zaterdag, december 22, 2012

Broodjes bakken is een kunst


Het resultaat

Vooraf



Voordat de broodjes de oven in gingen. Na hard zwoegen op brooddeeg, heb ik respect gekregen voor het secuur afwegen van de ingrediënten.
Na vele keren geoefend te hebben met meerdere meelsoorten, kreeg ik telkens beroerde broodjes.
Het lukte maar niet. Nu is het de eerste keer dat het redelijk gelukt is.
Zes broodjes met maanzaad en Eén met venkelzaad.
Volgend jaar zal ik het deeg per broodje keurig afwegen, maar ik ben al blij dat de broodjes gerezen zijn en dat het geen in elkaar gezakte of van die harde dingen zijn geworden.

Waarom het me niet lukte begrijp ik nu beter dankzij de Broodbijbel en de tips die daar in staan.
Het idee om de Broodbijbel te kopen, kreeg ik van gasten die ooit op een Groningse boerderij woonden en daar vrijwel self supporting waren.

Mijn broodjes zakten in, omdat ik er teveel vocht aan toegevoegd had, of ze waren te hard omdat ik er te weinig vocht aan toegevoegd had. Of ze waren niet luchtig omdat ik ze te kort had gekneed.
De broodjes van 24kitchen met bakpoeder werden bij mij veel kleiner dan bij hen op de website.
De broodjes van weer een andere website leken nog niet voor de helft op

Mijn doel is om van de afbakbroodjes voor gasten af te komen. Ze zijn niet duur afbakbroodjes, maar ja, handiger is om het ook zelf te kunnen.
Bovendien was de afgelopen tijd al twee keer het brood uitverkocht op het tijdstip dat ik de winkel in kwam.

Bovenstaande broodjes zijn gemaakt van een pond volkoren meel van de molen, melk, verse gist van de Turkse supermarkt, zout, iets suiker wat olie.

Inmiddels heb ik gekneed met mijn handen, met de keukenmachine (die is daar te klein voor, stond ook in de Broodbijbel). Met een geleende mixer van een vriendin met kneedhaken. Dat deeg wordt eerst kruimel en daarna een aaneenhangende bol, stond in de Broodbijbel. Dit las ik allemaal nadat ik had gekneed. Voor een hard korst moet een bakje met water mee in de oven, om  te stoven.

Dan maar 10 minuten kneden met de handen. Wat een vies aanrecht geeft dat.

Advies: Na lang zoeken vond ik dat de goedkopere machines van Moulinex, zoals de Moulinex HM6151 POWERMIX Mixer  volgens de gebruiksaanwijzing wel 800 gram brood aankunnen

Kijk zorgvuldig eerst naar de gebruikershandleiding van een mixer voordat je deze koopt, immers zelfs een zware mixer kan brood nog niet eens aan.
Als je op kieskeurig of zo een mixer hebt gevonden, zoek eerst naar de gebruikershandleiding.

Koop geen Kenwood, de mixer voldoet niet aan de vereisten voor het bakken van brood. Hij is te klein. Bij de tweede keer repareren kreeg ik de mixer niet meer terug, maar wel het geld van Bol.com.

9 opmerkingen:

  1. Heb je wel een warme plaats,waar je brood kan rijzen?Gewoon doorzetten,op een bepaald moment wordt het een fluitje van een cent.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Izerina, dank je, jij bakt al langer dus, ook met de hand?
    Ik rijs het in een warme plaats (oven even verwarmen tot 50 graden), met een natte theedoek over de schaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Brood bakken is géén kunst, maar gewoon 'n kwestie van oefening.
    Maar je moet ook wel 'n paar mislukkingen op de koop toe nemen.
    Succes! Het zal steeds beter gaan.
    groets,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tip: als je een deel (1/5 of 2/5) van het volkoren meel vervangt door wit meel worden de broodjes luchtiger, omdat het deeg dan makkelijker rijst.

    Als ik brooddeeg laat rijzen,zet ik de kom met deeg op een pan met heet water (net gekookt), en een plastic zak om de kom heen, die maak ik dicht met een wasknijper. Zo lukt het rijzen goed. Succes!
    groet, Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Roos, ik wist het wel, vervanging van een deel volkoren door bloem. Ik denk dat je dat bedoelt?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Annemarie, dank. Jij bakt vanzelf veel meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als het je troost; Mijn eerste brood, daar kon je iemand mee doodslaan!
    Zorg ervoor, dat je deeg goed soepel en vooral; elastisch is voor je het te rijzen zet. Je moet het 'n flink end kunnen uitrekken voor het breekt.
    En het kan zijn dat je daarom meer vocht moet toevoegen dan in het recept staat.
    Nogmaals; succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. haha inderdaad! en de kenwood is binnen, gelukkig werd ie net geleverd toen ik met mijn handen diep in deeg voor bruine bolletjes zat, dus dat werd onmiddelijk in de kenwood gekieperd en daarin verder gekneed ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Annemarie, :-) Leen is niet bezweken vanjouw brood.

    @Spaarcentje, dan moet ik eerst mijnhuidige keukenmachine op marktplaats zetten? Ik oefen nog even verder. Vond een handige tip, datje ongerezen deeg ook eenpaar dagenin dekoelkast kan bewaren. Volgens Jamie Oliver, kunje het ook invriezen, deeg.

    BeantwoordenVerwijderen