vrijdag, januari 18, 2013

Botercake

De jaarlijkse traktatie op kantoor heb ik dit jaar zelf gebakken:

Botercake.                                    (foto al een keer eerder gemaakt)

Iedereen kan zo'n cake wel maken, maar ik heb het recept uit het niet meer verkrijgbare Elseviers Pocketkookboek gehaald.

200 gram boter, 200 gram suiker, 4 eieren, zout, 200 gram bloem, theelepel bakpoeder, vanillesuiker.

De boter met de suiker tot room kloppen, stuk voor stuk de eieren er door  heen slaan, beetje zout, de bloem, bakpoeder, vanillesuiker er doorheen.
In het beste geval zeef je de bloem en na het roeren met de mixer, laat je het een tijd afgedekt rusten, dan in de voorverwarmde oven in.

Ik nam geen enkel risico, dus nu verwarmde ik de oven voor! Normaal vind ik dit zonde van de energie, maar door zelf iets te bakken, spaar ik zoveel geld uit, dat het zich tig keer loonde.

Had ik al verteld dat de vorm vooraf ingevet moest worden? Ehmm, dat deed ik niet, en daar had ik 's morgens spijt van.

Ik bakte hem 's avonds laat en het ding zette ik in het midden in de oven op het rooster en bovenin dekte ik het af met de bakplaat. Anders zou de cake kunnen scheuren.
De heteluchtoven liet ik 40 minuten op 140 graden bakken en vervolgens nog 10 minuten op 150 graden.

Hoe kwam het dat ik daar 's morgens spijt van had? Nou, de mooie harde kant had los gelaten en ik moest hem nog een kwartier in de oven doen. Om hem extra snel een korstje te laten krijgen had ik er een bakje water bij gezet.

Niet echt gelukt, trouwens. Het broodmes en een grote plastic bak nam ik mee, sneed het ding in 20 plakken en zodra iemand me kwam feliciteren, gaf ik een stuk nog warme 'biologische cake' mee.


"Biologisch"?  vroeg iemand. 'Ja zeker' antwoordde ik. De boter en de eieren komen van de biologische boer en het meel van de molen.
Ik kom wel vaak bij de molen, maar bloem koop ik gewoon bij de Duitse super. Suiker is ook niet biologisch, laat staan vanille suiker.

'Lekker' zei iemand aan het einde van de dag. Eigenlijk zijn we het taart eten allemaal wel een beetje zat. Een stuk warme cake gemaakt met lekkere boter, smaakt gewoon goed.

Ik telde mijn bespaarde euro's in gedachten nog eens na, en dacht dat is vette winst, van een zelfgebakken vette botercake.

Update 21-1:
Collega vroeg het recept, ik vertelde haar dat het een gewone cake was, maar dat het vooral om de ingrediënten gaat, Die boter van de boer in de buurt van Maria Duurzaam is zo geweldig puur, dus lekker.

14 opmerkingen:

  1. Dat is een heel oud recept,die verhoudingen. Ik maak cake ook altijd zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet ook niet beter of dit zijn de verhoudingen voor een gewone cake. Heb ik zo in meerdere kookboeken staan. Om dit nu botercake te noemen snap ik dan ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Willemien, zo staat het toch echt in de Elseviers pocketkookboek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik dacht dat je zo'n silicone vorm
    nooit moest invetten?
    of is dat een fabeltje?
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij maakten altijd mierzoete cake met fondante decoratie naar wens van het feestvarken maar dat is veel werk en als je niet uitkijkt zijn de kosten voor zo'n speciale cake hoger dan de reguliere gebakstaart die je zo kunt kopen. Als je een HEMA in de buurt hebt: taarten en gebak, goede keuze ook via internet winkel te bestellen en eigenlijk goedkoop. Zelfs een appeltaart kan je voor die prijs bijna niet zelf maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waar is dat rusten na het mixen voor? Ik probeer ook regelmatig cake te bakken, maar het gaat nog niet helemaal naar wens. Ik laat het deeg niet rusten, misschien heeft dat ermee te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ja dat is een goede. Vroeger toen ik nog werkte kocht ik eerst taartjes bij de bakker en was dan zo 30 euro kwijt. later ging ik zelf taart bakken en meenemen en dat was niet alleen goedkoper maar werd ook veel meer gewaardeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wilde nog iets lekkers dit maken voor het weekend en zag je receptje. Alle ingrediënten in huis dus was zo gepiept. Heb hem wel iets langer en een hogere stand in de oven gedaan, want na 50 minuutjes nog niet gaar. Heerlijk luchtige cake. Prima basisreceptje!
    Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lekker hoor!

    En nog gefeliciteerd met je verjaardag!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Allen, siliconen hoef je nietin tevetten, normaal zou ik het prima gevonden hebben, nu was ik super kritisch.

    Een cake kan inzakken, wannneer er tijdens het bakken lucht in deoven komt.

    Je kunt een cake ook zonder bakpoeder maken, of met zelfrijzend bakmeel, met bakpoederof zelfrijzend bakmeel is net goed even te laten rusten, vergelijkbaar. Met gist of zo.
    Het is geen must.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ken dit recept ook via mijn moeder als gewoon uhm..cake.

    Altijd lekker. Zelfgemaakt is op kantoor bijzonder. Meestal haalden ze hele partijen vlaaien of taart en dan verzuchten sommige collega's (echt waar)..bah...alweer Vlaai!

    Gefeliciteerd met je verjaardag.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit jaar heb ik voor m,n verjaardag , je plaatkoek met havermout, zelfrijzend bakmeel, appelstukjes, rozijnen gemaakt, o, ja boter natuurlijk ook. 30 stukken gingen eruit en inderdaad het sneeuwde die week vreselijk en er kwamen twee personen op bezoek. We eten er nog steeds van {31 januari}. Maar moet er echt zoveel boter in ? De onderlaag is een stevige vette boterkoek. Volgend jaar toch eens proberen of het met wat minder kan. {Als dan de voorraad op is, tenminste}Maar wel errug lekker als je tenminste niet van die grote stukken neemt. A3 {Jannie) Gefeliciteerd nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @A3, vorig jaar bakte mijn zus, het jaar daarvoor vierde ik mijn verjaardag bij mijn broer, die iets eerder jarig is, het jaar daarvor vierde ik het in de druivenkas.
    Vreselijk he, die sneeuw, geen leuke verjaardag.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Toen het tot me doordrong dat het wel een erg rustige dag zou worden, heb ik het......losgelaten en er erg van genoten. "S, avonds met zoon en man uit eten. Perfect eigenlijk!
    A3 {Leuk dat je weer zoveel schrijft!}

    BeantwoordenVerwijderen