dinsdag, december 18, 2012

Energieverbruik over 2012

Mijn energieverbruik over de jaren tussen 2000 en 2012 zichtbaar in deze grafiek.


Wat vooral duidelijk is, het afgenomen kWh. Dit is vooral afgenomen door de nieuwe 7 kilo wasmachine, misschien ook wel omdat ik de Ipad vaak gebruik, superzuinig in energieverbruik. Eén keer opladen en voor bijna acht uur stroom.
Dat ik een hekel heb om de stofzuiger van boven naar beneden te halen en daardoor het vloerkleed uit de woonkamer liefst buiten in de tuin uitklop. Sneller, en gemakkelijker.
De stoomreiniger gebruik ik misschien maandelijks voor de vreselijke vloeren en de tegeltjes in de douche.

Het gasverbruik is hoger geworden sinds februari 2009, omdat ik toen begon met Bed and Breakfast.
Mede is het hoger door de geprogrammeerde thermostaat die vriend installeerde, omdat ik na mijn werk niet eerst naar huis moest om de thermostaat hoger te zetten voor gasten, dan kon ik in de winter meteen door.
Nu vind ik het wel handig en het moet gezegd, ik ben daardoor ook een koukleum geworden.
Vanaf morgen 18 december  ben ik klant bij E_on en betaal ik 72 euro per maand.
Vanaf 17 december 2011 t/m 17 december ben ik klant geweest bij Energie Direct voor 65 euro per maand inclusief welkomstpremie. Ik vond het een plezierig bedrijf. Heel correct en snel in het beantwoorden van vragen. Hun aanbod was echter 84 euro per maand en dat is toch
12 maanden x 12 euro extra =  144 euro meer per jaar.  Dat is een te groot bedrag om te laten schieten in mijn micro economie.

Update 15-1-2012: Ik krijg 291 euro terug van Energie Direct. Ik betaalde dit jaar 974 euro
Per maand omgerekend betaalde ik uiteindelijk 57 euro. Ik denk niet dat ik ooit zo voordelig meer uit zal zijn, zonder zonnepanelen.

1 opmerking:

  1. verbruik is erg netjes,maar wat betreft 7 kilo machine helpt ook niet zo erg , wat wel veel helpt is hotfill zo gebruik ik nog maar 0.14 tm 0.19 Kwh aan stroom per wasbeurt en dat voor een oude machine :)

    BeantwoordenVerwijderen