vrijdag, december 28, 2012

Afgelost in 2012 € 16.224,89

In 2012 heb ik afgelost 16.224,89. De hypotheeklast is nu nog 53.071,95.


Op eigen kracht afgelost, niet gewacht tot de regering me tegemoet kwam met een mooie regeling waardoor ik zelf niet zoveel hoefde te doen, of andere sprookjes, die sommige mensen geloven.

De waarheid is dat  wij belastingbetalers nog veel moeten gaan dokken voor schulden in andere landen. De crisis kan nog erger gaan worden, maar ik heb gewerkt aan het afwenden van mijn eigen crisis.
Het was niet eenvoudig, soms voelde het alsof ik in een persoonlijke crisis zat.

Ik heb het gered, al is het 3.000 euro minder dan ik hoopte.

Ik had nog meer kunnen aflossen, maar die auto zat me behoorlijk dwars. Als de nieuwe auto volgend jaar is afgeleverd, dan ga ik niet meer reserveren voor een opvolgende auto.
Mocht er iets met die auto gebeuren, dan stop ik met autorijden. Ik ben eigenlijk nog razend kwaad over het verlies van 4.500,== in een jaar door de slechte service en verkoop van de Toyota dealer aan de uiterste westkant van Rotterdam.
Niet alleen ik ben niet te spreken over deze dealer. De wagenparkbeheerder van het bedrijf waar ik mijn salaris verdien, is er ook weggegaan en zit nu bij de betere dealer tussen Rotterdam en de kust.

Ik maak voor 2013 geen voorspellingen, geen dromen, geen overzichten. Ik ga gewoon door met aflossen, maar ik zal ook zorgen dat het spaargeld wat hoger wordt.

De parkeerterrein aan de voorkant moet weer 10 cm hoger naar het huis toe. De gemeente heeft nog geen ophogingsplannen voor de rest van de wijk, dus ik hoop dat de riolering vanuit mijn huis naar de straat niet kapot gaat.
Op de meerjaren onderhoudsbegroting staat voor volgend jaar : Ophogen voor het huis 300 euro, nieuwe laptop 500 euro. Bescheiden hoeveelheid onderhoud. Er is veel gedaan, nu even niets.

Ik ga door met moestuinen, op dezelfde bescheiden manier als afgelopen jaar.
In 2013 ga ik niet met grote vakanties, maar ik hoop in 2014 mijn huis te ruilen met iemand uit Australië.
Als ik moet wachten op pensioen, dan ben ik straks te versleten om nog te gaan. Grr..

15 opmerkingen:

  1. Mooi bedrag heb je afgelost!
    Wel heel erg zuur van die auto, op mn oude werk ook heel veel pech gehad met Toyota (een auris die 1 op 7 liep, een avensis waar het hele motorblok uit viel oa) en een dealer die het aan zijn reet roestte dat ie rotzooi verkocht.

    Hopelijk heb je meer geluk met je nieuwe autootje en rijd je er jaren mee zonder gedoe!

    Fijn 2013 gewenst, met veel meevallers ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo zeg, wat een bedrag heb je afgelost afgelopen jaar!
    Dat kun je denk ik al behoorlijk merken in de maandlasten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi bedrag, hoor! Was je vakantie fijn? Nog een jaartje of 2 à 3 en dan ben je klaar met aflossen. Helemaal super!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed van jou hoor. Geweldig klein bedrag heb je nog maar over.
    Fijne jaarwisseling.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Bespaarmamma, je bedoelt dat ik steeds minder rente betaal? Ja zeker. Als je op de link hypotheeksaldo, links bivenaan klikt, zie je dat ik jaarlijks minder rente betaal.
    In januari, komt daar het overzicht van de betaalde rente in 2012 bij te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Netjes hoor!
    Met het jaar zie je dat het sneller gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd Opnieuw Beginnen, het is een mooi bedrag, wat je dit jaar hebt afgelost.
    Goede jaarwisseling gewenst, en de beste wensen voor 2013!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat goed zeg! Mooi dat je je niet gek hebt laten maken door te wachten op plannen van de overheid, dan kun je namelijk vaak wachten tot je een ons weegt. Gewoon zelf het heft in handen nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het geweldig vind dat je zoveel hebt afgelost. Ik heb vandaag het boek van Gerhard Hormann gelezen en zou heel graag willen beginnen met aflossen van het aflossingsvrije deel van mijn hypotheek maar weet nog even niet waar ik moet beginnen. Ik ben alleenstaand en heb dus minder inkomsten dan in de standaard reken modellen,tips en contact met mensen die ook aan het aflossen zijn is dus heel erg welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Christine,
    Ook ik ben alleenstand. Het heeft lang geduurd voordat ik zoveel kon aflossen. Behalve met bezuinigen heefthet ook met inkomen te maken en dat is van persoon tot persoon verschillend.
    Om zuinig te gaan leven, dat is 1 stap. Gaandeweg als je ziet dat het wat oplevert wordthet leuker om te doen.
    Begin met een lijst van inkomsten en uitgaven.
    Binnenkort schrijf ik hier een blogje over.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toyota is allang niet meer wat het was qua betrouwbaarheid geld voor meer merken Lenovo en ook Miele.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Anoniem, Dit stond onlangs in het blad van de Consumentenbong:
    De ADAC kijkt ook elk jaar per klasse welke auto's van de zes voorgaande bouwjaren de beste én de slechtste zijn.

    Bij de kleine klasse zijn de beste de:
    1) Toyota Aygo
    2) Fiat 500
    3) Peugeot 107
    4) Fiat Panda
    5) Renault Twingo
    6) Citroën C1
    De slechtste hier zijn de Smart Fortwo en de Chevrolet Matiz, de laatste vooral van het bouwjaar 2008.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij komen uit op iets van 61.000 schuld na aftrek van de premie spaarhypotheek die reeds geparkeerd staat en nu maar alvast hopen dat de bank ook wil verrekenen tegen de tijd dat de ingelegde premie = restschuld....pff.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oud lijstje van Adac zie liever ervaringlijstjes van gebrukers zelf.

    Hier bv :http://www.autozine.nl/enquete_resultaat.html

    http://www.autoleasewereld.nl/top_10/133/5133-de_auto_s_met_de_minste_en_meeste_gebreken_(tuv)

    Tik is in lekkage Aygo op google.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Anoniem, Goed bericht, ziet er niet goed uit. Nou ja, dan maar niet.
    Als deze auto 4 jaar mee gaat is het prima, dan ruil ik hem in.
    Of ik ruil hem in of ik verkoop hem aan de straatstenen. Ik dacht dat het lekken was afgelopen met het type Aygo vanaf 2011.

    Volgens Consumentengids oktober 2012 kost deze auto 260 euro.

    Is het binnen vier jaar een drama auto, dan stop ik met autorijden.

    BeantwoordenVerwijderen