vrijdag, februari 22, 2013

Wasgoed drogen

Afgelopen weekend was het weer goed genoeg om de was te drogen.

Mijn was hang ik altijd te drogen zonder knijpers:

De kleine spullen hangen altijd binnen op een rekje dat ik ooit kocht bij Ikea:










Nu is dit rekje al tijden niet meer verkrijgbaar, maar dit is toch een goed alternatief:

 
Het grote spul kan echt wel zonder knijpers. De grootste stukken aan de buitenkant en de kleinere dingen binnen in de droogmolen. Wanneer ik het wasgoed niet buiten kan drogen, heb ik de volgende simpele oplossing. Lakens was ik als eerste en hang ik te drogen in de kastenkamer, en over alle kamerdeuren hang ik een laken of bandhanddoek. Het verdient aanbeveling om het goed eerst door de hoogste centrifugetoerental te halen. 's Morgens gewassen 's avonds op het bed. De vrouw die mij thuis dure lakens wilde  verkopen beweerde dat het goed is om de lakens een tijd in de kast te laten rusten voordat je ze opnieuw gebruikt. Ik leerde ervan. Soms vouw ik de lakens op en leg ze onder het matras, 'te strijken'. Ik doe het niet altijd, maar soms.
Daarmee ben ik de meeste was al kwijt.

8 opmerkingen:

  1. Ik droog mijn was op een rek in de badkamer. Het hoeslaken hang ik vaak over de kraan van de douche. Droogt prima op die manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier momenteel was boven op verwarming gedroogt werkt goed wasgoed na dag droog,zo kun je snel wassen drogen voor 6 personen :)voorjaar zomer lijker buiten of op overloop waait goed door:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik toch de droogtrommel veel met dit weer. Buiten drogen lukt niet en ik merk dat het donkere wasgoed er een naar luchtje van krijgt als ik het binnen droog. De dekbedhoes gewoon over de railing hangen gaat goed met drogen in een dag, maar de handdoekten etc. dat lukt hier minder goed is huis. Nu doe ik het zo dat ik het donkere goed kastdroog of strijkdroog maak in de droogtrommel en dan laat ik het op het rek verder drogen. Handdoeken gaan standaard in de droogtrommel, dan zijn ze lekker zacht en ruiken ze zo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Pecunia2, jammer dat je huis zo vochtig is. Mijn huis is op de hygrometer 60. Precies goed.
    Ook de kleine was is binnen met een dag droog.

    Ik kan je verzekeren dat ik veel badhanddoeken te wassen heb in een week wanneer de omzet van de B&B goed is. Afgelopen week meer dan een zeven kilo vol. Toch binnen redelijke tijd droog. Drie mensen 4 dagen lang iedere dag een grote handdoek.

    Drie bedden een lakenset met kussenslopen. Ik vond de omzet meer dan genoeg en heb besloten om een week lang geen nieuwe reserveringen meer te accepteren, wat duurder is dan een droogtrommel.


    Ik heb geen droogtrommel, dus ik weet niet hoe zacht ze dan zijn en hoe lekker ze ruiken.

    Ik weet ook dat veranderen van wassen en was drogen een proces is.
    Maar ja, ik heb niet eens een droger.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Opnieuw Beginnen, ja de hygrometer staat hier standaard al op 70 of meer. En dat terwijl we stoken én ook luchten (want dat is weer belangrijk om het vocht uit het huis te krijgen). Elke keer probeer ik het weer opnieuw maar als de kleding er vies van gaat ruiken moet ik het soms opnieuw wassen. Dus kies ik maar voor deze optie.Maar zodra het lekker weer wordt...gaat de was naar buiten. Ik moet wel na 30 jaar de lijn van de droogmolen gaan vervangen, maar dat mag wel na zo'n tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja stinkende was....wasmachine met schoonmaakazijn heet laten wassen om deze te reinigen en de was zelf gewoon heter wassen en de was in gebruik (handdoeken) tussentijds goed laten uitdrogen om mogelijke bacteriengroei te minderen, op tijd verschonen en de wastrommel niet te vol. Toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Anoniem, zo dat is ideaal! Nou ik niet hoor. De vloeibare wasmiddel van Lidl, want wast gegarandeerd schoon direct op het wasgoed doen, daarna in de wasmachine.Blijven de vakjes voor wasmiddel schoon.

    Af en toe als ik het niet vergeet op 60 graden.
    De wastrommel niet te vol zorgt er voor dat de wasmachine niet te erg slijt.
    Inderdaad nooit de vochtige handdoeken dagen in een hoek laten liggen. Stinkt verschrikkelijk.

    Ben nog niet toegekomen om schoonmaakazijn in het vakje van de wasverzachter te doen. Maar het zou zomaar kunnen. Je vakjes worden er niet vies van. Bij de Action komende week een vijf liter fles schoonmaakazijn in de aanbieding voor 1,79.

    BeantwoordenVerwijderen