donderdag, februari 21, 2013

Vrouwen aan het werk

Brussel wil dat Nederlandse bedrijven voor tenminste 40% vrouwen een bestuursfunctie  hebben, zo dicteerden ze  dat in november 2011.
Veertig procent!

Voorlopig werken er veel vrouwen niet, of hebben een part time baan. Geloof me, met een parttime baan is het onmogelijk om een bestuursfunctie te hebben.

Waarom veel vrouwen parttime werken is simpel, zij zorgen veelal voor de kinderen. In mijn familie is het slechts voor een enkele vrouw weggelegd om niet te werken.


Een nicht werkt full-time, omdat ze anders niet verder kan studeren als kinderarts.
Haar man is ook weer full-time aan het werk, omdat het niet gelukt is parttime werken. Hun huis is dichtbij de ouders, en drie mensen zorgen voor het huishouden en de kinderen.

Dus als de EU dicteert dat 40% van de vrouwen in een bestuursfunctie zitten, bedoelen ze daarmee niet het bestuur van de speeltuinvereniging of in het bestuur van een LETS vereniging of zo. Nee, een betaalde baan bij een beursgenoteerd bedrijf.

Wat ontvangt een stel met full-time banen voor drie kinderen in de KDV of de Buitenschoolse opvang?  Beiden een inkomen van ongeveer 75000 p.p. 

Kinderopvangtoeslag voor 182 uur per kind per maand en 91 uur buitenschoolse opvang per maand.




Zodra je kind in het voortgezet onderwijs zit, is er voor dit kind geen kinderopvang meer.

182 uur per kind  dat is net voldoende, maar hoeveel is het bedrag??? Het is wel 201,60 in de gevallen die ik berekende. Drie kinderen basisschool enz.  Een druppel op de gloeiende plaat.

Voor het eerste kind ontvang je bijna 130 euro per maand
Het tweede kind 72 euro en het derde kind NUL euro.

Zo werkt NL mee aan een slechte pensioenopbouw, krijg je niet de gewenste hoeveelheid vrouwen aan de top.

Wel creëer je veel parttime banen, voor mannen en vrouwen die wat willen bijverdienen aan het huishouden doen van de vrouwelijke en mannelijke bestuurders. Dat is prettig. Of toch niet.

11 opmerkingen:

  1. Alleen een paar doorgeslagen feministes van de oude stempel die op een goedbetaald kantoortje in brussel verkeren interesseert dit, denk ik

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik werk bij een gemeente en daar is een van de twee directeuren vrouw en van het mt zijn 2 van de 5vrouw. Ook zijn er diverse vrouwelijke teamleiders. Wij halen die 40% wel ook in het College. Het zijn bijna allemaal vrouwen die uit de kleine kinderen zijn. Bij mijn manager (die dan wel nog jongere kinderen heeft) werkt de partner aan huis en is er dan voor de kinderen.
    Het kan dus wel (hoewel bij gemeentes veel vrouwen werken) maar ik zie mezelf niet voltijds gaan werken ook niet als de kinderen (nog) groter zijn.
    Kirsten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je 75.000 euro pp verdient, dan vind ik het verbazingwekkend dat je nog gesubsidieerd wordt qua kinderopvang en dergelijke eerlijk gezegd...

    Ik denk dat het beter is om ervoor te zorgen dat vrouwen in de middenmootbaantjes (die banen waarmee ze 15.000-20.000 per jaar verdienen) mogelijkheden hebben qua opvang...

    Daarnaast - en noem me dan maar ouderwets - ik vind de zorg voor kinderen minstens net zo belangrijk als werk.

    Kijk: ik vind het belangrijk dat ik financieel voor mijzelf en eventuele kinderen kan zorgen. Ik vind echter het echter ook belangrijk dat kinderen voldoende tijd met de ouders hebben. Ik zou geen kinderen willen krijgen om ze vervolgens 5 dagen naar de kinderopvang te brengen.Zeker niet als ze nog erg jong zijn.

    Wat mij betreft hoeft de zorg voor kinderen overigens niet perce door de vrouw ingevuld te worden. Ik denk dat het goed is voor de kind-vader relatie als deze ook zorgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Bespaarzuinig, veel mensen (v/m) werken parttime met kinderen. Dat is het inkomen waar jij over spreekt.

    Ik vind het opleggen vanuit de EU regel veertig procent mede raar, omdat het aandeel fultime werkende vrouwen nog steeds geen 40 procent is. Veranderingen meten van binnenuit komen en niet omdat dat wordt opgelegd.

    Verder ben ik het volkomen met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. deze vrouw (die alleenstaand een kind opvoedde en bijna fulltime daarbij werkte) snapt het niet helemaal: kinderen maak je met z'n tweeeen, staat me nog bij.
    Kinderen voed je ook met z'n tweeen op. Waarom zou een niet-volledig vergoede kinderopvang slecht zijn voor vrouwen (alleen)? Bovendien, de salarissen die je gebruitk voor je voorbeeld laten best ruimte voor wat eigen bijdragen in de kinderopvang, weet ik uit ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @KruidigMeisje, een bestuursfunctie in een beursgenoteerd bedrijf heeft een passend salaris, waarbij die 75.000 weinig is.

    Ik ben in dit verhaal niet uitgegegaan van een bestuursfunctie bij de thuiszorg, speeltuinvereniging of wat dan ook.

    Een vrouw die haar kinderopvang /buitenschoolse opvang voor 3 kinderen moet betalen is al een modaal salaris daarvoor kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je zegt het in bovenstaande reactie verkeerd: een echtpaar, samen een vet inkomen, is bijna een modaal inkomen kwijt aan opvang voor HUN 3 kinderen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn vrouw werkt niet, lekker puh! En dus wordt er voor onze kinderen door onzs gezorgd, het is sowieso al schrijnend dat al die opa's en oma's overal voor opdraaien, komt mijn vrouw naar school is ze soms de jongste van de verzorgers van de andere kinderen. Ouders weten vaak niet wat het kroost uitspookt of wanneer ze een grote mond hebben want daar lijkt het wel een beetje op met weinig tijd van ouders voor hun kinderen. Dat gedonderjaag met die halve baantjes, geen wonder dat de gemeenten dat kunnen, ze zouden in een gewoon bedrijf niet overleven een daarom moet er geld bij van de burgers waarvoor ze werken. Nederland is kampioen met die deeltijd banen: hij 4 dagen, zij 3 dagen en dan voor de overige 2 dagen oppas. Ik moet er niet aan denken aan deze extra stress. En op mijn werk moet ik er niet aan denken in projekten belangrijke collega's standaard 1 of 2 dagen in de week te missen, dan kun je geen volledige bijdrage leveren in je baan, je bent meer tijd kwijt met overdracht verzorgen dan feitelijk alle aanwezige uren werk te verzetten en een belasting voor de rest. Als je zelf werkgever zou zijn, zou je het dan pikken als je werknemers een dag thuisblijven elke week? Ja? Als je heel eerlijk bent? Of meet je dan toch met een andere maat? Blijft er maar 1 gelijk de hele week thuis, niks geen stress voor de ander en de kinderen varen er wel bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Anoniem, lol. Inderdaad, de opa's en oma's moeten zorgen voor de kleinkinderen. Ze hebben het er druk mee. Wat als de opa's en oma's tot 67 kaar werken? Is er niemand meer die voor hun kinderen oppassen.

    Ik schreef al eerder dat het in andere landen normaal is. zo ook mijn collega vertelde over haar expat vrienden. De kinderen gaan ook op zaterdag naar de opvang.
    Waren zij van oudsher in hun eigen land gewend.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben na mijn bevalling part time gaan werken in Den Bosch

    BeantwoordenVerwijderen