maandag, februari 04, 2013

Energiebesparend koken



Sommige etenswaren kun je ook zo behandelen:
Kook de etenswaren volledig in het water en kook ze dan even door, dat het goed kookt en heet is.
Haal de pan van het vuur en pak de pan in en kijk er 's avonds of 's ochtends nog eens naar
Zoals Kroten, peulvruchten, zilvervliesrijst, dit zijn allemaal etenswaren waarbij het niet slecht is als ze in veel water gekookt worden. Bij sommige groenten is het niet aan te bevelen, omdat de vitaminen in het water achterblijven.



In dit geval kookte ik de zilvervliesrijst voor zevenen 's morgens
En zette de dikke kleine vleespan op een snijplank en bedekte hem met mijn fleecedeken die ik ooit met voeringstof heb bekleed.


Zo zag de rijst er uit toen ik thuis kwam, Erg veel, ik gebruikte een soepkom
Ik had nog wat bakbananen en een puntpaprika, uien, die bakte ik goed en deed de rijst er bij.
De tweede avond had ik nog steeds een lekkere maaltijd er aan.

11 opmerkingen:

  1. Je bent een geweldige 'prepper'. Als stroom, gas, water ooit langdurig uitvallen kom ik bij je inwonen.....dan neem ik het konijn wel mee:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik las laatst 'Duivenvoereter' Gerben Hoeksma uit Groningen die van 50 kg duivenvoer wist te leven nadat hij het voer uit de dierenwinkel had laten wellen alvorens het te eten. Op 1 of andere manier moest ik daaraan denken toen jij schreef over dit spaarzame koken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed idee, ik ga ook weer eens wat "hooikistrijst" maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien een domme vraag maar hoelang laat je de rijst dan koken voor je hem eraf haalt?

    groet debby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Daar ben ik ook wel benieuwd naar, naar hoe lang je het laat koken. Ik ga het ook eens proberen. Ik heb dan wel geen hooikist oid, maar volgens mij moet je met een flink deken ook ver kunnen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anoniem 3 en LLmM, niet langer dan koken en even doorkoken, ik zet er geen tijdsklok bij, maar drie minutenis meer dan genoeg. Het moet goed heet zijn.

    Meer minuten mag ook, maar gewoon goed gekookt.

    In een soepppan van 10 liter probeerde ik een tijd terug op advies van een zus de laatste kroten van de moestuin zo te garen, allleen de kroten die omder water hadden gestaan waren gaar.
    Die dag heb ik van 's middags drie uur tot 's avonds laat groenten gekookt eningevroren, pastinaak en kroot. Mijn vriezer was zo vol, dat ik de pastinaak pureerde om ruimte te winnnen. Hetplan om in te kuilen op scherp zand in grote kisten is niets terecht gekomen.

    @anoniem 2, dat vogelvoer las ikook, vreselijk he, ze moestook nog eerst de stokjes en steentjes er uithalen. Toch bleef ze kennelijk gezond.
    Dr. Moerman nam duiven om mee te experimenteren in kanker studie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. je kan zo ook een pan rijst/bonen en dergelijk in je bed inpakken, eten klaar en een warm bed. zo kook ik rijst en bonen voor de hele week, als lunch voor hubbie en mij, alles in bakken in de koelkast, groentes en vette vis erbij, mmmmh heerlijk hoor , en makkelijk. geniet ervan, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo kookte mijn oma altijd paprijst. Kort koken en dan in kranten inpakken en zetten ze het in bed ;-), Dekens erover, paar uur later had je heerlijke paprijst.

    Het is als een slowcooker, maar dan zonder stroomverbruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben sinds ruim een jaar in het gelukkige bezit van 4 kookzakken, twee grote en 2 kleine. We eten vaak aardappels, groente , vlees en dat gaat perfect met die kookzakken. Die kookzakken kun je zo kopen of zelf maken en fungeren als een hooikist maar veel flexibeler ;)). Ruim een uur voordat we volgens planning gaan eten, bereid ik de aardappels en de groente. b.v.Aardappels: 6 minuten koken(de 6 minuten gaat pas in als het water kookt) dan afgieten en nog even doorwarmen op de kookplaat. Als je stoom uit de pan ziet komen => pan in de kookzak. Na 1 uur zijn de aardappels gaar.
    Bloemkool zelfde als de aardappels.
    Manlief reist met de trein en het grote voordeel met deze manier van koken is dat alles lekker warm blijft, zelfs als hij een uur vertraging heeft! Veel minder stress en ook nog energiebesparend! Zo kun je spaghetti en eieren ook garen door even te koken en dan van het vuur halen en verder laten garen in het hete water b.v.
    Spaghetti: Water opzetten en als het kookt, de spaghetti erin. Als het water weer kookt 10 seconden laten doorkoken en dan van het vuur. Na normale tijd is de spaghetti gaar. Hoeft niet eens in de kookzak! Alle kleine beetjes helpen niet waar. Maar vooral een relaxe manier van koken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Mirjam, heel handig, die kookzakken en dat het lang warm blijft zonder stressen.
    Groenten kook je in het algemeen in een bodempje water, dus vraag ik me af, hoe kunnen ze dan gaar worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Slim zeg! Ik zet ook steeds vaker de plaat gewoon uit, en dan stoomt het vanzelf verder wel klaar.

    BeantwoordenVerwijderen