woensdag, januari 16, 2013

Tips om te besparen op stookkosten

In Vara Kassa Groen van 15 januari 2013 tips om te besparen op je stookkosten:

  1. Laat je cv tunen. CV tuning heet dat Kan 165 euro per jaar besparen
  2. Het water moet met de juiste snelheid door de radiatoren lopen. Stroomt het water te snel, dan hebben de radiatoren geen tijd om warmte af te geven. Stroomt het water te langzaam, dan moet de ketel langer stoken om het water op de juiste temperatuur te krijgen. Met inregelventielen kan de optimale hoeveelheid water door de radiatoren stroomt als alle radiatoren open staan.
  3. Plaats geen meubels of gordijnen vlak voor een radiator
  4. Een radiator moet eerst aan de bovenkant warm worden en daarna aan de onderkant. Is dit niet het geval, dan hangt deze verkeerd om.
  5. In de ruimte waar de thermostaat hangt, moet de radiator helemaal open staan.Eigenlijk wel logisch.Anders produceer je veel warmte voor niks.
  6. Maak gebruik van een klokthermostaat die de waarmte regelt in huis. (Bij mij werkt dat niet goed, want ik heb geen regelmatig leven, ik verbruik hierdoor meer, maar ja voor gasten is het wel handig)
  7. 's Nachts slaap je, de thermostaat hoeft niet op 15 graden maar kan ook op 10 graden. Uit onderzoek van Joep van de Ven. Ik dacht altijd dat er niet teveel verschil in mocht zitten, omdat anders de CV ketel te hard in 1 keer opgejaagd werd. Niet dus.
  8. Laat je vloerverwarming eens controleren met een warmtecamera. 
  9. Vloerverwarming buizen moeten bij de ramen dicht bij elkaar liggen.
  10. Laat je CV ketel 1 keer per jaar goed nakijken.
  11. Je CV 1 graadje lager bespaart 7% op de energiekosten.
  12. Ontlucht je radiatoren regelmatig. Convectoren kunnen ook ontluct worden
Mijn tip is, koop een Econo Heater van 260 of 400 watt  met of zonder thermostaat, wanneer je alleen thuis bent en  langere tijd in je werkkamer betn bijvoorbeeld. Het is een infra rood verwarming voor 79 euro excl thermostaat. Kost een paar cent per uur. Heerlijk warm.Handleiding
Het ding verbruikt weinig energie, ziet er strak uit en houdt de kamer warm. 

12 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu wel de goede reactie :-)

    Wij hebben ook een econoheat, ik ben erg tevreden over. We gebruiken hem in onze steenkoude wc. Bij weer als vandaag, kon er zelfs ijs op het water staan. Deze is dus nu veel minder koud.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk zo,n ecoheater maar alles wat elektrisch moet verwarmen is altijd duurder 400 Watt !!!

    Tja, dat tunen van je cv doe ik al jaren zit op mooie fraaie Delta T van 20 en heb een goede 60/40 oh ja gasverbruik van minder dan 600M3 per jaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je CV-ketel jaarlijks laten controleren is niet nodig en zeker niet bij een ketel die nog vrij nieuw is. Ik heb bj een installatiebedrijf gewerkt en daar waren ze gek op het verkopen van contracten voor jaarlijkse CV-controle. Controle gebeurde in de rustige zomermaanden. Monteurs vonden de contracten onzin omdat een ketel niet jaarlijks een controle nodig heeft. Waren wel erg leuke inkomsten voor het bedrijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Creabijtje, zo is het, Ieder kacheltje heeft meer dan 400 watt. Dit ding is het meest energiezuinig.

    @Nada, niet als er een kamer verwarmd hoeft te worden, dan hoeft de rest van het huis dat niet. Dat is met de Eneco Heat dus voordeliger, omdat deze op een andere manier verwarmt.

    @Loesje, dat vind ik ook, maar er is een maar!
    Die onderhoudsbedrijven geven geen service meer, wanneer je niet jouw CV bij hen laat onderhouden.

    Deze ketel kocht ik tweedehands via Speurders omdat het toenmalige onderhoudsbedrijf te hoge prijzen af bleef geven.
    Gelukkig ging dat bedrijf failliet, er was geen ander bedrijf die hem wilde plaatsen.

    Ik vind loodgietersbedrijven duur wanneer je een convector wilt laten vernieuwen. Dan is het eigen bedrijf voordeliger.

    Probeerde een paar jaar terug een hele grote convector te laten plaatsen. Het lukte me niet om dat voor een redelijke prijs te laten doen bij andere bedrijven. Het eigen loodgietetsbedrijf wilde hem niet plaatsen, omdat hij niet bij hen gekocht was.

    Een tweede thermostaat in huis was ook niet mogelijk. Ze piekerden zich suf, maar niks was mogelijk.

    Een iets grotere radiator, dat wilde men wel plaatsen voor 800 euro. We hebben het hier over mijn voormalige werkkamer, nu gastenkamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit ding is het meest energiezuinig.

    @Nada, niet als er een kamer verwarmd hoeft te worden, dan hoeft de rest van het huis dat niet. Dat is met de Eneco Heat dus voordeliger, omdat deze op een andere manier verwarmt.

    De rest van de dag heb je verwarming uit in huis, zo kun je met paar prog,thermostaatknoppen overal in huis je temperatuur regelen.

    Verbaasd mij veel dat mensen niet veel stil bij goede verwarming/isolatie in huis. Paar Mooie Ltv met fraaie zuinige ketel dat betaald zichzelf terug.

    Ketel tweedehands kopen hoe oud 10 jaar koop een nieuwe zijn veel zuiniger tegenwoordig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb 2x een storing aan de CV gehad. Eerste bedrijf dat ik belde wou komen. Toen ik een paar jaar later weer een storing had was het eerste bedrijf failliet, maar een ander bedrijf wou ook komen. Ik heb geen korting op de reparatie gehad omdat ik geen onderhoudscontract had, maar ik was uiteindelijk nog voordeliger uit. Komende zomer bel ik een bedrijf om een onderhoudsbeurt aan de ketel te laten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Nada, Ik ben het met je eens dat je geen tweedehands van tien jaar oud moet kopen.
    Ik kocht de CV van 2004 in het jaar 2006. Hij voldeed niet in een boederij. Ik had toen aan het begin van consuminderen geen geld.

    Een tweede thermostaat in huis was niet mogelijk volgens de loodgieters.
    Ik wilde de gastenkamer verwarmen en mijn huiskamer apart van elkaar.
    Wanneer ik niet thuis was, dan een thermostaat boven.

    Lukte niet. Zucht, mijn ervaring met dit soort dingen is dat er veel niet lukt.

    @Loesje, dat is een goede oplossing. Daar heb ik wel oren naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh een net gebruikt keteltje, maar je kan toch op de radiator zelf een thermostaat zetten aldan niet programmeerbaar geloof Lidl/Aldi had ze tijdje geleden kun je je hele huis ieder vertrek apart instellen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Nada, dat dacht ik ook, maar dat is niet zo, want van 1 thermostaat aan de radiatot, gaat de cv ketel niet harder branden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. http://www.kijkvoelbeleef.nl/nl/Honeywell/Producten/Radiatronic-HR40/

    Werkt goed,Aldi had ze ook voor nog geen 13 euro op ieder radiator een kun je een mooi samenspel afstellen bv werkkamer tot 15:00 uur verwarmen dan uit kamer vanaf 17;00 uur tot 22:00 uur en slaapkamer van 19:00 tot 2200 uur

    Werkt super :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Dat zou goed zijn voor anderen.

    Geloof me, ik heb vaak gasten en dan is het en gastenverblijf en ook mijn verblijf en dat werkt dus niet. Ook niet om vooraf in te stellen.
    Ik kan me wel voorstellen dat dat goed werkt, wannneer je een dag per week thuis werkt of iedere avond je huiswerk moet maken, je vrijwilligerswerk moet doen, je webwinkel bijhouden. Geloof me, het heeft me heel wat energie gekost en nee, ik heb geen hoge pet meer op van cv bedrijven.

    BeantwoordenVerwijderen