dinsdag, februari 05, 2013

Pensioenen gedicht

Pensioenen
De oude Drees hield van de mensen
en wilde hen een verzorgde oude dag toewensen
Dus ontwierp hij de AOW
En heel het land riep blij: Hoezee

En zo werd er gezorgd voor de Ouden van Dagen
en het was er voor alle bevolkingslagen
En al was dat inkomen niet zo heel erg groot
je hoefde niet meer te werken tot aan je dood

De rijkeren wilden het daar niet mee doen
en spaarden verder voor een aanvullend pensioen
De fondsen kregen daardoor meer centen in kas
en uitbetalen hoefde men veel later pas

Hé, dachten de fondsen, dit moet ook voor de gewone man
zodat hij later wat ruimer rondkomen kan
We regelen dat met zijn kleine salaris
hij zal er blij mee zijn als hij straks klaar is

En zo spaarden de fondsen die centen erbij,
vooruitzichten mooi en iedereen blij
De pensioenfondsen spaarden en bulkten van ’t geld,
het beloofde heel wat, iedereen welgesteld

Doch de regering greep ONS geld zonder ONS iets te zeggen
en de fondsen begonnen fanatiek te beleggen
En dit alles was helaas het begin
de plus in de pot werd een droevige min
Directeuren en commissarissen verzaakten hun plicht
want op ONS geld hield men geen zicht
De pot raakte leeg, het overschot slinkt
na alle onderzoeken denk ik wel dat het STINKT
Niemand krijgt boete, niemand krijgt straf
van HUN kapitaal gaat geen centje eraf
Een beloninkje hier, een gouden handdrukje daar
maar de pensioengerechtigde is zwaar de sigaar

Inleveren Babyboomers, jullie zijn met teveel
dat ook zovelen betaald hebben is niet essentieel
Ook de AOW-leeftijd is veel te laag
al die vijfenzestigplussers zijn een vervelende plaag

Dus pensioenen verlaagd, pensioenleeftijd verhoogd,
want alle opgespaarde potten zijn bijna opgedroogd
door wat er aan geld is verdwijnt naar Europa
Dus pak je rollator en werken, opa!!
Kom op partijen, heb geen harten van steen
kijk voor de verandering eens om je heen!!
De oudere arbeiders mankeren wel wat
en hebben kwalen door hun harde werken gehad

Daarbij, wie wil de oudere arbeider nog hebben?
de man die zijn kracht met de jaren zag wegebben?!
Moeten zij nu nog werkelijk solliciteren
van en voor de op pluchezittende dames en heren?

Willem Drees kijkt droef op ons neer, het was toch geen spel?
maar met al dat beleggen leek het dat wel
Zijn menslievende plan, het had zomaar gekund
maar de arbeider op leeftijd is dit plan niet gegund.
Everyone smiles in the same language   (  Iedereen glimlacht in dezelfde taal )


Dit gedicht ontving ik van een al jaren terug gepensioneerde ex-collega.

9 opmerkingen:

  1. Daarom zeg ik, iedereen moet zo goed voor zichzelf zorgen en ja helaas als je altijd netjes hebt gespaard dan ben je nu de sigaar want dan mag je het op maken onder het mom van'je hebt toch eigen vermogen' heb je van de staat niets nodig. En vooral een grote mond hebben naar de rest want dan wordt toch wel voor je gezorgd in deze maatschappij. Geef het maar toe, het is gewoon zo.

    O ja, er zijn genoeg omstandigheden waarbij je als Nederlands werkend burger even zo goed naast het potje piest omdat je niet aan alle regeltjes voldoet ook als ie niet oud is, lig je de Nederlandse maatschappij niet eens op de zak, betaal je wel belasting maar mag je geen gebruik maken van de privileges die een belastingbetalend Nederlands burger wel zijn toegestaan...

    Pfff.
    Sterkte allen er mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, mijn moeder verbleef zen jaar in het bejaardentehuis.. Al die jaren heeft ze zelf betaald. Ze overleed in 1994.
    Zo vreemd is het niet, om zelf voor de verzorging te betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. door wat er aan geld is verdwijnt naar Europa
    Dus pak je rollator en werken, opa!!

    Ondanks alle doemverhalen van de laatste tijd toveren deze 2 regels een glimlach op mijn gezicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer van je moeder in het bejaarden tehuis.

    Het is alleen zo dat degene die in het kamertje ernaast zit wellicht niets zelf betaald en even riant zit als je moeder zat. Niks mis mee maar als diegene de boel altijd lekker heeft verbrast en wel die Rolce Royce heeft gereden en wel elk jaar 4 keer een maand op vakantie is geweest en daarom NIETS heeft gespaard (waarom zou je?) uiteindelijk net zo goed af is. En dat is nog steeds zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem, zo ervoeren wij. Dat niet. De mensen die niet zelf betaalden, daarvan vertelde mijn moeder, die werkten voor mijn opa, dat was de schilder, die ons huis schilderde.
    Het was in een dorp, iedereen kende elkaar.
    Mijn tante die daar ook haar laatste jaren door bracht betaalde ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met een glimlach las ik het gedicht.Ik ben gepensioneerd met een redelijk pensioen.Maar daar heb ik wel 40 jr premie voor betaald. Hoe komt dat toch,dat ik soms via de media en zelfs weleens door opmerkingen van jongeren de indruk krijg een rijke "opmaker"te zijn? Ik maak op,wat ik verplicht via een pensioenfonds heb moeten sparen. Zelf gespaard had ik minder risicovol met mijn geld omgegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Izerina, waar ik nog het meest over verbaasd ben, waarom de kinderen hun eigen ouders zoveel misgunnen.

    Zij zijn in hoogconjunctuur volwasen geworden. Zijn ze te verwend?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het gedicht gaat over het feit dat ten faveure van anderen een tijd geleden een greep is gedaan in de pensioenpot en dat nu wordt gedaan of de babyboomers teveel hebben. Men vergeet te vaak dat alles wat nu wordt verminderd in de toekomst nooit meer terugkomt. Onze kinderen worden waarschijnlijk écht de dupe terwijl ze nu al staan te klagen.

    BeantwoordenVerwijderen