zondag, december 09, 2012

Pensioenen naar beneden bijgesteld

Wat een jammer is dat eigenlijk voor zielige mensen zoals ik die al jaren en jaren de pensioenpotten gespekt hebben.
Ik ben niet de enige. De komende jaren wordt verwacht dat we nog maar 50% van ons laatst genoten loon zullen ontvangen. Lees dit artikel in de Volkskrant maar eens.

Waar moet dat heen, voor eeuwig arm? Ik schreef nog in december 2011, dat het krap zou zijn 1802,97 pensioen van ABP wanneer ik 63 ben.

Vrijdagavond ging ik weer eens kijken bij Mijn ABP en zag dat de pensioenen nog sterker verlaagd zijn dan voorheen.


leeftijd juli 2012 december 2012
60 1600,44 1172,64
63 1802,97 1451,38

Nu denk ik, had ik maar 1802,97 per maand. Wat een doffe ellende om telkens net achter het net te vissen.

Ik vraag me af  of reeds gepensioneerden ook zo getroffen worden in hun pensioen en of die ook 500 euro per maand er op achteruit gaan. Zomaar ineens?

Mijn humeur werd er zaterdag niet beter op, toen ik op een verjaardag die reeds gepensioneerden zag met hun in, mijn ogen, tig keer betere pensioenen.
De wet herhaalde zich. Iedereen voelt zich slachtoffer. Wat kunnen we voor je doen, vroeg er toen 1. Ik zei, misschien een behoorlijk deel van je pensioen inleveren er afstand van doen, zodat de jongeren er wat aan hebben?

Onzin, zei men toen. Nee, hoor, zo is het, niks aan te doen. Onze kinderen komen er wel.
Ja, denk ik dan, die hebben nog jaren de tijd om te werken aan een buffer. Mij werd in het verleden voorgehouden dat werken aan een extra persoonlijk pensioen nauwelijks nodig was, omdat ik ABP had. Jahaaa, denk ik nu, met de wetenschap van nu.

Ik geloof niet meer in de opsommingen van MijnABP. Ik weet een ding zeker, word ik 63 dan gaat vast vlak voor het zover is, er weer een boel vanaf. Nee, hoor het komt goed. Slaap zacht.
Enfin aflossen gaat gewoon door, en ik denk dat ik later  nog wel eens parttinme met een eigen bedrijf, voor kleine bedrijven de administratie en jaarrekening kan verzorgen. Toch een skill.

14 opmerkingen:

  1. Was gisteren ook een blog begonnen nav dat artikel. Het is toch belachelijk dat je nog minder mag sparen dan voorheen (1,75 ipv 2,25 meen ik) en dat je dat dan ook nog eens verplicht moet laten beleggen door een stel faalhazen. Oeps, geld weg nou ja, doen we even wat creatiefs met de rekenrente en we kunnen weer even vooruit, na ons de zondvloed. Belachelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We spekken de babyboomers het wordt tijd dat hun ook gaan inleveren. Terwijl hun kinderen moeten doorwerken om hun pensioen te bekostigen, beetje asociaal. Want ons pensioen wordt gehalveerd eer wij aan de beurt zijn. Raar idee langer doorwerken voor voor de helft van je pensioen. Mijn onderbuik gevoel zegt dat wij het later zelf uit mogen zoeken, omdat er geen pensioen meer is, dat is dan verdamp. Misschien een heel klein AOWtje. Zelf sparen voor later en je huis afbetalen is mijn advies.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Precies, de 'iets' jongere generatie dan jij kan alleen maar voorzorgen door geen schulden te hebben en hun nazaten vooruit helpen in de maatschappij en zo misschien te kunnen terugvallen op hen als we later zelf hulp nodig hebben. Een beetje banaal misschien maar we gaan weer terug naar vroeger tijden. Studeren wordt voor de rijken dus ...zucht ook daarvoor een spaarpot aanleggen (de student loans in de US zijn de volgende bubble). Ik benijd de jonge generatie zeker niet, het is makkelijker geworden maar dit leven kent zijn nieuwe uitdagingen zodat je wel kunt zeggen 'wat hadden wij het goed' en wij, de generatie daarvoor, moeten wennen aan deze nieuwe situatie. Anderen in de zuidelijke landen zijn daar al hard mee bezig, in Nederland staan we nog aan het begin en hopen we dat het aan ons voorbij gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je had er al iets over geschreven in een reactie bij mij. Ik vind het schandalig.
    Gister waren we bij een tante, die wordt volgend jaar 65 en krijgt dan misschien een maand geen inkomen binnen (AOW een maand later, de pensioenfondsen willen dat ook wel, ja, natuurlijk!).
    Ik vind het zo raar, als je een verzekering afsluit en ze vertellen je wat je krijgt aan het eind voor al je premie inleg... Knappe verzekeraar die daar sterk vanaf wijkt, dat wordt rechtbank werk. Met pensioenen mag blijkbaar alles?
    Ik heb "gelukkig" maar 700 euro nog iets aan pensioen opgebouwd, kunnen ze het me niet afpakken. Eerst de restschuld van het huis aflossen en dan maar eens zelf gaan sparen wanneer dat lukt, lijkt me een veiliger plan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier ook 't ABP en ik ga er inderdaad ook vanuit dat ik vrijwel niets ga krijgen van ze. Het stomme is dat je in NL gewoon niet mag kiezen in welke pot je het stopt. ABP = Algemene Bodemloze Put waar we elke maand weer verplicht geld in moeten gooien. Bah. Dus...wij gaan zelf voor ons pensioen zorgen door te sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind dit wel een heel groot verschil. Weet je zeker dat het over hetzelfde getal gaat (in juli en nu) en dat je niet naar iets anders zit te kijken?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Fabiooltje, ja, ik heb meerdere keren gekeken en vergeleken. Bovendien heb ik nog een blog over het bedrag van 1800 euro geschreven.
    Lees ook het blog van Peter Verhaar. Hij was onlangs in Pauw en Witteman en zei dat over tien jaar de saldi op zijn bij de pensioenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weet je waardoor het komt? Waarschijnlijk door het opschuiven van de AOW-leeftijd, met name? Waardoor je een paar jaar lang extra geld uit het pensioenpotje moet krijgen en dus het bedrag pe maand lager wordt? Ga je je strategie veranderen? (toch later met pensioen, of misschien tijdens de eerste jaren minder laten uitkeren en toch een soort bijbaantje aanhouden?).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Fabiooltje, dat over tien jaar de pensioenpotten leeg zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik denk eerder leeg omdat de 'kosten' nog steeds zo hoog zijn. Ze leven er allemaal goed van. Maar ja, troost u, als de overheid strakjes weer te korten heeft dan kijkt ze om zich heen en dan zal de conclusie worden: Hee kijk, die en die hebben een pensioen, die hebben geen AOW nodig.....In die zin moet je tegen die tijd gewoon geen geld meer hebben en je handje ophouden. Als Nederland kan de staat je tenminste niet het land uitgooien....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. toevoeging:
    http://bank.blog.nl/files/2012/12/elsevier-6-december-20121.jpg
    Zoals uit het blog van Peter Verhaar die je aanhaalde en hij ook beschrijft in zijn blog De lange tenen van de pensioenfondsen.
    Bedankt voor de informatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Anoniem,
    Die blog bedoelde ik, Peter Verhaar schrijft hem eerst op GeenStijl en later komt hij dan op zijn eigen blog.
    Op het moment dat ik dit artikel schreef stond het nog niet op zijn eigen blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb twee tantes en een oom in Canada, die nog AOW krijgen naast hun in Canada opgebouwde pensioenen. 1 oom en tante zijn al in 1965 uit Nederland vertrokken, de jongste tante in 1973. Op basis van oude rechten, dat kun je je nu niet meer voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Anoniem, het is geen volledige AOW hoor, als ja lamgere tijd niet in NL hebt gewoond, krijg je slechts een klein percentage.

    BeantwoordenVerwijderen