woensdag, januari 30, 2013

Het Consuminderhuis in Landgraaf

Annemieke van Deursen heeft met hulp van de Hestia woongroep en sponsors een consuminderhuis opgezet in Landgraaf. Stichting consuminderhuis Parkstad te Landgraaf.


Het doel van het  consuminderhuis is delen, en "gelukkig zijn los te koppelen van geld".

Haar eerste consuminderkring zette ze op in 2006, om samen met anderen het leuk te hebben en vooral te delen, waarbij haar doelgroep de minima zijn, maar ook anderen zijn welkom. Lees haar verhaal over "hoe het allemaal is begonnen"
Uiteraard kun je zelf ook een consuminderkring opzetten.

Zij startte omdat het haar al tijden bezig hield, al die minima, met aan het eind van de maand een week over hielden. Kinderen van tweeverdieners, die nooit koken leerden. Alles voorgesneden en kant-en-klaar gekocht, maar dat kan niet iedereen betalen en gezond is het ook al niet.
Reclame's die uitnodigen tot kopen en ouders die hun kinderen een "beter" leven willen geven en verwennerij... Merkkleding, mobiele telefoon, breedbeeld TV op kinderkamers en als je mee wilt doen en er is geen geld
, dan is er de lening.....

In deze tijden van crisis en hypotheek aflossen is het heel belangrijk om grip te houden op je geld, en gezonder te leven.
Je kunt het leren door je te laten inspireren door het lezen van blogs, maar ook door de nieuwsbrief die Annemieke van Deursen schrijft, compleet met foto's, je kunt je hiervoor inschrijven door haar  een e-mail te schrijven, zie de website, tabblad contact.

De EO gaf eerder in het programma "De vijfde dag" een item waarin zij met haar manier van leven een goede bijdrage gaf. Zie hiervoor mijn blog  of hier direct het filmpje van de EO

Volgende maand starten zij ook met een repaircafé. Het interview van de Duitse TV zie je hier.
Repaircafe's zijn in opkomst, helemaal geweldig toch, om zelf de dingen te kunnen repareren.
Zoek een repaircafé bij jou in de buurt.

4 opmerkingen:

  1. Wij repareren zoveel mogelijk zelf, auto of fiets, verwarmingsketel, baskamertegels zelf vervangen het maakt niet uit. Was vroeger wel gebruikelijk dat je zulke zaken zelf deed zoals verstellen van kleding, repareren van schoenen of reparateurs aan huis kende. Maar de kinderen van tegenwoordig zien niet meer hoe dat gaat en het raakt in de vergetelheid, geen wonder dat ze naar de winkel rennen voor nieuw. Tip! Leer je kinderen hoe het moet en ga zelf kijken als een vakman het doet en laat je kinderen de kunst ook afkijken. Er komt een tijd dat ze er zelf voor staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij doen bijna alles zelf, met zoveel mogelijk gebruikt materiaal en onderdelen, niet omdat nieuw te duur is, maar omdat gebruikt zeker zo goed is minimaal voor het milleu, en natuurlijk ook voor onze spaarpot, wat wij overhouden gaat regelmatig naar een goed doel
    Voor ons is gevoel beter dan geld.
    Zou graag helemaal zonder willen, maar dat gaat niet in Nederland
    Ruilen is bij ons meer regel als uitzondering
    Ja nu nog onze opvolgers hier in thuis brengen, gaat lukken
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij doen alles zelf, kweek eigen groenten en fruit in de achtertuin en wat gekocht moet worden is nooit voorgesneden. Ik kan het gewoon niet verantwoorden een krop sla versus een zakje voorgesneden sla van 3 ons voor een veelvoudige prijs. Zelfs brood bak ik zelf, glutenvrij en gewoon. Klusje van niks. Onlangs ben ik aan het experimenteren geslagen met de hooikist methode, alleen stop ik de pannen in bed onder een dekbed ( grati) en kussens ( ook al gratis) dus niets voor aangeschaft.. De sudderlappen met zuurkool, vegetarische erwtensoep ( ik ril van erwtensoep uit blik), bonenschotel en ga zo maar door waren nog nooit zo lekker! Dit is gewoon slow cooking!
    Mijn man en ik werken allebei fulltime. En ik kijk dan ook met verbazing naar vriendinnen waarvan de man alleenverdiener is omdat ze voor de kids zorgen, wat natuurlijk prima is. Ik ben van mening dat iedereen zelf de keuze mag maken daarin. Maar met een krap budget en plenty tijd wordt dan alles voorgesneden en gekookt in zakken bakken of blikken gekocht!
    Ik begrijp er Ik kom zo! Van, we worden natuurlijk door supermarkten continu verleid om voor gemak te gaan, maar het is zoveel duurder en naar ik vermoed ook veel minder gezond dan niet voorbewerkt eten...het heeft denk ik niet altijd met gebrek aan tijd te maken, maar misschien aan wat je gewend bent van vroeger thuis of geen zin of gewoon niet beter weten. Daarom vind ik het initiatief van anemieke van deursen ook zo geweldig. Haar voor wat hoort wat aanpak waarmee ze mensen ook weer de regie over hun eigen leven terug geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik schreef " ik begrijp er niets van" daar maakte de spelchecker iets heel anders van ;-)

    BeantwoordenVerwijderen