begint als klanten langer blijven. Misschien zijn er toch niet zo veel klanten die net als ik jaarlijks overstappen en daardoor steeds weer opnieuw overstapbonus incasseren.

    BeantwoordenVerwijderen