dinsdag, maart 12, 2013

Moestuinperikelen

In huis staat van alles te groeien, zoals sla in wording, Australische gele zomer sla, Bieslook, Basilicum, Snijknoflook, Kroten, Afrikaantjes. In de vierkante bak laten wat tuinbonen en peterselie het eerste groen zien.  Ik hoop niet dat het geheel door de vorst kapot is gegaan.

 Op de bevroren moestuingrond strooide ik vanavond twee zakken gedroogde koeienmest, zeg maar verdroogde koeienvlaaien uit twee plastic zakken op het kleine stuk moestuin dat ik nu heb. Eigenlijk had ik het afgelopen zaterdag dit willen doen, toen het flink regende. Het kwam er niet van.

 Vorig jaar vond ik het grote stuk dat ik tot mijn beschikking had veel te arbeidsintensief, en verkleinde het stuk. Het afgestoten stuk moestuin heeft afgelopen jaar gediend voor pompoenenteelt. Daar was nu lekker de ruimte voor.

 Vanavond at ik bij familie en we dachten terug aan betere tijden, toen het in maart lekker warm weer was en niet deze Vrieskou. Wel is het fijn dat het nu ook na zes uur 's avonds licht genoeg is om nog wat te werken.

 Ik hoop dat we een mooie zomer krijgen, met toch voldoende regen, zodat ik niet comstant naar de tuin hoef om water te geven.

Doordat ik me abonneerde op de nieuwsbrief mijmeringen van het Consuminderhuis die meerdere keren per week wordt verzonden, compleet met mooie afbeeldingen, is het wat gedoofde moestuinbloed weer sterker gaan bloeien.
Ook zij heeft haar moestuin verkleind en het telen in eigen voor-  en achtertuin vergroot.

Ik zou zeggen, abonneer je op deze inspirerende nieuwsbrief.

4 opmerkingen:

  1. Kijk ook maar eens op www.makkelijkemoestuin.nl
    Krijg je ook veel inspiratie van.

    Gr Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier wordt binnenkort ook een flinke lading mest over de moestuin gelegd. Ik moet nog wat dingetjes voorplanten, daar ben ik wat laat mee, maar was er nog niet aan toegekomen en m'n potgrond is steeds bevroren. Maar dit weekend eens naar kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. niet echt veel ruimte in de tuin,maar niet getreurd , ik ga gewoon in bakken werken, ben al begonnen met voorzaaien in potjes van snoeptomaatjes, daar gaatjes in geprikt grond en zaadjes erin en in een ander bakje geplaatst,zo kan het overtollige water weglopen en worden ze niet te nat, daarna de bakjes in een wijnkistjes gezet ,dekseltjes erop en voila een draagbaar minituintje dat ik met mooie dagen in de zon buiten zet en savonds weer binnen. verder plantuitjes in een ruime plantenbak gezet met een plastic zak erover met gaatjes en hetzelfde verhaal met mooi weer naar buiten en savonds weer naar binnen, 2 weken geleden alles gezaaid en gepoot en de eerst groene puntjes zijn al zichtbaar en als ze wat groter worden ,zet ik ze in plantenbakken op mijn plaatsje en zo kan ik van zomer misschien toch groentes uit eigen tuin eten, ook met maar weinig ruimte is er veel mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben ook al aan het zaden opkweken. Hopelijk kan het binnenkort naar buiten toe.

    BeantwoordenVerwijderen