maandag, maart 04, 2013

Nederland spaart dwars tegen de crisis in

Dwars tegen de crisis in spaart Nederland volop. We hebben nog nooit zo'n Groot bedrag op onze spaarrekeningen staan als nu, terwijl de rente op de spaarrekeningen beneden inflatieniveau blijft.

We Lossen onze hypotheken af  en toch en toch,

Zijn er veel mensen werkloos, een toenemend aantal mensen in de bijstand, is er een ombudsman voor kinderen die in armoede leven, stijgen de gedwongen huizenveilingen, zijn er veel meer faillissementen geweest dan ooit.

Wat een verschillen toch, dat er zoveel mensen zijn die geld overhouden en mensen die schulden hebben.

Ik hoop in ieder geval dat de economie weer aan gaat trekken en dat  de armoe weg blijft.
Ik ben blij dat ik een baan en een bijverdienste heb. Dat is best prettig, en ik geniet hier dan ook van.

11 opmerkingen:

  1. Als ik de berichten lees,lijkt er een tweedeling te komen. Meer mensen met schulden en meer,die sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar wij blijven naast sparen ook nog steeds geld uitgeven, dus we doen ons best om die economie gaande te houden terwijl we ook zelf verantwoordelijkheid nemen om een reserve op te bouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees het ook overal, dat de Nederlanders de hand op de knip houden. En toch, als ik soms het winkelende publiek zie met al die plastic tasjes, dan zou je dat niet altijd zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik verdien al jaren beneden moraal,maar spaar ook al jaren en toch heb ik niet het gevoel dat ik iets te kort kom, ik krijg vaak complimentjes dat ik zo goed met mijn geld omga, maar dan denk ik dat kun jij ook als je maar wilt, natuurlijk zijn er mensen die nog slechter af zijn dan ik,maar die hoor je niet vaak klagen, de klagers zijn meestal mensen die veel meer verdienen dan ik , als ik mijn loon krijg betaal ik eerst mezelf en dat geld gaat op mijn spaarrekening, van de rest moet ik uitkomen van mezelf, natuurlijk gaat dat wel eens mis als er onverwachts iets stuk gaat ,maar dat is dan geen groot probleem want er staat altijd geld op mijn spaarrekening, ook kijk ik altijd of ik iets gratis of 2e hands kan krijgen. het verassende is dat ik toch redelijk luxe leef vind ik zelf want ik kom niets tekort.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oh je schrijffoutje moraal moet modaal zijn sorry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anoniem,, vond het schrijffoutje wel slim. Met geld omgaan heeft ook met moraal te maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Izerina, ja ik denk ook aan tweedeling in de samenleving.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is dubbel hoor want ook "met schulden" wordt er gespaard: wij zetten zoveel mogelijk opzij om juist een buffer te hebben omdat er bij ons 2 banen op de tocht staan en daarnaast omdat het er naar uit ziet dat ons huis 'onder water' staat. Geen andere optie dan hand op de knip om in geval van nood nog erger te voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb natuurlijk geen toestemming om dit te plaatsen maar wie het eens van een andere kant wil bekijken zou het verhaal van Cor Wijtvliet op de dekritischebelegger.nl moeten lezen onder /economie/nooit-meer-hoge-economische-groei/

    De rek is er een beetje uit en we hebben op te grote voet geleefd dus als je consuminderend gewend bent om te leven dan is dat een goed houvast voor de toekomst. Helaas! of helaas? het is niet anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Anoniem, ik denk dat hij gelijk heeft.
    Groei is iets dat langzaam gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik spaar niet, ik "hamster" al een paar jaar..d.w.z. dat ik de afgelopen twee jaar juist meer ben gaan kopen met het oog op de toekomst. Een nieuwe energiezuinige ijskast, dito wasmachine, gasfornuis omdat ik ervan uitga dat ik daar als de recessie/inflatie verder toeslaat, ik daar niet meer aan toekom.
    Ook dekbedhoezen, dekens, wollen ondergoed, extra schoenen,wollen vesten.
    Tot slot wasmiddelen, tandpasta, kattenvoer,afwasmiddel (van dat laatste heb ik bijvoorbeeld nog 10 flessen staan van niet al te lang geleden toen de dreft in de aanbieding 1 euro was, nu in de aanbieding 1,33..)

    BeantwoordenVerwijderen