donderdag, januari 17, 2013

Soep

Vanavond at ik Erwtensoep uit de vriezer die ik vorige winter al maakte.
Afgelopen jaar, bij het schoonmaken van de vriezer, dacht ik telkens, zal ik die soep wegdoen?
Vanavond kwam het echter goed van pas.



Soep is een voordelige en  goede start van de maaltijd? Je kookt de resten van bijvoorbeeld de prei, of de harde stukjes van de bloemkool, met wat extra's zoals bonen, of aardappel, met bouillon. Is alles gaar, zet je de staafmixer er op en maak het verder af op smaak.
Soep zonder bonen of aardappel, kun je aanvullen met pasta.

Met eten dat toch 'over' is, begin je de maaltijd en het is niet zozeer eetlust opwekkend, zoals vaak beweerd werd, maar vooral maagvullend.
Je bespaart op de duurdere ingrediënten van het hoofdmenu.

11 opmerkingen:

  1. Lekker een makkie van avond

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Nog gefeliciteerd, dan heb je het zeker verdiend

      Verwijderen
  3. Vandaag de vriezer ontdooig, is het prima weer voor, en wat dingen gevonden die samen soepje worden. Ook een pakje stond Bouillon dus goede basis en vond half pakje soepgroente, restje broccoli en beetje gehakt. Achteraf zaten er al veel hartjes in de bouillon, het wordt een erg gevulde soep op die manier. Lekker.

    Gehakt kook ik soms vanaf het begin mee, tijdens het opwarmen af en toe roeren en het wordt lekker rul, weer eens anders dan balletjes. Vooral bij tomatensoep erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @thanks voor de felicitaties. Ik moet nog erg wennen aan het nieuwe decennium.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van harte nog! Hier ook erwtensoep uit de vriezer getrokken gisteren. Was ook nog uit het vorige jaar, maar het blijft goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb regelmatig een maaltijd van brood+soep (stevige soep van restjes, zoals je beschrijft) of brood+sla. Brood is dan geroosterd oud brood ook nog. Zo komen alle restjes op, en de lijn vaart wel bij zo'n balansdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. als basis voor de bouillon van mijn groentesoep gebruikte ik het kookvocht van de groentes en aardappels die ik van de week kookte, kleine besparing ,maar vind het toch wel weer leuk om zoveel mogelijk alles op te maken van het eten dat ik kook,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik maak altijd soep als ik het makkelijk wil hebben. Woensdag aten we zelfgemaakte groentesoep!

    BeantwoordenVerwijderen