maandag, maart 11, 2013

Weet jij wanneer je rentevaste periode afloopt?

Mijn rentevaste periode loopt op 1 oktober 2015 af. Dan heb ik tien jaar lang 4,15% rente betaald over mijn hypotheekschuld.
Op de hypotheekreminder.nl kun je aangeven wanneer je rentevast periode afloopt.
En je kunt ook zien hoe hoog de rente nu is voor hypotheken met diverse looptijden.

Je krijgt tussen de 12 en 6 maanden voordat de rentevaste periode afloopt. Er is ook een naam en adres van een onafhankelijke hypotheekadviseur om te kijken of je kunt overstappen. Je hoeft hier uiteraard geen gebruik van te maken. Met onafhankelijk wordt ook echt onafhankelijk bedoeld.

Ik heb geen aandelen van deze site. maar het leek me wel een site met mogelijkheden, waardoor ik dit hier schrijf.

Ik ga nooit meer in zee met een hypotheekadviseur. Ik heb me voldoende geïnformeerd over hypotheken om daar nooit meer een cent aan te betalen.  Internet doet de rest.
Ik heb al veel gehad aan bijvoorbeeld mijn eigen financiële achtergrond en de schriftelijke cursus WFT van Laudius.

Vertel mij nu eens wat zo ingewikkeld is als een ouderwetse annuïtaire, lineaire of bankspaarhypotheek. Het zijn vooral de bijproducten die met mooie namen in de markt gezet worden, waardoor we een zieke economie kregen.
Als ik heb afgelost, dan wil ik het H-woord zelfs nooit meer horen. Nooit meer.

Misschien heb jij een variabele rente. Nu de rente niet meer zo dramatisch hoog is als in de vorige huizencrisis, toen ik woonde in mijn vorige appartement rente betaalde tot 12,5% rente. Ook voor een rentevaste periode. Onnodig te zeggen dat de rente daarna nooit meer zo hoog is geweest.

Bij die huizencrisis stond ik toen niet zo stil. We hadden nog geen internet en later hoorde ik verhalen van mensen die op de toenmalige top hun huis kochten en het die prijs al lang niet meer waard was. Verhalen van mensen die scheidden en nog met een restschuld bleven zitten. Ook dat boeide me niet zo. We hadden toen nog geen aflossingsvrije, beleggings- of woekerpolishypotheken. Dat kwam later. Wel bestond de levensverzekeringshypotheek met een gegarandeerd einde. Jammer dat jij dat niet hebt, vertelde iemand me, die deze levensverzekeringshypotheek op zijn huis had.


Enfin, we hebben nu internet, en als je mijn blog leest, dan ben je vast al bewust bezig met geld.


8 opmerkingen:

  1. Wij weten ook precies wanneer onze rentevast periode is afgelopen. Bijna een jaar voordat de rentevast periode is afgelopen, gaan onze telefoons, tablets, laptops, etc rinkelen zodat we weten dat we op zoek moeten gaan naar een nieuwe hypotheek.

    Over het zelf regelen van een hypotheek hebben we nog niet zo nagedacht, maar je hebt wel gelijk. Wat is er moeilijk aan een annuïteitenhypotheek? Als je zelf een hypotheek regelt, dan heb je al die extra's (zoals lijfrentes, overlijdensrisicoverzekering, etc) niet nodig. En juist op die extra's zitten hoge kosten.

    We hebben gelukkig nog een aantal jaren de tijd om ons verder in te lezen en te zien welke stappen we allemaal moeten nemen om zoiets zelfstandig te regelen. Als jij zover bent, hoop ik dat je de details ook hier op je blog plaatst zodat (oa) wij hier van kunnen leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. in juli 2013 loopt onze rentevaste periode af. In aanloop daarnaar toe betalen we nu al sinds september een variabele rente, die mogelijkheid ontdekten wij toen we de akte doorlazen, heel prettig want dat scheelt bijna 1 %.
    We gaan niet overstappen naar een andere hypotheekaanbieder, met ons huidige inkomen krijgen we nooit ene hypotheek voor dit huis, daar valt niet tegenop af te lossen door juli....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Over vier maanden. En door geen NHG en meer lenen dan 70% van de executiewaarde hebben we tweemaal een risico-opslag. Er kan nu wel wat af vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Allen, ik had niet anders verwacht dan dat jullie de datum kennen.
    Ik vind het jammer dat ik een tien jaar vaste periode heb. Extra uitdaging dat ik hem niet meer hoef te verlengen, maar het is nog een berg geld, enhet gewone leven gaat ook door.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is inderdaad veel makkelijker geworden om je bewust te zijn van geldzaken door internet. En deze blogs helpen ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Onze eerste loopt in juli 2014 af. Ik ga de papieren er straks ook eens bij pakken, wnat ik las bij Spaarcentje over die variabele rente en dat zou bij ons ook wel eens mooi kunnen schelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 1 mei 2013. Net verlengd met 5 jaar. We halen het net niet om deze termijn helemaal af te lossen. Dan kunnen we er altijd nog een goedkoop jaartje achteraan plakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog meer dan 10 jaar te gaan tegen minder dan 4%......maar de herziening gaan we niet meer mee maken. Voorjaar 2015 is het afgelopen. Joepie!
    O ja, onafhankelijk bestaat niet, onpartijdig wel.

    BeantwoordenVerwijderen