woensdag, januari 09, 2013

Tandarts in Turkije

Op het RTL programma ging het over gezondheid en welzijn, zo zag ik stom toevallig iets over tandartsen in Turkije in dit programma. Spotgoedkoop is het en net zo goed als in Nederland, samen met een vakantie naar Turkije het antwoord op de dure tandartskosten.

Mijn brug links achter in mijn mond zit er al meer dan dertig jaar. Helaas, helaas. In een weekend was toen mijn kies ontstoken, het begon op vrijdag en langzaamaan op zondag was het te erg. Ik besloot toen naar een weekend tandarts te gaan. De man trok de zere kies en klaar was het. Had ik maar een paar aspirines geslikt en een dag later naar mijn eigen tandarts gegaan. In die tijd was er een tekort aan tandartsen en ik dacht toen dat ik er beter aan deed naar die weekend tandarts te gaan.
Mijn advies aan iedereen, ga nooit in het weekend naar een weekend tandarts.

Niet dus, mijn eigen tandarts vertelde me dat hij nog wel wat had kunnen doen om die kies te redden.
Ik weet niet wat de reden is geweest van die ontsteking, maar gebeurd is gebeurd.

Die brug kost in NL ongeveer 2800 - 3500 euro. Bovendien wil ik op termijn mijn voortanden ook laten verfraaien. Het glazuur van die tanden is niet meer zo fraai. De leeftijd zullen we maar zeggen.
In mijn mond zijn vele kunstwerken, zeg ik altijd maar. Beter dat, dan een fietsenstalling.

Heb ik ooit verteld over de tandarts in het dorp waar ik geboren ben? Die tandarts met een langzame met de voet aangedreven langzame tandartsboor, zonder assistente in de kelder van het gezondheidscentrum, annex gymnastieklokaal, annex feestzaal voor evenementen. Daar dus was een tandarts waarvan zijn naam leek op Klungelman. Zo heette hij dus in de dorpsmond.
Van een beugel hadden we toen nog niet gehoord. De hoektanden groeiden op puberleeftijd vrolijk vooruit over de oorspronkelijke hoektanden. De oorspronkelijke hoektanden werden niet getrokken. Het gevolg is dat ik op latere leeftijd bij een moderne Rotterdamse tandarts de zaak recht liet zetten met twee kronen.
Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar de tijden waren anders. Nu heeft ieder kind een beugelbekkie, anders ben je uit.

Enfin, half januari ga ik mijn gebit laten analyseren bij de Turkse tandarts in Rotterdam, die mij een behandeladvies geeft voor behandeling in Turkije.

Zie hier uitzending gemist op RTL4 over de Turkse Tandarts.

Een consumindertip: Denk economisch!

12 opmerkingen:

  1. Dat lijkt allemaal leuk en aardig maar je moet er wel heen....Of is het met reiskosten dan toch weer net zo duur? (nee ik heb het niet gezien , moet ik nog doen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat je cosmetische operaties kon laten uitvoeren en je ogen kon laten laseren in Turkije wist ik al, maar van de tandarts had ik nog niet gehoord.

    Ik haal wel eens herinneringen aan vroeger met mijn huidige tandarts op. Gelukkig is er erg veel veranderd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pas hier heel erg goed mee op! Want wat men inn Turkije fraai noemt, zien wij hier niet per definitie als verfraaiing... Ik ken een aantal Turkse mensen dat in Turkije tandheelkundige behandelingen heeft laten uitvoeren en geloof me als ik zeg dat dat helemaal niet fraai is. Sommige gebiitten zien er zelfs echt gek uit... Maar goedkoper is het wel... Met de resultaten die ik gezien heb, zou ik het nooit laten doen, al kreeg ik geld toe...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Dank voor de waarschuwing. Ik zal vragen f ik er 1 mag zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Bibje, 130 euro voor een kroon en de reis komt er bij. Dat is bijvorbeeld 400 euro.
    Samen 530 euro vor 1 kroon in NL is 1 kroon meer dan 600 euro, zond vakantie. Alhoewel ik een staycation ook heel prettig vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik weet dat de prijzen in Duitsland soms iets lager liggen dan in Nederland. Ik kan in beide landen terecht. Ik weet wel dat je deze akties het best kan laten doen in een behandelcentrum waar regelmatig kronen of implantaten gezet worden en niet bij een tandarts die dat 1 keertje in de week of maand op zijn lijstje heeft staan (tenzij hij of zij ervaren is en je geen afwijkend geval bent). In zo'n quasi Duitse kliniek is dat allemaal routine, voor elke actie is een apart mannetje, even de kleur matchen van de kroon (weer een ander mannetje - niet he belangrijkste maar toch). Kijk de kans dat het dan mis gaat is gewoon heel klein hoewel garantie heb je daar ook niet want dat is daar net zo als in Nederland geregeld, een nieuwe aktie kost ook weer jouw geld. Bij dit centrum worden ook speciale implantaten gezet maar zelfs daarvoor wordt in speciale gevallen een expert kaakchirurg binnen gehaald die alleen de moeilijke dingen doet voor bijvoorbeeld reconstructies bij zware ongevalpatienten in ziekenhuizen en die ook van ziekenhuis naar ziekenhuis reist. Niet laten rommelen in je mond, die paar 100 Euro meer uitgave in Nederland zijn snel verdiend als een mislukking in het buitenland met veel tijd, moeite en geld in Nederland weer gerepareerd moeten worden (als het al netjes gerepareerd kan worden). Vergeet vooral de factor tijd niet want reparaties kunnen lang duren om tijd van genezen en herstel te garanderen. Ik weet niet hoe oud je wilt worden maar nog een keer 30 jaar haal je misschien niet met je Turkse bruggetje. Een auto die kapot gaat, gaat naar de sloop en je rijdt vrolijk verder in de volgende want er zijn er genoeg te koop, met je gebid en kaak ligt dat een beetje anders.....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Anoniem, Ik had al vaker gehoord dat Duitsland voordeliger is. Waar zit die kliniek? Misschien kun je dat aangeven?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Pas hier inderdaad mee op! Ik ben tandartassistente en heb wel werk gezien van kronen en bruggen uit turkije! Niet goed aansluitende kronen e.d. Wat voor nog meer ellende zorgt. Het ziet er voor een leek mooi uit. Maar de ellende zit eronder. Helaas hebben we niets voor de patienten kunnen doen. Enige oplossing zou zijn alle kronen verwijderen met alle consequenties van dien. Maar niet te hebben over dat sommige tanden en kiezen zo ver tot in de zenuwkamer waren afgesleten, waardoor een wortelkanaal behandeling ook nog noodzakelijk zou zijn. Betreffende patient had veel pijn.
    Of alles het red? Ik denk het niet. Uiteindelijk zal deze patient de tanden en kiezen moeten laten trekken.
    Uiteindelijk patient maar retour gestuurd naar turkije... Niets meer in onze macht om daar iets aan te doen.
    Ik zou kijken naar welle tandarts redelijk met de utp codes omgaat hier in nederland. Want inderdaad er zijn tandartsen die alles declareren, maar er zijn ook redelijke bij. En gewoon sparen. Is er dan iets mis mee dan valt het vaak onder garantie en kunt u gewoon terecht in nederland. Groet j.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Op zich hoeft een behandeling in Turkije geen probleem te zijn. Mijn zwager heeft is 1,5 jaar geleden naar Istanboel geweest voor het plaatsen van een brug. Hij heeft zich van te voren laten inlichten bij een medisch reisbureau in Maarssen bij Utrecht (www.medicaltravelservice.nl), daar kwam een tandarts uit Turkije zijn gebit beoordelen. Hiermee wist hij wat er nodig was en wat het ging kostten. Eens in de zoveel maanden hebben ze daar een consult.

    'Anoniem' noemt Duitsland als voorbeeld, maar heb je een indicatie van de kosten daar? In Istanboel was mijn zwager een stuk voordeliger uit dan hier, en dan praten we niet over een paar 100 euro. De kliniek waar mijn zwager behandeld werd werkte met westerse apparatuur en was naar westerse maatstaf opgezet. Ik heb het geluk nog een goed gebit in mijn mond te hebben, maar mocht de tijd daar zijn dan zal ik een tandartsbehandeling in Turkije echt wel overwegen.

    Van te voren goed informeren is denk ik het halve werk. Succes met je keuze!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat betreft het adres in Duitsland.
    Dat zijn de zgn Gemeinschaftpraxis waar niet alleen de standaard controles worden gedaan maar meestal aparte behandelkamers zijn voor bijvoorbeeld de mondhygienist. Zijn soms ook Nederlandse tandartsen die dus een maatschap hebben. Echt goedkoper dan in Nederland is het niet, wij kunnen van zowel de Duitse als Nederlandse verzekering gebruik maken en ook in Duitsland moet je bijbetalen voor extras tenzij je particulier verzekerd bent in Duitsland dan krijg je een prive behandeling. En ja ook in Duitsland moet je kritisch zijn op behandelvoorstellen die niet direct van toepassing zijn op je probleem niet zelden kosten ze veel geld, zijn onaangenaam en maken de gemaakte beloften niet waar en zijn met andere woorden vaak onnodig. Ik heb dat zelf aan de hand gehad. Maar terug naar je probleem, de consultatie is vaak uitgebreid, offertes zijn vergelijkbaar met Nederland en zijn denk ik vrij goed met je Nederlandse verzekeraar te bespreken maar haal in ieder geval hun fiat. Zit je een beetje in de sanering moet je ook in Duitsland geduld hebben, kan wel een jaar duren voordat je gebid op niveau is en alles netjes is en bij goed eigen onderhoud is de periodiek onderhoud dan nog een makkie. Garantie: tja .... als een vulling pijn doet en als een ontsteking onder de vulling zit gaat ook in Duitsland de vulling er weer uit als antibiotica niet helpen wil en betaal je de vulling opnieuw en dat is in Nederland ook zo. Om de tandarts voor zijn akties te beschermen kan je hem of haar in Duitsland ook niet volledig aansprakelijk stellen en betaal je een nieuwe vulling gewoon weer opnieuw. Maar ja, wat anders? Pijn lijden? Bovendien wordt zeer omzichtig gewerkt, kiezen en tanden worden zo lang mogelijk behouden. Omdat die maatschappen vaak veel doen is er veel routine, die artsen die ik ken werken zeer snel maar maken ook pas op de plaats als er tijd van genezing nodig is. Een inplantaat kan wel een jaar duren voordat ie definitief wordt gemaakt. 1 Jaar. En je moet vaker terugkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tandartsen in Turkije zijn goedkoper dan tandartsen in Nederland. Het wordt altijd aangeraden om eerst referenties te controleren van buitenlandse tandartsen. Op http://www.123tandarts.nl/tandartsreizen staan een aantal buitenlandse tandartsen, ook uit Turkije!

    BeantwoordenVerwijderen

  12. jo
    BIG SMILE OP NAAR SMILEPARTNERS.NL
    In 2012 ben ikzelf in Turkye geweest bij Smile Partners voor 27 kronen dit is zo goed bevallen dat mijn vrouw ook de knoop heeft doorgehakt,
    iN 2013 zijn we weer in Turkye geweest nu voor 26 kronen voor mijn vrouw. Alles was weer perfect geregeld zoals verwacht.
    We hebben nu zoiets van waarom hebben we dit niet veel eerder gedaan.
    En als ik rondom me heen mensen hoor wat wel willen maar niet durven, heb ik zoiets van hak die knoop door en ga ervoor je weet niet wat je mist.
    Buiten een mooi gebit hou je er ook nog een mooie vakantie aan over, geweldig toch.
    En de begeleiding nederlandstalig door Gulperie Acar , geweldige lieve meid en vakvrouw die al je vragen naar tevredenheid zal beantwoorden en je twijfels zal wegnemen.
    En de dagen dat je naar de tandarts gaat komt ze je ophalen bij het hotel, en ze brengt je weer netjes terug als je klaar bent.
    Maak die afspraak en geniet van een Big Smile.
    Heel veel groetjes, Jo en Ans Baets

    BeantwoordenVerwijderen