maandag, februari 25, 2013

Je weerstand verhogen

Afgelopen week had ik een stevige griep te pakken, niet dat ik verhoging had, maar ik hoestte behoorlijk, nog steeds eigenlijk, maar wel een stuk minder.
Als ik maar iets deed vorige week werd ik al kortademig.

Twee weken terug bespraken we de bedrijfscode en hoe belangrijk het is dat werknemers voldoende rust hebben. Een bedrijfscode is wat veel bedrijven gebruiken en waarin staat hoe je met bedrijfsinternet moet omgaan, hoe om te gaan met ongewenst gedrag, pesten op het werk, sociale media en je werk. Het regelt veel zaken.

Enfin we spraken dus over de bedrijfscode en dat er veel betutteling mogelijk is, waarin de werkgever alles van het personeel wil weten.....

Zondag vertelde een vrouw dat zij als alleenstaande moeder nu twee banen en twee bedrijven heeft. Het put haar zo uit, dat haar lichaam haar steeds duidelijker vertelt dat ze meer rust moet nemen.

Zo  sprak ik met allerlei mensen in deze rust periode en iedereen vertelde me wat anders, je moet meer doen! Wat moet ik dan nog meer doen?  Want volgens mij is het de truc dat juist minder doen de weerstand verhoogt! Rust en ontspanning.
Vaker fietsen, ook in de winter Yoga, dat is  pas goed zei iemand tegen me.
Niemand zei tegen me dat ik vaker niets moet doen.

Wanneer ik op een zondag een boek lees, zeg ik tegen iedereen dat ik het gevoel heb, een dag vakantie te hebben.

Afgelopen week lummelde ik wat in de achtertuin, verlangde naarmate ik me beter voelde om meer dingen te gaan doen. Stiekem ben ik een keer naar het aquarobics in het zwembad geweest met mijn abonnement. Dat water is zo heerlijk en helpt je beter te voelen. Daar hoestte ik al veel minder.

Maar aan het einde van de week waarin ik veel lummelde werd ik stukken vrolijker, zette ik de muziek hard en swingde door de kamer. Ik voelde de vrijheid. Wat heb je eigenlijk weinig nodig om gelukkig te zijn.

Volgens mij is het beste om  de weerbaarheid te verhogen, vooral niks doen. Als je gezond bent dan doe je dingen vanuit je eigen kracht en niet omdat je dingen moet doen.
Wachten tot je eigen kracht groot is en  je energie je weer voortduwt, dan krijg je vanzelf zin om dingen te doen, meer fietsen.


Als je al veel doet, en je moet dan nog eens dit en dat moet doen, dan verlies je weerstand, de eigen kracht verdwijnt. Het is niet voor niets dat je met rust werkt aan je weerstand. Nee, ik heb niet genoemd dat je veel groente, fruit en vitamine D in de winter moet nemen. Dat is logisch, ik doe dit al zoveel, dat ik verrast was, dat ik toch griep kreeg.

9 opmerkingen:

  1. Mooi stukje en helemaal waar.
    Ik heb geleerd dat je goed kunt eten tot je een ons weegt, maar als je niet kunt ontspannen dan gaat toch je weerstand eraan.
    Lekker lummelen en de tijd voor je uit laten rollen is goed voor een mens. Nu ik dat ook doe, voel ik aan mijn lijf hoe goed dit is. Mijn spieren voelen veel zachter.
    Vroeger kon ik dit niet, met Burn Out en ME als gevolg. Soms moet je diep vallen om lessen te leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yes, rust, ontspanning en voldoende slapen zijn heel belangrijk voor de gezondheid. En misschien hebben we in de winter zelfs meer behoefte aan slapen dan in de zomer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Spaarcentje, dank. Ik ben me bewust dat ik gelukkig geen ME heb. Maar ik moest aan jou denken toen de alleenstaande moeder vertelde dat haar lijf zo protesteerde. Maar ik kan haar leven niet invullen, als buitenstaander. Veranderingen komen van binnen uit.

    @Henderina, klopt als een bus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wanneer je alles doet met een "moeten", put dat je lichaam al uit. Als je zegt dat je ïets "kunt" doen, voelt dat veel ontspannener aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier zeiden ze vroeger dat het de drie r'en heel belangrijk waren voor
    kinderen...maar ik vind ze ook heel
    belangrijk voor volwassenen : rust, reinheid en regelmaat...
    Het is een oude volkswijsheid maar er zit veel waarheid in vind ik...
    heel veel liefs en je hoeft je niet schuldig te voelen als je je eens ontspant hoor! we moeten al zoveel in deze prestatiemaatschappij.
    heel veel liefs en verzorg je goed hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Al een paar jaar. Is. Rust, regelmaat hier erg van belang. Doe ik dat niet krijg ik erg veel pijn. Maar met rust wordt ook bedoeld, genoeg slaap. Dat is vaak ook een boosdoener, die genegeerd wordt. Want ja, je kan toch niet voor11uur naar bed gaan, als volwassene. Ja echt wel, als ik de andere morgen vroeg moet beginnen, heb ik mijn slaap hard nodig.
    Mijn energiepeil bepaalt, wat ik buiten mijn werk buitenshuis nog doe. En dat werkt heel goed. Luister nasr je lichaam.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijk verfrissend gezichstpunt: gewoon eens even minder doen!

    Ik ben herstellend van een enorme verkoudheid, en heb allemaal koortsblaren om mijn mond, en voel me nog niet zo goed, dus dit is een actueel postje voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Al een tijd lang verbaas ik me over mijn matige weerstand. Nu ik geveld ben door een flinke griep, zie ik dat mijn weerstand niet de gelegenheid krijgt om op te bouwen. Want we racen maar door, zelfs mijn vrije vrijdag is bijna altijd volgepropt met dingen die "moeten".
    Dank voor je stukje, het zet me wel aan het denken, hier in bed!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @LaProfesseur, sterkte.
    Las vandaag in een stuk dat genen desastreus veranderen wanneer mensen zes uur slapen per nacht.

    BeantwoordenVerwijderen