zondag, december 02, 2012

Gewonnen zaadjes

Voor volgend jaar liggen de botersla en pompoenzaden klaar voor gebruik.
Het zijn eigen gewonnen zaadjes, en dus minder goed dan gekochte zaden.

De botersla heb ik laten doorschieten, daar hoef je niets voor te doen. Gewoon laten staan tot de plant volledig uitgegroeid is en later verdort. Dan haal je hem er uit en win je de bruine zaadjes.

Pompoenzaden is wat ingewikkelder. De volgroeide pompoen die de pan ingaat, daarvan haal je de binnenste zaden er uit. Dat is dan nog heel erg kleverig en nat. Ik deed ze al een beetje schoongemaakt in een vergiet, zette deze op een bord en liet het twee weken drogen in de schuur. Dat had ook één week kunnen zijn.
Hierna is het simpel, het lijkt wel of het vruchtvlees dat nog aan de zaadjes zat volledig is verdwenen.

Voor de zekerheid nog even een sticker op de zakken met jaartal.

De hele actie heeft misschien 2 euro winst opgeleverd. Maar het is leuk om te doen.  Een kleine workshop zaden winnen.

De workshop broodbakken volgt binnenkort....






6 opmerkingen:

  1. Zaad verpak je best niet in een plastiek verpakking maar in papier. Ik recycleer daarvoor oude gebruikte omslagen of, indien grotere hoeveelheden zaad, dan gebruik ik een papieren verpakking van bloem, suiker. Op de omslag of papieren zak schrijf ik om wel zaad het gaat en het oogstjaar van het zaad

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, weer wat geleerd. Zodra ik binnenkort weer een zak heb, zal ik er aan denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toevallig net deze week wat pompoenzaad uit gekochte pompoen bewaard. Volgend jaar in de tuin proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Henderina, zaad gewonnen uit gekochte pompoenen lukt zeker om volgende jaar te zaaien. Ook met tomaten, paprika, pepertjes, courgetten.... kun je starten door zaad van gekochte groenten te gebruiken. Ik 'zet' ook staakbonen en neem daar op het einde van het seizoen ook altijd zaad van om het jaar nadien te zaaien en zelfs dat lukt perfect.Wij hebben een vrij grote groententuin en het grootste deel van het zaad 'recupereer' ik uit de oogst van het voorbije jaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 2 euro is inderdaad niet zoveel. Maar ik kan me voorstellen dat het leuk is om te doen!

    BeantwoordenVerwijderen