woensdag, februari 13, 2013

Paardenvlees, voordelige vervanger van rundvlees

Paarden worden niet gekweekt voor de slacht, dat betekent dat dit vlees een goede voordelige vervanger is van rundvlees.
Het vlees is zoeter dan rundvlees en lijkt nog het meest op hertenvlees. Juist omdat het niet gekweekt wordt voor de slacht is het gezonder om paardenvlees te eten.

Na het schandaal dat kant en klaar maaltijden voorzien was van paardenvlees werden die produkten ui de handel genomen en vernietigd.

Dan dacht ik dus dat niemand paardenvlees eet, maar nee, de toeloop naar de paardenslager is enorm toegenomen, aldus de 

Paardenslager in Haarlem . Ook in Engeland is de vraag naar paardenvlees toegenomen.

Gek genoeg at ik wel hertenvlees, maar nooit paardenvlees.

Ga jij vaker paardenvlees op tafel zetten?

Update: Valentijnsdag: Marieke Henselmans schrijft in haar volgende zaterdag column in  het AD over paardenvlees.

11 opmerkingen:

  1. Tja, ik eet wel eens een kroket of frikadel, dus eet ik ook wel eens paardenvlees. Toch zou ik bij de slager of supermarkt niet specifiek op zoek gaan naar paardenvlees.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De berichten zijn ook wel weer tegenstrijdig: van de week las ik ergens dat het verkopen van paardenvlees in Engeland verboden is omdat er teveel sporen van medicijnen in kunnen zitten.

    En ja, ik eet inderdaad ook wel eens een frikandel of kroket en dus ook paardenvlees. Ik heb nog nooit specifiek paardenvlees gekocht, maar als het zoeter is dan rund is het vast niks voor mij: struisvogelbiefstuk vind ik namelijk niet lekker en dat is ook zoet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn broer at regelmatig paardenvlees. In Groningen zit een goede paardenslager. Hier haalde hij de lekkerste paardenbiefstuk, als student kon hij runderbiefstuk niet betalen. Vroeger kocht mijn moeder ook regelmatig paardenrookvlees. Tegenwoordig zie ik dat niet meer bij de supermarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja wij eten paardenvlees. Wij hebben een slager die hele goede paardenworst en paardenbiefstuk verkoopt. Mijn vader is er vroeger groot op geworden (was goedkoop vlees). Hier ligt het ook bij de supermarkt (N-H), maar in Brabant kennen ze het dan weer helemaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wij aten vroeger vaak vrijbankvlees en daar was vaak paard bij de stooflappen zijn erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In Brabant kennen we wel paardenvlees.
    In Helmond staat zaterdags een kraam ermee op de markt.
    groetjes, Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn oma (uit Utrecht) at vroeger regelmatig paardenvlees.

    Zelf had ik een collega die in de bus naar werk altijd helemaal verliefd naar de paarden in de wei keek; het schattige paardjes vond en dan op het werk vroeg of iemand nog een lekker stukje paardenworst (uitgesproken met zwaar Utrechts accent a la Tineke Schouten)wilde. Haar vader was paardenslager in Utrecht namelijk.

    Zelf alleen paardenrookvlees gegeten. Lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik eet ook al eens graag een paardensteak, nu niet elke week maar toch wel een keertje of twee per jaar. Ook paardengerookt komt hier regelmatig op de boterham.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij aten vroeger alleen op zondag echt vlees, en heel lang was dat alleen paardenvlees, omdat dat het goedkoopste was.
    Later kocht ik ook het liefste paardenrookvlees. Maar paardenbiefstuk vond ik niet zo lekker.
    Gek eigenlijk, dat er over het eten vanpaardenvlees zo moeilijk wordt gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier in Best (Brabant hoor!) staat regelmatig paardenvlees op het menu. Geen lekkerder stoofvlees(hachee) dan paard. Paardenrookvlees, paardenworst, allemaal lekkerder dan rund vind ik en ook nog goedkoper.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Allen, iedereen kent dus paardenvlees. Bij mij in de buurt is geen enkele paardenslager.
    Marieke Henselmans schrijft in haar zaterdagcolumn in het AD over paardenvlees.

    BeantwoordenVerwijderen