maandag, januari 21, 2013

SNS Banksparen

Sinds februari 2012 doe ik aan banksparen. De koopsompolissen zette ik om naar banksparen. Eerder waren het woekerdingen, toen zette ik ze om naar BrandNewDay, want daar kreeg je Winst. Dat wilde ik ook wel eens. 'Winst'! Ja, had ik die koopsompolissen tig jaar terug niet gekocht om te laten renderen?

BrandNewDay, zorgde in 2011 voor 'Verlies'. Er is ooit nog iets bijgekomen, allereerst natuurlijk het belastingvoordeel. Dat is echte winst voor mij en vooral ook voor de verzekeraar. Allemaal kommer en kwel?  Nee hoor, er is echt wat bijgekomen. Zeker de koopsompolis van toen bij de Goudse verzekeraar heeft in een ver verleden wat opgeleverd.

Kortom die koopsompolissen heb ik toen maar om laten zetten naar banksparen bij SNS bank en toen kwamen al de berichten dat het niet goed ging met SNS en ik dacht, o, o, weg bankspaar pensioenen.
Maar nee, de bank zal vermoedelijk gered worden en mijn bankspaardingen bij SNS zijn 10% van het bedrag waarvoor de staat garant staat. Geen enkel probleem dus.

Enfin, winst was 2,04%. Leuk hè, geen verlies, maar rente. Dat de rente minder is dan de inflatie, dat is dan jammer.

12 opmerkingen:

  1. Banksparen koppel aan je hypotheek bank spaar hypotheek
    Brengt net zo veel rente ip als je betaalt aan hyptheek rente
    Vermogen op deze rekening is niet in box 3 belastbaar
    Doe je voor deel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, je kunt geblokkeerd banksparen voor je begrafenis, je pensioen en je hypotheek.
    Ik had die koopsompolissen voor pensioen gekocht. Ik kom daar niet eerder van af, dan 20 jaar na pensioen maandelijks iets te laten uitkeren.
    Ga ik voor mijn 65e met pensioen, dan is het de jaren voor pensioen en dan nog 20 jaar daarna.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig dat het toch goed is uitgepakt. Het is toch vervelend als je voor niks hebt zitten sparen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met zo'n rendement kun je beter een kwartaal-spaarrekening openen. Krijg je 2,35% en geen risico op verlies.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem, dat mag niet. Koopsompolissen voor pensioen hadden belastingvoordeel. Koopsompolissen worden later omgezet in lijfrentepolissen.
    Het voordeel van banksparen is, dat de rest voor de nabestaanden is. Bij lijfrentepolissen blijft de rest bij de verzekeraar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, dat wist ik niet. Heb zelf altijd al een wantrouwen t.o.v. dit soort producten gehad, heb me er daarom ook nooit werkelijk in verdiept.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Saillaint detail is wel dat als je nu een dergelijk product bij SNS wilt sluiten je al gauw € 750,- kwijt bent aan advieskosten. Google maar eens op banksparen vergelijken, je schrikt je dood van de kosten van sommige banken

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ehmm, vorig jaar startte ik met de cursus Wet Financieel Toezicht bij Laudius. De cursus gaf mij veel inzicht. Ik kon het zonder advieskosten.
    Banksparen is een simpel product, ik snap niet dat je daarvoor 750 euro advieskosten voor hoeft te betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gaat om nieuwe wetgeving rondom het provisieverbod. Kijk maar eens op moneywise.nl bij banksparen. Alle banken rekenen kosten voor advies en openen rekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Anoniem, ik heb vorig jaar geen verborgen kosten kunnen ontdekken. Wat van de diverse verzekeringen overgeboekt werd, kwam op de spaarrekening.
    BrandNewDay, wat het meest lastig om dat geld naar de SNS bank over te hevelen, wat bijzonder is, omdat wanneer je naar BrandNewDay gaat met je polissen, zijn ze bijzonder aardig, snel enz.
    Bij BrandNewDay kwam ik er niet achter welke verborgen kosten er waren.

    SNS bank was verrast dat ik geen gebruik wilde maken van hun expertise. Maar mede dankzij de cursus was ik op de hoogte, maar werkelijk hoe moeilijk is banksparen eigenlijk.

    Bij Schuldhulpmaatje is nu aan het banksparen voor overlijden bij ABN-AMRO, die momenteel de hoogste rente geeft en die rekenen ook geen kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Opniewbeginnen
    Het gaat juist niet meer om verborgen kosten. Sinds 1-1-2013 mogen banken en financieel adviseurs geen provisie meer ontvangen voor deze rekeningen en zijn ze door de AFM verplicht om kosten in rekening te brengen voor het advies en/of openen van de bankspaarrekeningen. Ik kwam hier achter op www.moneywise.nl waaruit blijkt dat de kosten kunnen oplopen tot wel 750,-

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Anoniem, dan is dat toch weer een leuke melkkoe geworden. Sjacheraars. Geen rente geven en wel kosten in rekening brengen voor een simpel product. Zelfs een kleuter kun je leren wat banksparen is.

    De SNS vond het begin 2012 vreemd dat ik zonder advies wilde banksparen. Maar het kon toen wel. Vooral toen ik zei dat ik WFT cursus volgde.

    BeantwoordenVerwijderen