donderdag, februari 28, 2013

De voor mij handigste creditcard

De Bijenkorf heeft voor mij de handigste creditcard.  Ik gebruik hem al sinds 2011 en betaalde daar het eerste jaar 12,50 voor.  Vorig jaar betaalde ik niks. Op de website anno 2013 lees ik niets over welke kosten dan ook. Dat is prettig nietwaar, een gratis creditcard.

Misschien zeg je wel, wat moet ik met zo'n ding. Laat me wat tips geven. Heb je een Ipad, dan moet je jezelf registreren bij Apple en dan moet je je creditcard ingeven.

Bestel je iets via E-bay, dan is het handig wanneer je betaald via Pay-pal, je hebt dan rechten, als je je spullen niet geleverd krijgt, of als het niet voldoet aan je verwachtingen. Je kunt vrijwel meteen je geld terug krijgen.

Nog niet voldoende? Je kunt punten sparen met je creditcard, gewoon, je bestelt een diner via Groupon en je rekent af met je creditcard. Voor iedere vijf euro buiten de Bijenkorf besteed, krijg je een punt. Omdat die buiten de Bijenkorf is besteed, ontvang je dus 1,25% aan punten, die je later in de Bijenkorf kunt besteden.

Toegegeven, geen wereldschokkend bedrag, maar economisch denken is de basis van consuminderen.

Stel dat je tankt bij een tankstation dat bediening heeft, dan kun je ook met de creditcard betalen. Ik weet ook wel dat je als consuminderaar liever bij een onbemand tankstation tankt omdat dat voordeliger is, maar het kan voorkomen. Dan betaal je met je creditcard, toch 1,25% korting.

Koop je een vakantieticket, dan betaal je met je creditcard.

Wanneer ik iets heb betaald met de creditcard, wordt dat aan het begin van de nieuwe maand meteen van mijn bankrekening afgeschreven. Rood staan is voor mij onmogelijk en dat is heel prettig.

Lastig is het, dat ik gedurende de maand altijd rekening moet houden dat het saldo van mijn bankrekening nooit juist is en ik altijd rekening moet houden met die betalingen met de creditcard.
Maar voor een bewuste consument die toch altijd overzicht heeft van de inkomsten en uitgaven, is dit te doen.

Deze maand nam ik een abonnement op de Nieuwe Pers, de digitale krant die sinds kort als app te lezen is. Toen deze nog als gratis papieren versie te lezen was, pakte ik hem dagelijks mee.  De krant is voor een deel gratis te lezen, maar ik ben een enthousiaste Nieuwe Pers lezer, dus ik nam een algemeen abonnement.  Nog niet verder, maar wie weet.

Veel abonnementen heb ik niet, ik heb slechts een abonnement op Aquarobics, Unlimited van Pathe en een abonnement op Gelukkig. Voor alle abonnementen die ik heb, geldt dat ik regelmatig kijk of ik optimaal gebruik maak van de abonnementen.  Ik heb geen abonnement meer op Genoeg, ik vond de prijs/kwaliteit verhouding voor mij te hoog.
Verder maak ik gretig gebruik van de abonnementen via mijn werkgever, waarbij het abonnement op FD favoriet is. In de Google reader heb ik mij geabonneerd op de betere kranten en fok.nl, geenstijl.nl consuminderblogs enz. enz.


In 2013 heb je één dag 10% welkomstkorting als je wilt shoppen in De Bijenkorf. Ik weet niet of dit ook geldt op de drie dolle dwaze Bijenkorf dagen.


Destijds kreeg ik deze tip van deze consumindergroep. Vandaag werd er op de zaak gesproken over de bedrijfs Visa creditcards, we raakten hierna in gesprek over de prive creditcards en zo vertelde een collega dat hij jaarlijks ruim 50 euro voor zijn Rabobank creditcard betaalde. Dat is fors en dan is deze creditcard wel zo prettig.

14 opmerkingen:

  1. Dank voor de tip! Op de website van de Bijenkorf staat het volgende:
    Als u de Card alleen gebruikt voor betalingen binnen de Bijenkorf, dan is de Bijenkorf Card kosteloos. Als u de Card ook buiten de Bijenkorf gebruikt, dan is de jaarlijkse bijdrage € 12,50.
    Ik betaal nu €16,20 per jaar voor mijn creditcard. Wellicht toch de moeite waard om over te stappen. Alle beetjes helpen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij Apple heb je je creditcards helemaal niet nodig. Je kunt de kleinste iTunes-kaart kopen. Even opletten, ze worden regelmatig met 20% korting aangeboden!
    Een creditcards gebruik ik alleen voor het reserveren van een hotel bij dienstreizen. Tegenwoordig moet je ook vaak de pincode van de creditcards intoetsen, die weet ik niet/werkt niet. Geeft niets, ik kan altijd cash of met een bankpas betalen. Dus, betalingen hoef ik nooit met mijn creditcards te doen. Ik denk dat ik zo'n creditcards van de Bijenkorf ga aanschaffen en mijn huidige opzeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij krijg je voor elke 2 euro die je buiten de Bijenkorf besteedt 1 BIJpunt. Wij betalen al jaren niet meer voor de BIJcard en zijn inmiddels diamond card holders. Ik vind de BIJcard helemaal fantastisch! Ongeveer een maand geleden heb ik in de outlet van de Bijenkorf een lederen handtas besteld. De oorspronkelijke prijs was 190 euro en afgeprijsd naar 119 euro. Vervolgens was de prijs in de outlet 57,50 euro en heb ik deze aangeschaft. Ik had nog wat BIJ punten en hoefde uiteindelijk maar 16,45 euro zelf bij te betalen. Inmiddels staat mijn puntensaldo weer op bijna 20 euro. Wij tanken er benzine mee en betalen ermee wanneer dat zonder kosten kan. Op deze manier maakt geld geld. Je kunt nog meer profijt halen uit je BIJcard: als je iets moet kopen kun je kijken of dat via internet mogelijk is bij de winkel die je op het oog hebt via de link www.haalmeeruitjecard.nl. Maak een accountje aan, bestel en betaal met je BIJcard. Je krijgt dan extra cashback korting die je op je BIJcard kunt laten bijstorten. Zo kreeg ik bijna 70 euro extra korting op de Dell laptop van mijn man.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Ellen, ik zal vanavond de extra info er bij zetten.
    Als ik iets koop doe ik dat meestal via Euroclix. Dat saldo is nu ook al behoorlijk opgelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor de apple heb je geen creditcard nodig hoor. Je kan gewoon een account aanmaken en je itunes kaart inwisselen. Het verschil zit hem in de manier waarop je een account aanmaakt. Ik hoor daar meerdere mensen over klagen apple is daar niet echt duidelijk in.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het klopt ongetwijfeld dat zon kaart voordeel oplevert voor bepaalde mensen,maar voor mij heeft zon creditkaart totaal geen nut, ten eerste is er hier nergens een bijenkorf in de buurt, bovendien vind ik het best wel een dure winkel ,ik rij geen auto, ga zelden uit eten of op vakantie en koop het liefst zoveel mogelijk bij de kringloop of op rommelmarkten en dan is zon kaart volledig overbodig, mijn punt is dus ga eerst bij jezelf na of je echt niet zonder credit kaart kunt , als je hem wel goed kunt gebruiken zoek dan inderdaad van te voren goed uit wat een credit kaart kost en wat voor jou de beste optie is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je een creditcard van de ING hebt kost deze wel geld maar daarvoor wordt je standaard pakket gunstiger in het geval je sowieso een en/of rekening hebt. Dat scheelt bijna niets. Een credit card hebben wij omdat we zakelijk gezien geen creditcard van het bedrijf kunnen krijgen en zo wordt je wel gedwongen op diestreisen een creditcard te nemen. Bovendien moet je nu niet denken je dat je nu overal krediet hebt, veel winkels en hotels nemen lang niet alle credit cards aan. Het hangt ook af van de kosten die hotels, winkels etc moeten maken dus American Express als bijvoorbeeld wordt lang niet overal geaccepteerd. Sta je dan met je Bijenkorf kaartje.....Na ja geluk ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Anoniem, volgens jou heeft een ING card meer mogelijkheden?
    Ooit was ik in Gambia. Mensen die in een hotel met hun creditcard wilden afrekenen hebben heel lang in een taxi moeten zoeken naar een bank die hun geld wilden geven. Destijds had ik een Visa card, geen enkel probleem om direct in het hotel af te rekenen. Toen ik van Visa overstapte naar Bijenkorf card werd dit voor mij telefonisch geregeld! Service!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ING Card meer mogelijkheden?
    Dat zeg ik niet maar gisteren nog meegemaakt dat Mastercard wel werd geaccepteerd en VISA dus niet. Tja en dat was in de 2de stad van Engeland (of derde stad) dus niet Gambia. Kijk een credit card heb je alleen maar omdat er anders geen mogelijkheid is om te betalen of reserveren. Niets is voor niets, betalen doe je er toch voor maar als je een vlucht even snel moet omboeken om toch naar huis te komen dan ben je blij dat je een creditcard hebt. O ja, bij ING kun je wel een laag automatisch limit houden per maand en zelf storten om je limit tijdelijk iets te verhogen. Wel zo gemakkelijk als je het echt nodig hebt en wel zo veilig als je mogelijk bestolen wordt omdat je limit meestal heel laag is, de schade is dan zeer beperkt, zeg maar een eigen ingebouwde veiligheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Anoniem, dat is wel heel bijzonder: ING wel en visa niet.
    Je saldo niet op maximum zetten is verstandig. Doe ik ook.
    Wel zo veilig.
    American Express is ook niet o handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook wij hebben een Diamond Card van de Bijenkorf. Het is overigens een Mastercard van International Card Services. Wij hebben de kaart in principe voor niets vanwege voldoende uitgaven.

    Ook als je €12,50 moet betalen is het een goedkope kaart. Alles dat je koopt met de kaart is standaard een half jaar verzekerd. Voor €8,- per jaar heb ik dat verlengd naar een jaar. En het werkt. Jaren geleden viel mijn dochter met haar fiets waardoor haar 10 maanden oude bril over de straat vloog. Glazen vol krassen en montuur ontwricht. Zonder verder gedoe kreeg ik het aankoopbedrag teruggestort. Natuurlijk rekende ik de nieuwe bril ook weer af met de creditcard.

    Een postief saldo op de rekening boven de €500,- levert een goede rente op. Wij betalen nooit rente, omdat wij de rekening voldoen voor de vervaldatum. Van de gespaarde punten kan je ook in de uitverkoop profiteren. En de 10% korting voor nieuwe members geldt ook bij de speciale acties.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben het met je eens, de Bijenkorfcard is een prima kaart voor een acceptabel bedrag. Als ik eens wat koop lever ik mijn punten in. Dat scheelt soms 10 euro, soms meer. Wij gebruiken de kaart daarom graag voor grote aankopen. Niet vergeten om het bedrag gauw over te maken! Ik ben weleens een bedrag vergeten, geen leuke verrassing de volgende maand.
    We gebruiken de kaart voor de Franse tolwegen. Hoef je niet zolang in de rij te staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @LaProfesseur. Alles wat ik in een maand aankoop, wordt gelijk afgeschreven. Geen kleine termijnaflossingen. Net zoals bij jou dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. de Franse tolwegen...kaarten worden daar ook wel eens opgezogen. Tja en dan? Je rijdt dan toch niet door omdat je kaart nog in de machine zit.

    BeantwoordenVerwijderen