woensdag, december 12, 2012

Beleggers die mij wel eens vragen stelden

Vroeger, toen ik gewoon belegde in beleggingsfondsen en voordat ik mij excessief (verslaafd) met beleggen bezig hield, waren er best wel eens beleggende en vermogende vrienden die mij vroegen of mijn huis al was afgelost.

Deze vrienden hadden al afgeloste huizen, door een verzekering bij overlijden van de partner, die overging tot uitkering en een vriend wiens familiebedrijf verkocht was en dat bedrijf haalt nog steeds met zijn familienaam het FD wanneer er iets bijzonders was te vermelden.
Deze vrienden dus. Familie vroeg ook wel eens wat, maar ach ik kletste altijd een andere kant op.

De dag kwam dat een betere krant een bestuurslid van de beleggingsclub ging interviewen en of ik misschien ook interesse had. Die behoefte had ik niet zo, maar ik wilde niet onderdoen, dus, ik ook in de krant. De fotograaf kwam en ik ging breed uitgemeten op de foto. De foto was zo slecht gemaakt dat niet veel mensen mij herkenden.
Mijn collega's wisten het wel en prompt na plaatsing van het stuk kreeg ik vooral te horen, dat het artikel begon met een leugen, namelijk met de te jonge leeftijd. Niet iedereen reageerde en een andere vriendin zei dat ze het stuk wel gelezen had, maar mij niet herkende op de foto.

Enfin, al die tijd dat ik zelf belegde en veel hopeloos misging, verdwaalde ik in het moeras.
Tot op een dag dat ik stopte met de beleggingsclub om emotionele redenen op het vlak man-vrouw, daarna kon ik beginnen met stil staan, overwegende wat nu.

Voor die tijd had ik ook al geprobeerd me er los van te weken. Zelfs ben ik bij het verslavingshulp centrum van Humanitas geweest. Ze wilden me er niet hebben.
Ik was toch kennelijk niet de enige, nu is er meer over bekend.

Wat is verslaafd aan beleggen? Een voorbeeld: ik was op mijn werk en ik voelde een aandrang om een bepaalde optie te kopen. Op de zaak iets kopen wilde ik niet. De drang om dat te gaan doen was zo sterk, dat ik een paar uur vrij nam en thuis deze optie kocht. Ik ging terug naar mijn werk.
Ik weerstond de drang enige tijd om naar het koersverloop te kijken en zei bij mezelf, als ik die drang zo sterk had, dan moet het goed gaan. ' Zoek het maar uit'.
Een week later was ik weer bezig om te handelen.

Meerdere keren sloot ik mijn bankrekening bij 'Alex' . Meerdere keren opende ik hem weer.
Iedere keer weer de enorme druk om mee te doen op de beurs.


Dr. Phil zegt op tv vaak, dat is de verslaafde man/vrouw niet, die zo praat, maar dat is zijn/haar verslaving die zo handelt.
Het is dan ook de vraag in hoeverre je controle hebt over je eigen bewustzijn, je eigen vrije wil.
Onderzoek toont aan dat we hooguit 30-40% van onze handelingen bewust zijn. Dan heb je nog het onbewuste, zoals je dat geleerd hebt, het onbewuste van je zijn, je karakter, je genen, je erfenis, en dan het stukje wat we 'toeval' noemen. De ene keer is dat heel sterk aanwezig, de andere keer niet.


Ik volgde in die tijd een curus astrologie en in mijn horoscoop stomd dat ik verslaafd zou zijn aan gokken. Mijn leraar zei echter, "beleggen is geen gokken. Je bent niet verslaafd". De horoscoop klopte niet, maar vreemd vond hij het wel. Ik vertelde hem niet dat het beleggen desastreus verliep, maar vertelde mijn kleine winst van die dag.

Eindelijk kwam daar het moment dat ik los kon komen van de beurs, van de club,  waar ik eerder lid van was, omdat ik hoopte via die club beter te beleggen.
Dat was ook zo, onvoorstelbaar, maar waar, als club, zelfs met mijn voorzitterschap, behaalden we flink winst. Eigenlijk kun je hier uit opmaken, dat ik beter geschikt ben om anderen te helpen.

Enfin, de dag kwam, dat ik klaar was met de beurs en de balans op ging maken. Stoppen met beleggen en alles wat ik geleerd had, gebeurde eigenlijk pas een tijd nadat ik met dit blog begonnen was. In deze tijden van crisis, is beleggen meer tricky. Veel particulieren zijn afgehaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen