maandag, november 12, 2012

Plaatsvervangende schaamte

Met een klein cadeautje aankomen, in mijn geval een fles bodylotion van Aldi, en nog niet eens verpakt. Dat is volgens mij het toppunt van vrekkerigheid.

Ik deed het!

Vrijdagavond ging ik naar een verjaardag toe, precies een uur nadat ik thuis kwam van een dag beunen voor de baas.
In mijn lunchpauze (40 minuten)  haalde ik de boodschappen, want met dit koude weer kan dat makkelijk een paar uur blijven staan in de grote rieten mand achter op de scooter. Nee, ik ben geen pizzabezorger.
Veel had ik ook niet nodig.  Een bosje bloemen zat er ook niet in, want hoe moet je dat uren goed houden. De jarige drinkt nauwelijks, ik maak haar niet blij met een fles wijn.

Meestal zijn de dingen die ik koop niet echt super de super goedkoop. De vrienden wonen in een riante villa.

Meestal ben ik nogal royaal is in het geven van uitjes, zeilen, etentjes bij mijn verjaardag. Zij vrijwel niets. Ik herinner me nog de tijd dat wij 's avonds wekelijks een avond tennisten. Het was door hen georganiseerd op een baan die de helft kostte van andere tennisbanen elders.

Maar gezelligheid is toch kennelijk niet afhankelijk van cadeautjes en om half 1 's nachts toog ik huiswaarts, blij dat mijn auto het weer deed.

Lange dag gehad zo, 's morgens tegen 8 uur op de zaak, tussen de middag de boodschappen, uurtje thuis, en dan verjaardag. Niets bijzonders hoor, hoort/hoorde  bij mij.
Mijn doelenlijstje  aan het begin van dit jaar, punt 16 was: "Drie avonden thuis zijn" Dit lukt vrij aardig. Ik ben er trots op.
Zuinig leven hoeft niet te betekenen dat je minder contacten hebt.Aandacht geven hoeft eigenlijk maar weinig te kosten. Al vond ik het moeilijk om zo een miniem cadeautje te geven.

9 opmerkingen:

  1. Het is niet erg, dat je een goedkoop cadeau gaf. Wel een cadeau zonder integer te zijn. Totaal niet geinteresseerd in of ze het leuk zal vinden. Je komt toch met een cadeau aan?! Nou dan! Helaas gaf je ook nog een op en top chemische rotzooi flink in konijnenoogjes gesmeerd in de proeffase. Compleet milieu en gezondheidsonbewust lijkt me...Als ik je vriendin was had ik het voor je ogen in de vuilnisbak gegooid. Misschien deed ze het na je vertrek...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou nou... Niet zo hard oordelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem, niets geven was misschien nog beter geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk toch altijd weer dit soort reacties en ook altijd zo lekker ANONIEM!....over integer gesproken

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het zou denk ik wel leuk geweest zijn als het was ingepakt. Gewoon voor het tonen, en dat er moeite voor gedaan is. Verder is bodylotion van de Aldi natuurlijk helemaal prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Vlijtig Liesje, ik heb er helemaal niet bij stil gestaan om het leuk in te pakken.
    De factor tijd is denk ik zo belangrijk dat ik er helemaal niet aan dacht.
    Ik vond het knap dat ik überhaupt nog naar die verjaaardag ging.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och, bij een echte vriendin moet ook wel of niet ingepakt niet uitmaken.
    Ik vind het op mijn verjaardag altijd al een heel cadeautje dat mensen soms echt een heel eind rijden om langs te komen speciaal voor mij (en Mini, we vieren het samen omdat we maar 2 dagen uit elkaar zitten, het is nu gewoon haar verjaardag en ik blijf eeuwig 34 ;-).
    Mijn vader bleek nog twee enveloppen in zijn jaszak te hebben bij thuiskomst. Hij schaamde zich, ik had niets gehad en de kleine "maar zo'n klein cadeautje". Ik had het niet eens gemerkt en ik vond dat de kleine een gewoon mooi cadeautje had gekregen. Gewoon dat ze kwamen vond ik, zeker door de gezondheidstoestand van stiefmoeder, al heel fijn en heel wat. Mijn zus en ik hebben afgesproken, dat we elkaar niets meer geven voor onze verjaardagen. We proberen een keer per jaar samen een leuk zussenuitje te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat een cadeau klein is maakt niet uit toch? Zelfs zonder cadeau zou iemand welkom 'moeten' zijn, ze vieren geen verjaardag om dure cadeaus te krijgen lijkt me. En jij doet zoals het jou uitkomt,een ander kan niet over jouw portemonnee beslissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Moneypenny, ze had het uitgerekend, volgend voorjaar zijn wij 35 jaar bevriend.

    @Sonja, een cadeau geven is altijd moeilijk.
    Maar de factor tijd was lmede lijdend.

    BeantwoordenVerwijderen