zaterdag, september 01, 2012

Waarom loopt NL zo achter op duurzame stroom

De vraag waarom NL zo langzaam overgaat op duurzame energie opwekking heeft vast te maken met onze Royal Dutch = Shell en dat wij zelf aardas verkopen, dacht ik.

Een rondje surfen bracht me met de eerste zoekactie al op Wikipedia

"De productie van duurzaam opgewekte elektriciteit of groene stroom groeit in Nederland zeer langzaam in vergelijking met andere Europese landen. Redenen hiervoor zijn de afschaffing van subsidies na het kabinet Paars II, de winst die de staat behaalt op benzinebelastingen en de invloed van grote energieconcerns als Shell op de overheid."

Ik weet niet hoeveel meer belasting we moeten betalen wanneer de bestuurders en aandeelhouders van Shell en de staat minder winst er van ontvangen.

Wat verdient een CEO van Shell eigenlijk?
In dit staatje over 2008/2009 van CEO's van de beursgenoteerde bedrijven, blijkt dat de CEO van Shell met kop en schouders boven zijn soortgenoten verdiende.
1,8 mln voor J. vd Veer en dat is vier ton meer dan de 1,4 mln waar Cescau van Unilever mee naar huis gaat.

In 2011 krijgt de topman van Shell, heer Voser een bonus van 3,4 mln.en in 2010 was dat ook een aardig bedragje bij elkaar.
Op de 17 mln Nederlanders is dit slechts 0,20 per persoon. Dat is toch helemaal niet zoveel??

Gelukkig heeft NL afspraken gemaakt met Europa dat we ons duurzame verbruik opkrikken, anders zou het nog beroerder zijn.
Je hoort me niet zeggen dat ik tegen Europa ben, maar ik ben tegen het geldverspilling in veel vormen, zoals de verspilling van ofwel in Brussel ofwel in Straatsburg vergaderen. Te dure salarissen. Over de top geld uitgeven.

4 opmerkingen:

  1. Europa zorgt voor flink meer overhead. Ik vraag me nog steeds af of wij er dt wel uithalen met subsidies ed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet eigenlijk niet zo goed welk punt je nu wil maken? Je begint over duurzame energie en eindigt dat Europa te veel geld aan overhead zou kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Danny, mijn punt is dat er veel over de euro te doen is, maar we hebben veel goede dingen van de richtlijnen tot nog toe.
    En dan weer off topic, ik maak me zorgen over de komende pensioenrichtlijnen

    BeantwoordenVerwijderen