vrijdag, oktober 05, 2012

Powernap

Kenelijk is het doen van een power nap Een nieuwbegrip. Afgelopen dagen hoorde ik er voor het eerst openlijk over. Wat?. Power nap en dat zeg je dan ook nog in gezlschap van collega's?..
Wow, zo ben ik niet opgevoed. Is dit wel professioneel?

Ik moest er net nog aan denken, toen Moneypenny schreef over haar zwangerschap, de vermoeidheid.
Ik vroeg me af hoe mijn vrouwelijke collega's daar werkelijk prive mee omgaan. Soms zie ik wel eens vermoeide ogen met blauwe kringen, maar dan hoor ik, ach dat is een beetje bloedsrmoede, hoort er bij, zo zeggen ze met een lach.

Gisteren hoorde ik over soms wel vier maanden plaatsvervanging tijdens de periode van bevalling. Hoe jonge professionals de tijdelijke plek opvullen, of zelfs trainees, als een leerproject
Ik hoorde alleen dat de tijdelijke invallers tijdens deze periode getest werden en of top of niet top bevonden.

Als de nieuwe moeder dan terug komt vangt het leven weer aan. Een collega die soms wel eens loslaat dat ze er 's nachts vier keer uit geweest is. Of later, dat ze bijna verleerd  zijn om door te slapen.
SlaaptTabletten krigen, nadat ze er bij de huisarts om smeekten. Ja, want slaaptabletten geven ze niet zomaar. Ik verbaas me er dan weer over hoe het komt dat er zoveel mensen verslaafd aan zijn geworden. Volgens mij krijg je ze pas na heel lang soebatten.

Dan krijg je de vaders en moeders die hun kinderen naar het kdv brengen en later naar de bso.
Die thuis opvang hebben, soms afwisselend door meerderepersonen, wanneer er een hulp uitvalt, dan kan de andere hulp invallen. Albert.nl is facoriet, want zie maar eens boodschappen te halen met een kind terwijl je de hele week al hebt moeten hollen.

Zo hoorde ik onlangs van een vrouwelijke collega dat haar Spaanse en Frnase expat vrienden het heel normaal vinden om de kinderen soms wel 6 dagen per week op het kdv te doen, want dan kunnen ze op zaterdag nog even de dingen doen die ophopen. In deze landen is het heel gewoon om kinderen door derden op te laten voeden. Zo waren zij ook groot geworden.ze begrijpen dan ook niet dat ouders in Nederland daar zo moeilijk over doen.

Een andere collega gng onlangs een midweek naar een huisje bij een dierenpark. Ze namen vrienden mee in een ander huisje die thuis zijn en hun kind van 2 jaar thuis opvoeden. Dat kind sprak veel minder dan hun dochter van 2,5 jaar. Dat kind was nog niet zindelijk en hun kind al lang wel. Nou ja ' s nachts gaat het nog niet zo goed, maar toch zindelijk.Ze begrepen het echt niet. 

Zij met weinig tijd, geen ouders die af en toe oppassen, altijd rennen, nou ja, vader en moeder hebben afwisselend een dag ouderschapsverlof gehad en werken beiden vier dagen. Helemaal fulltime gaat dat niet. Het werkt goed hoor. Omdat zij iedere donderdag en vrijdag vrij is heb ik deze  week volledig mogen werken.



7 opmerkingen:

  1. Kinderen verschillen enorm in ontwikkelingstempo. Onze oudste had dat kind kunnen zijn dat jij beschreef: langzaam met zindelijk worden en met praten (kan ook moeilijk als je amandelen chronisch ontstoken zijn en je dus door verkoudheid niet goed hoort, maar artsen inmiddels besloten hebben amandeloperaties bij kleuters niet meer te doen).
    Onze tweede werd precies net zo opgevoed als de oudste, maar was erg snel met alles. Ik denk niet dat er een verband met wel of geen kinderopvang is. Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een berg extra stress dat gehannes met BSO en KDV. Ik opteer ervoor om zelf je kinderen op te voeden. Opa's en oma's die hun kleinkinderen opwachten bij school of wat dies meer zij, ik kan me goed voorstellen dat opa en oma ook wel hun eigen stukje leven willen leiden en niet aan een vast programma van hun kleinkinderen willen vastzitten maar af en toe eens willen inspringen. Onze kinderen gingen alleen naar de peuterspeelzaal die je ook nog eens zelf mag betalen als je 'genoeg' inkomen hebt maar dat terzijde, ze hebben yo wel hun vriendjes en vriendinnetjes op school alvast leren kennen en nu ze op school zijn is mama er altijd bij om ze op te vangen en te ondersteunen op elke moment van de dag en mama weet alles van hun school, de lesstof, de beoordelingen, de docenten en kent van beide klassen van onze kinderen alle kindertjes bij de voornaam en meest hun ouders en grootouders die immers vaak op school zijn......daar ligt de belangrijke basis van hun leven op weg naar volwassenheid en dan er maar vanuit gaan dat ze later als we zelf te oud zijn langskomen om naar hun ouders om te zien ipv ons maar in de ouderenopvang af te schuiven....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een onzin om ontwikkeling aan het kdv toe te schrijven. Ligt aan het kind en ja, ik heb vergelijkingsmateriaal ;)

    Werkte de 1e zwangerschap ook 4 dgn, de 2e 3 dgn en tot 39 weken doorgewerkt. Ging best, op soms een minder dagje na. Maar met deze zwangerschap had ik het echt niet volgehouden.

    Wel grappig dat je collega de expats als voorbeeld neemt. Denk dat je als expat sowieso je carrière al vrij hoog hebt zitten en als je je kinderen daarbij 6 dagen per week naar een kdv doet, tja... Lijken mij niet de meest 'standaard' ouders om als voorbeeld te dienen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem, door de administratie door te spitten van mijn net gelukkig gescheiden nicht met 3 kinderen, zag ik dat er belastingtechniesch veel vergoedingen zijn.
    Ik zit midden tussen de werkmensen, ik lees blogjes van veel parttime consuminderaars. Twee verschillende werelden.
    Ik ben opgevoed met thuismoeders, de maatschappij is veranderd, neem alleen maar de hoeveelheid auto's, vakanties, kinderclubjes dat had je vroeger niet.
    Tuurlijk, de gezondheidszorg en energie is duurder.

    Ik krijg energie uit mijn werk. Is wel eens veel minder geweest, maar de collega's die ik heb zijn in meer of mindere mate positief over hun werk.

    Moet je als kind rekenen op zorg van je eigen al dan niet gepensioneerde ouders? Wil je dat ook?
    Ik weet dat ie ouders dat leuk vinden, maar wanneer je zelf je hele leven hebt gewerkt, ben je weer gebonden door het oppassen op de kleinkinderen.

    Een flinke open discussie of debat is best goed

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan t mij helaas niet permitteren om thuis te blijven en ook mijn man niet. Onze kinderen gaan 2* per week naar de BSO en de rest van de week zijn we thuis. En we werken niet om luxe vakanties te houde laat staan 2 auto's te hebben. Wij werken om de vaste lasten te kunnen betalen en om uiteraard onze kinderen te onderhouden.

    En ik ga onze ouders niet 'belasten' om ze elke week te laten oppassen. Ze hebben hard gewerkt en verdienen het om nu fijn te gaan en staan waar ze willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is echt onzin dat een kind op het kinderdagverblijf minder ontwikkeld is. Onze dochter gaat 1 dag in de week naar het kinderdagverblijf en mijn moeder past 2 dagen in de week op. Heeft ze zelf aangeboden, omdat ze het leuk vind. Ze is niks verplicht. Natuurlijk schilt het ons een hoop in de kosten en daar ben ik haar ook heel dankbaar voor. Mijn dochter was met 2,5 jaar zindelijk en voor de nacht heeft ze nog een luier om die de ene keer droog is en de andere keer niet. Nou ik vind het prima het komt vanzelf wel.

    Met haar derde moest ze weer naar het consultatiebureau en daar werd tegen mij gezegd dat ik haar een beetje moet remmen omdat ze "te slim" is. Jaja hoe doe je dat? Wat een onzin zeg ieder kind ontwikkeld zich anders. Daarbij is een voorbeeld van 6 dagen in de week kinderopvang ook wel erg in het extreme.

    Ik werk omdat ik het leuk vind en omdat ik de rekeningen elke maand moet betalen. Hier geen 3 vakanties per jaar, maar 1 als het allemaal te bekostigen is. Volgend jaar zullen we waarschijnlijk thuis blijven, om zo de spaarrekening weer wat omhoog te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik ben zelf pas drie weken oma. (51 jaar) en ik werk zelf 4 ochtenden. Ik heb zelf aangeboden om de woensdag op te passen. Wat kijk ik er naar uit. Mijn zoon is er blij mee en ik zie mijn kleinzoon zo wekelijks. heerlijk !!! Zelfs mijn man had er al over om een middagje thuis te gaan werken (jaja)Heel vaak zie ik hier oma's die met volle teugen genieten van hun kleinkinderen. En degene die dat niet willen zijn nergens toe verplicht lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen