maandag, januari 28, 2013

Toch meer salaris in 2013

Toch meer salaris, zelfs 2,5% meer kwam er in de maand januari binnen.
Over het meerdere aan salaris kan ik kort zijn, alles wat er overblijft gaat naar het hypotheekgat, het ophogen van de buffers, dus veel meer is het uiteindelijk niet geworden.

Omschrijving 'nov. 2012 jan 2013 Verschil In %
Salaris 3676,00 3750,00 74,00 2,01%
Prestatietoeslag 441,12 450,00 8,88 2,01%
Vakbondscontributie -8,00 -8,00 0,00 0,00%
Pensioen -282,02 -317,16 -35,14 12,46%
Flexibel Pensioen Uittreden standaard -110,15 -118,93 -8,78 7,97%
AO pensioen (Arbeidsongeschiktheids pensioen) -2,35 -3,37 -1,02 43,40%
Subtotaal 3714,60 3752,54 37,94 1,02%
WG bijdrage ZW (Werkgeversbijdrage Zorgverzekeringswet 270,16
-270,16 -100,00%
Loonheffing -1234,25 -1209,83 24,42 -1,98%
WN premie ZVW totaal -270,16
270,16 -100,00%
Woon werk vergoeding 42,43 42,43 0,00 0,00%
Kassa 2522,78 2585,14 62,36 2,47%
In december 2012 ontving ik een volledige 13e maand, dus beter te vergelijken met november. Geen promotie maakte ik, maar ook geen demotie.

Je ziet wel, het is geen vetpot, om daar ook nog een gezin van te onderhouden, zou geen sinecure zijn.
Gelukkig heb ik nog een klein buffertje achter de hand, maar ook dat is na al die jaren nog slechts 140% van de investering + exploitatielasten.

Het verst kom je door economisch te denken, je kansen en je mogelijkheden te zien, overzicht dus inzicht.

Gelukkig ontvang ik binnenkort geheel gratis een uur ouderdomsverlof per dag, dus dat is best prettig, dan ben ik geen elf uur, maar slechts tien uur per dag van huis weg en stress ik niet zo met tijdig thuis komen.

Update 29 januari:Veel reageerders vinden dit een behoorlijk salaris. Wanneer ik echter mijn salaris vergelijk met mijn collega's, zie ik dat ik echt niet veel verdien. Hoe ik mijn salaris kan vergelijken met mijn collega's?
Wel, ik werk op de financiële afdeling.

Update 1-2-2013: Ik ben ernstig teleurgesteld in het rekenvermogen van veel lezers:
Zoals ik afgelopen zomer tegen de verkoopster van de scootershop vertelde: Die aflossing vertelt ook iets over mijn inkomen.
Als je dit staatje bekijkt, weet je ook dat mijn consuminderen verdienfactor nr 1 is en de nevenverdienste verdienfactor 2.
Het inkomen bepaalt niet hoe je je geld uitgeeft. Hoe je leeft enz.

34 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat je meer heb ontvangen.
    Alleen was ik verwonderd dat je zegt "het is geen vetpot" Hier moeten we rondkomen van 1100 euro met 3pubers. 2 zijn er het huis uit sinds vorig jaar dus dat geeft meer financiele ruimte.
    Met plezier lees ik je blogs. Ga zo door.

    gr. Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Joke, vandaag vergaderd met dure collega's, aan het einde van de dag collega gesproken die ik vroeger opleidde en die nu wel eencomoany creditcard heeft.
    Baalde daar enorm van. De man is ook nog eens dyslectisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je meer krijgt. Maar ik zou juichen als dit binnen kwam bij ons. Hier leven we met z'n vijfen van 1500 in de maand en toch lukt dit, en kunnen we zelfs elke maand nog sparen. En gaat er een maandloon op aan busvervoer, voor het voortgezet onderwijs.

    dus in mijn ogen heb je een royaal loon, Mijn man is voor dit loon elke dag 11 tot 12 uur van huis.
    Groetjes Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Maaike, dat is best veel 11 tot 12 uur, van huis van dit salaris.

    Ik wil niet klagen hoor, maar ik heb wel mijn huishouden en de bijverdienste.
    Aan de andere kant heb ik 1 dag per week 'vrij', dat dan weer gevuld is met moestuin, met met en nog eens met.

    Ik weet wel dat ik toch ook niet een type ben dat thuis stil gaat zitten, hoort bij het beestje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind je wel wat somber over komen, hier leef ik ook met s kinderen van minder dan de helft. Tuurlijk werk je er hard voor, en valt alles wat tegen, maar als je er zo met tegenzin in gaat staan, moet je je misschien afvragen of je nog wel op de goede weg zit. Misschien word je van andere keuzes (kleiner huis, minder werk o.i.d) wel veel gelukkiger?
    -ik weet gelukkig niet eens wat een eencomoany creditcard is:)-

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anoniem, bedoelde een company creditcard.
    Ik heb het meestal wel naar mijn zin op het werk, maar ik wil nog twee jaar aflossen en dan op nul uitkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is fijn een beetje meer, maar om dit geen vetpot te noemen, het is bijna 2x modaal. Modaal is het meest verdiende salaris. Vind ik toch een goed salaris.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 'k Vind het ook best veel. We hadden vorig jaar netto 1600 euro, nu krijgen we 75 euro minder... dat vind ik best moeilijk. We moeten echt gaan schuiven nu om rond te kunnen komen, er lopen hier drie pubers, waarvan twee studeren... m'n man is ziek, ik probeer werk te vinden, maar dat is nog niet gelukt. We hopen op betere tijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Willemijn, ik verdien ruim 2 x modaal, want nog geen vakantiegeld 13e maand en bijverdienste.
    De omgeving bepaalt mede, hoe gelukkig je bent met je salaris, en vandaag waren dat veelverdieners in mijn omgeving.

    @Anoniem, ik hoop dat je snel werk vindt.
    Met drie pubers moet dat lukken! Ga er voor.
    Ik zag laatst alle uitzendingen van Naaste Familie http://www.uitzendinggemist.nl/zoek?q=naaste%20familie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo zie je maar weer dat wat de een een vetpot vind door de ander als helemaal geen vetpot wordt ervaren. Het is maar net waar je het mee vergelijkt.
    Ook ik verbaasde mij over jouw opmerking, maar ga daar verder niet op in. (hebben anderen al genoeg (maar netjes) gedaan).

    Succes met de laatste paar jaren werk. Zorg dat je er plezier in houdt.

    WG

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw, ik vind het ook een mooi salaris, helemaal fijn dat je er iets op vooruit gaat!
    Hier nog geen salarisstrookje binnen, ben benieuwd hoe het er hier uitziet!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit heeft toch helemaal niets te maken met consuminderen? Volgens mij valt dit onder boekhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Anoniem, terugkijkend in mijn blog zie je meer staatjes, zoals de hoeveelheid hypotheek aflossen, maandelijkse prive uitgaven, of ik uit kan komen met pensioen, allemaal staatjes,
    Als je wilt weten waar geld weglekt, begin je altijd met zo'n staatje.
    O ja, mijn energie van de afgelopen jaren in een grafiek. Tot volle tevredenheid gaf ik daar 51 euro per maand aan

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Allen, voor een HBO-er, is het inkomen laag.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik denk dat veel HBO-ers in hun handjes knijpen met zo,n loon en er nog van enkel kunnen dromen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Altijd weer die rare, jaloerse reacties als iemand goed verdient .... grrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi dat je er wat op vooruit gaat! Ms heeft dat er ook mee te maken dat je bruto loon omhoog is gegaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een mooi salaris,

    Hier komen we rond met 1500 netto met een gezin met 2 kinderen, lukt ook prima.

    Deb

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Overgens heb ik een hbo opleiding, tegenwoordig is dit niet laag mijn inziens.
    Je hebt geluk gehad, geniet ervan en beschouw het als een riant inkomen.

    Deb

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk dat je dit met ons deelt. Wordt het vakbondslidmaatschap automatisch ingehouden? Toen ik nog een vaste baan had, werd dat apart van mijn bankrekening afgeschreven.

    Tja, ik begrijp wel dat je je vergelijkt met je collega's en niet zozeer met anderen met een lager inkomen. Mijn partner verdient netto 1000 euro meer dan jij en wij moeten er 3 studerende kinderen van onderhouden en een hypotheek van betalen. We lossen ook nog extra af, sinds vorig jaar. Daarnaast krijgen we wel nog een 13e maand, vakantiegeld, belastingteruggave. Het gaat allemaal net, maar als je ziet wat je er van moet doen, denk ik dat ons bestedingspatroon niet veel verschilt van een bijstandsgezin, hoe absurd dat ook klinkt. Ik denk dat veel mensen dat missen als ze denken dat je inkomen zo hoog is. Dat er ook allerlei financiële tegemoetkomingen, die lagere inkomens wel krijgen, wegvallen.
    Ik vind het fijn dat je extra seniorenverlof krijgt, maar net als destijds bij ZuinigAan (die dit ook kreeg) zit ik toch even met een raar gevoel. Want dit seniorenverlof is dus ook een van de redenen waar werkgevers zich achter verschuilen om geen mensen van 45 jaar en ouder (zoals ik) meer aan te nemen. Je neemt immers niet iemand aan die al meteen weer korter mag gaan werken.

    Voor de duidelijkheid: ik ben tevreden en gezond, hoor.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Anoniem, ja, je kunt er voor kiezen om vakbondsbijdrage door je werkgever in te laten houden, dan wordt het voor belastingen ingehouden en wordt hierover geen loonbelasting berekend.
    Dat is voor iedereen zo

    Over het ene uur verlof heb ik ook een dubbel gevoel, ik vind het ook niet juist dat dit zo is, net zoals het extra aantal verlofdagen voor ouderen.
    Ik verwacht dat dit ook nog wel wegbezuinigd gaat worden in de toekomst, immers we moeten blijven werken tot we weinig pensioen meer gaan gebruiken.

    Het is in mijn ogen het enige waar ik nog profijt van had.

    Toen ik in 25 was, werkten de meeste mensen tot 65 jaar. Dat was vaak veel te oud, ze overleden snel na pensionering.
    Toen ik begin 40 was, dacht ik met pensioen te gaan als ik 55 was. Ik ging beleggen om nog meer profijt te hebben en echt met pensioen te gaan op deze leeftijd. Je weet het resultaat, ik los nog steeds mijn beleggingsschulden af.
    Nu denk ik al een paar jaar, als ik 60 ben dan ga ik met pensioen, maar mijn hypotheek is niet afgelost, de beleggingen hebben niks opgeleverd, ik heb nog steeds geen geld.
    Ook ik doe alles van 400 euro per maand, voeding, sociale dingen, klein onderhoud, kleding, kapper.. Vakantiegeld , benzinekosten, sport en film zijn vaste lasten.
    Ik leef dus als een uitkeringstrekker. Mijn schuldhulpmaatje besteedt net zoveel per maand, met dit verschil dat ik een scooter en auto heb. Ja, maar ik heb dan ook geen WAO inkomen, maar werk.
    In mijn directe werkomgeving is het heel normaal om veel geld te besteden,

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wow. Je hebt werkelijk een riant salaris hoor. Wij leven van 100 euro minder per maand (en dan heb ik belastingteruggave van hypotheekrente aftrek bij inkomen gerekend)een fantastisch leven en kunnen nog 300 euro per maand sparen ook. En mijn man is academisch geschoold. Je zit zeker bij de 20% hoogste inkomens

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Als je met (nog) hogere inkomens gaat vergelijken is er natuurlijk altijd of zijn er natuurlijk altijd collega's die meer verdienen. Helemaal als je in de positie bent waarin je inzicht heb in die bedragen.

    Maar gelukkig niet in hun uitgavepatroon. Hoe meer mensen verdienen, hoe meer ze ook gaan uitgeven meestal. En weet je hoe duur het is een minnares erop na te houden :)

    Maar om dan te stellen dat jouw inkomen geen vetpot is, dan vraag ik me af of je beseft hoe veel mensen in Nederland van veel minder netto moeten rondkomen. Met kinderen ook nog.

    Ik kan alleen voor mijzelf spreken dat ik blij was dat ik een behoorlijk salaris had (echt veel minder dan jouw strookje), eindelijk na lang en hard werken. Maar dat inzicht in salarissen van anderen me deed beseffen dat het de kunst is om tevreden te zijn met wat je krijgt. En niet verongelijkt te zijn of blijven als mensen nog meer krijgen, die het in mijn ogen echt niet verdienen.

    Kennelijk kunnen ze beter onderhandelen, of hebben ze mazzel gehad of zoiets. Iets waar ik nog wat van opsteken als ik weer ga onderhandelen over salaris of inkomen.

    Tel je zegeningen!




    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zena, het zijn geen rare, jaloerse opmerkingen. Meer een constatering dat iemand zoals je zelf zegt goed verdient, maar dat zelf kennelijk niet zo ervaart.
    Ik denk dat het een grote valkuil is om constant voor de toekomst te leven en je niet te realiseren dat die toekomst misschien nu is.. Als je de lat wat lager legt, kun je misschien wel al eerder met pensioen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Fijn voor je dat je netto meer overhoudt. Waarschijnlijk houdt dit de invloed van de inflatie in evenwicht.
    Jouw "geen vetpot" verbaast mij wel wat. In mijn ogen verdien je veel! Je werkt net als ik 4 dagen per week en je verdient ruim 1000 euro netto per maand méér. Er zijn er inderdaad die nog meer verdienen, maar er zijn ook zat gezinnen die een veel lager inkomen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Allen over de vetpot.
    In mijn ogen verdienen mijn collega's behoorlijk wat meer. Het is niet voor niets dat ik grapte, dat binnenkort een vrouwelijke directeur aangenomen moest worden. Immers het verschil tussen een HR mannelijk of vrouwelijk is 20%.

    Als ik meer zou verdienen, zou de hypotheek sneller worden afgelost. Ik zou best 1000 euro per maand netto meer willen overhouden. Ik wil gewoon van die hypotheek af, maar ook leven.

    Leven kan ik ook zonder veel geld uit te geven, want dat heb ik wel geleerd in de loop van de jaren.
    Het kwartje viel helemaal toen ik schuldhulpmaatje werd. Wat was dat een schok voor me, zo weinig geld, maar ik leerde dat er door toeslagen, weinig vervoerskosten, simpele huur toch geld overbleef om te leven. Ik paste mijn levensonderhoud kosten en fun naar beneden aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Je salarisstrookje is pecies de reden waarom ik niet mee graag in Nederland zou willen werken. Maar ja, het is zoals wij hier ook vaker zeggen, er zijn mensen die met het dubbele inkomen nog niet kunnen rondkomen en er zijn mensen die met de helft van hun inkomen ook goed kunnen rondkomen. En voor degenen die menen dat meerverdieners het niet verdienen (en dat zonder nuance...toe maar), het is ook wel zo dat niet iedereen op dezelfde manieren zijn kansen benut! Ook ik weet dat mensen in begin van hun werkzame leven met veel diploma's op straat stonden en alles aanpakten om aan de gang te komen en als de kansen zich voordeden deze ook grepen en met veel inzet als beginner ook daar terecht gekomen zijn juist omdat ze de inzet toonden al die jaren. Daarvoor ook veel dingen moesten ontzien. Die ijver wordt al gekweekt in de jonge jaren thuis en later op school, later plukken zij daar de vruchten van. Remember, there is no such a thing as a free meal... met andere woorden je krijgt niets voor niets. Talent helpt zeker, gezondheid ook maar dacht je nu echt dat Epke Zonderland ook zonder zijn nietsontziende trainingen een gouden medaille had gewonnen? Natuurlijk niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Aan ieder:

    Misschien goed om te bedenken dat de lonen in de Randstad, waar OB woont, ook hoger liggen? Dat is niet onlogisch, de lasten zijn er ook hoger. Ik kreeg vandaag de WOZ waarde van mijn bescheiden rijtjeshuis in een buitenwijk van de hoofdstad op beschikking: 214.500 euro. Was in vorige jaren zelfs 231.000 euro, maar kennelijk heeft het de gemeente Amsterdam behaagd dit naar beneden bij te stellen. Maar ik bedoel maar, voor dit bedrag heb ik in het noorden wellicht een twee onder 1 kapper of zelfs een vrijstaand huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @Anoniem, Op mijn leeftijd, met de geslonken pensioenen zou ik niet eens zo'n hypotheek kunnen krijgen.

    Lastig is dat, willen we een betaalbaar vrijstaand huis, is het alleen verkrijgbaar ver van ons werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dat de lasten hoger zijn is relatief en heeft niet direkt met de WOZ te maken maar met het percentage dat de gemeente behaagd te vorderen als belastingschuld. Verder trekken riool en afvalstoffenheffing etc ook hard aan de gemeentebelastingen. Er is wel een staatje van de WOZ in Nederland ergens te vinden op het internet, sommige gemeenten in het Noorden kunnen er ook wat van.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Het is dom van je om elke maand zuur naar het salaris van je collega te kijken. Daarmee ontvang je nog steeds niet hetzelfde en heb je alleen jezelf.
    Beter is om tevreden te zijn met wat je hebt of anders een andere baan te zoeken.
    Er zijn, ook in de Randstad, veel gezinnen die van jouw salaris dromen!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. 1 ding wist al voordat ik de blog van OB had gevonden namelijk dat je al op jonge leeftijd er naar moet streven om later zo veel mogelijk financieel onafhankelijk te zijn van een werkgever. Op latere leeftijd een speelbal worden van de nukken van een baas of organisatie omdat je dat simpelweg wel moet ondergaan is niet mijn kopje thee. Maar ja wij hebben ook niet meegedaan aan de beurs met geleend geld of ons een navigatiehypotheek laten verkopen en wel gespaard geld geinvesteerd in ons huis - onbegrijpelijk in die tijd. Lijfrente polis, pensioen gat. Niet aan meegedaan, niets bijbetaald in die woekerpolis die pensioenregeling heet. Maar ja hoe kwam je aan de gespaarde geld dan? Niet door het salaris over de balk te gooien maar bewust er mee om te gaan en het voor dat doel opzij te zetten. We zijn niet te oud om te leren en we ervaren graag hoe anderen zoals OB zinvolle dingen melden dus ga zo door.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Los je nu elke maand 1000 Euro extra af direkt van je maandsalaris?
    Tjonge...
    Gaat ons deze maand niet lukken nadat alle gemeentebelastingen eraf zijn.

    BeantwoordenVerwijderen