zaterdag, januari 12, 2013

Het huisvuil wordt straks minder vaak opgehaald

In het plaatselijke sufferdje las ik dat de gemeente besloten heeft om nog maar éénmaal per veertien dagen de kliko's te legen. De éne week wordt het overige huisvuil opgehaald en de andere week het GFT afval.

Sinds begin 2012 is het in deze gemeente mogelijk om het plastic ook gescheiden af te leveren, naast het glas en het papier bij een afvalpunt naast winkels.  Vreemd genoeg staat er geen container voor batterijen naast.

Het plastic vormt het grootste deel in van het afval, en ik verzamel het, al moet ik zeggen, naarmate de week vordert is het een berg geworden. Daarbij komt nog het karton en af en toe een glazen pot of fles. Ik gebruik daar nu de blauwe Ikea tas voor.  Het oud papier wordt door omwonenden voor een goed doel opgehaald.

Zo vroeg ik ooit aan mijn buren, die met zijn tweeën meer dan een kliko vol produceren, hoe het toch kon dat zij zoveel afval hebben. Ze begrepen me niet. Het was hun wel opgevallen dat ik super weinig heb, maar ja, dat ben ik. Het is al jaren zo dat ik minder afval heb. Daar verbaasden ze zich niet meer over.
Het gescheiden afvoeren, dat deden ze ook 'zeiden ze', maar uit de toon bleek dat ze het niet zo belangrijk vonden. Wat maakt dat nou uit, eigenlijk, of het afval veel of weinig was.


Het plaatselijke sufferdje staat vol met negatieve reacties. Eén keer per veertien dagen?! Bij ons komt het regelmatig voor dat we ook vuil moeten aanleveren naast de kliko, zo veel afval hebben we. Zelfs de GFT kliko zou wekelijks vol zijn. Nog vaker dan één keer per week ophalen graag. Dat de huisvuilkosten in eerste instantie nog lager worden boeide hen niet zo.
Deze opmerkingen komen beslist samen met het nieuws van afgelopen week dat veel consumenten bijna de helft van het eten weggooien.

Deze reacties verbazen me niet. Niet iedereen consumindert zoals ik. Het is al jaren dat ik een vrijwel lege kliko voor het huis parkeer, of even verderop in de straat bij een verzamelpunt. Zeker wanneer ik later thuis ben. Het is veiliger om je kliko niet voor het huis te laten staan.
Bij mij zal de GFT kliko in de zomer voor problemen zorgen.


Momenteel worden de gezamenlijke plastic containers slechts één keer per week geleegd, zo las ik. Afgelopen zomer was die container ook zo vol, dat ik het zelfs naar de grote gemeente grof afval moest brengen.
Hopelijk wordt dat beter, want bij minder ophalen van de volle kliko's zal er beslist meer afval verzameld worden, dan moeten deze gezamenlijke kliko's vaker omgewisseld worden.

20 opmerkingen:

  1. Hier in de Gemeente Middelburg is het al jaren zo dat in de ene week het GFT en de andere week het restafval wordt opgehaald. Toen we een jaar of wat geleden zijn begonnen met plastic scheiden scheelde dat een heel stuk met restafval. En bij ons zit de kliko voor restafval (door de week 2 personen, weekend 5 personen) 1 x per twee weken halfvol.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier in de gemeente is dat denk al minstens 15 jaar zo. Nu hebben ze alleen de ophaaldagen veranders waar ze de inwoners niet goed van op de hoogte hebben gebracht. Heel handig. Normaal kreeg je ook een kalender met wanneer ze kwamen. Naast gft en huiafval hebben we ook plastic en papier dat apart van elkaar wordt opgehaald. Nu kon je hem zelf dowloaden met je eigen postcode en huisnummer zodat alleen je eigen ophaaldagen erop stonden. Gisteren gedownload is hij niet compleet. Alleen gft stond erop vermeld. Afijn mail gestuurd en vanochtend kreeg ik een mail dat het was aangepast. Als het goed is staat nu de complete agenda erop.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook hier al jaren om de week afval/gft. Soms is het krap, maar je went eraan en past je gewoontes erop aan. En dan wordt het plastic hier niet eens gescheiden opgehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Al jaren om de week de grijze container geleegd (huisafval). Deze is lang niet vol. Soms wordt er op de afhaalplaats door buren er nog wat ingestopt die hun container ( te ) vol hebben maar eigenlijk komen wij ( 3 personen) er makkelijk mee rond.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij ons is het ook al járen zo. Wel is het beetje schipperen in het groei- en snoeiseizoen: wij hebben veel haagjes en een paar leibomen en daardoor zit de GFT container soms overvol en moeten we wat opsparen voor de volgende leging. Groet, Greetje54

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier ook eens in de 2 weken, net als het zwarte kratje (blik, sap-melkpakken, glas) en plastic. Het oud papier eens per maand.
    Overigens had ik in 2012 4 grijze legingen en 1 groene.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier ook 1x per 14 dagen de groene bak en 1x per 14 dagen de grijze bak. Het blik en plastic kunnen we hier niet gescheiden aanleveren. Toen ik de kop van jouw bericht las, dacht ik even dat de ophaal bij jou gewijzigd zou worden in 1x per 4 weken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier in de gemeente wordt het 1x per 2 weken opgehaald. Dus de ene week groen en de andere week grijs. Nu hadden ze van het zomer iets nieuws dat, in tegenstelling tot voorgaande jaren, de groene container ook nog maar 1x in de 2 weken wordt opgehaald ipv 1x in de week. Dit is wel erg lastig omdat er in onze gemeente veel huizen zijn met veel grond. Ook wij hebben een aardig stukje gras en tuin, dus een kliko zit zomers zomaar vol en dan redt je het niet altijd met 1x in de 2 weken. Hopelijk draaien ze dit weer terug. En oud papier wordt 1x in de maand opgehaald door de scholen. En glas en batterijen kun je nog apart opsparen.

    groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toen wij nog kliko's hadden was het ook een 14 dg systeem. Met warme zomerdagen stonk soms de groene bak

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Consuminderen ....maar dan nog red ik het niet met mijn plastic container (240l eens in de 4 weken)Restafval wordt hier al tijdje gescheiden in ondergrondse containers hoop gedoe niemand wil metertje lopen met een vuilniszak dus nu doen velen het met de auto :) Veel gemeentes hebben nu ook betalen per zak/leging of per kilo dus het kan nog slechter.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik weet ook niet beter dan dat het hier ook altijd al zo geweest is. 1x per 14 dagen worden beide kliko's tegelijk geleegd. Wel in een vuilniswagen waarin het gft en het restafval gescheiden zijn. Plastic wordt 1x per maand opgehaald. Meestal breng ik tussendoor wel een zak plastic naar de vuilstort toe, vooral zomers want dan vind ik 4 weken bewaren best wel lang en komen er toch vliegen in.

    Waar ik me trouwens wel aan erger is dat die zakken voor het plastic afval zo dun zijn. Als je er nog maar naar wijst scheuren ze al!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier ook de ene week groen en de andere week grijs. Verder 1x per maand papier en 1x per maand plastic. Wij zijn met 7 personen en ik vnd dit zat. Glas neem ik mee naar de glasbak bij de supermarkt. Het meeste GFT gaat mee naar de moestuin voor op de composthoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ook bij ons in Limburg is dit systeem al langer. Wij mogen 14 keer per jaar de afvalcontainer legen. Ik haal dat ruim voldoende.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier ook per 14 dagen. Omdat we hier per leging betalen komt de zwarte container maar 4x per jaar aan de weg te staan. Bak van 240l. en we zijn met 2 personen. Plastic, groen en papier wordt ook opgehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hier ook eens in de 14 dagen. En je betaald per keer dat je aan de weg zet, dus wij proberen dat zo weinig mogelijk te doen. grijze bak gaat ca. 8-10x per jaar aan de weg, de gft 3-4x. We scheiden ook alles, dan blijft er weinig rest over. En van het gft maken we ook compost.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bij ons hebben ze sinds dit jaar ingevoerd dat de gft (nog steeds) 1 keer per 2 weken wordt geleegd, maar de restafval vanaf nu nog maar eens per 4 weken. Plastic en papier gaan (nog steeds) eens per maand/ 4 weken.
    Wij betalen per leging van de container, en vanaf nu alleen nog voor het legen van de restafval. Afgelopen jaar moesten we ook nog betalen voor de gft.
    Gelukkig waren wij al gewend om de restafval meestal maar eens per 4 weken aan de weg te zetten. Af en toe even (laten) aanstampen en je kunt weer een hele tijd verder met volstoppen.

    WG

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Weet niet beter als dat het bij ons om de week is. en dan 1x per 2 weken plastic(daar hebben wij geen bak voor gaat gewoon in losse zakken aan de weg maar met 2 personen toch wel 2 zakken plastic per keer! Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bij ons ook om de week. En nu hebben ze ook nog het diftar in gevoerd, dus gaan we per leging en kilo betalen. Ik vermoed dat dit voor aardig wat minder afval gaat zorgen. mensen letten toch beter op als het de portemonnaie raakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Wat veel reacties op dit probleem. Inderdaad vind ik 1 x per week vuilophalen heel luxe. De ophaaldienst haalt ook vuil opin naburige gemeenten. Dat scheelt in de tarieven in mijn gemeente.
    Helaas is een naburige gemeente overgegaan op een andere huisvuilophaaldienst. Dat zal er wel mee te maken hebben.
    Ik zou het wel lekker vinden als het plastic en glas in een omdergrondse container in de buurt opgehaald zou worden.

    Blikjes dat wordt als het goed is met een magneet uit het huisvuil gescheiden.
    Sap- en melkpakkem worden net als batterijen nietapartopgehaald.

    Ooit hebik een onbruikbaar geworde motorslot verkocht voor 1. Euro aan de oud ijzerhandel.
    Datijzer moet wat mij betreft uit het huisvuil gehaald worden, dat bespaart ook op grondstoffen.

    Huisvuil opgehaald per kilo betalen, levert veel zwerfvuil op. Regelmatig tref ik op de grens van twee steden onder een viaduct grof huisvuil aan. Gelukkig wordt het snel weggehaald. Volgens mij werkt het niet, al vind ikhet principe daarachter zeer acceptabel.

    1 x per maand ophalen?! Dat is wel heel erg weinig.

    Consuminderen is milieuvriendelijk, je hebt gewoon minder vuil.

    In Gambia vertelde iemand me, dat de armoede daar vanzelf zorgt voor minder huisvuil.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hier wordt de ene week de grijze geleegd, en de andere week de groene.

    BeantwoordenVerwijderen