donderdag, april 11, 2013

Asperges, het witte goud


Gisteren reed ik in het Westland door het tuinbouwgebied om twintig aardbeienplantjes bij te kopen, waar ik eerverleden jaar tot grote tevredenheid ook plantjes kocht. Een prima opbrengst, waar ik teveel aan had en veel van weggaf.

Terwijl ik daar was, kwam een collega kweker even tuinen en vertelde me dat even verderop aan dezelfde laan  een stalletje was met asperges. Nou die lust ik wel, maar mijn contanten in de portemonnee waren nogal minimaal, slechts 17 euro, waarvan 7 euro bestemd waren voor de aardbeienkweker. Ik had dus nog maar 10 euro over.
Was goed zei hij.

Asperges eet ik regelmatig in het seizoen. Ik begaf me even verderop naar de groentenautomaat waar ik asperges zag liggen voor tien euro!

Natuurlijk wist ik al dat AH ze voordeliger had, namelijk voor de helft van de prijs. De overige groenten waren leuk geprijsd, zoals 50 cent voor een pond rode bieten.

Maar ja, ik was al lekker gemaakt, dus ik kocht ze voor tien euro.

Vanmorgen belde ik het bedrijf, en ze vertelde dat ze een paar bakjes had gekocht voor 19,50 per kilo. Dat ze geen Albert Heijn waren, maar dat dit een normale prijs was en dat ze slechts 50 cent winst maakten op het product per kilo en dus slechts 25 cent per pond.

Tja, en toen realiseerde ik me weer dat Albert Heijn het de tuinders zo lastig maakt, dat ze te laag verkopen. Dat het niet voor niets is dat er veel tuinders failliet gaan. Dat asperges niet voor niets het witte goud heten.

Na, de aardbeienplanten in de grond gezet te hebben en nog veel andere dingen, want met een moestuin ben je nooit klaar, ging ik naar huis en belde mijn zeilmaat op.
A.s. zaterdagavond eten wij asperges met een stoofpotje van paardenvlees dat mijn ex - schuldhulpmaatje een lange tijd geleden voor me kocht en al langere tijd in de vriezer ligt.

Ze kocht het  nadat ik in de Volkskrant las dat  alle paardenslagers dit land rijk is op bedrijfstakuitje die met gemak in één Fiat Panda kunnen.
In hetzelfde artikel staat een recept dat afkomstig is van Café Sjiek in Maastricht.
en dat er ook een in Schiedam is gevestigd. Het ligt dus al die tijd te wachten tot deze dure asperges, die duurder zijn dan het paardenvlees

Tegenwoordig zie ik bij iedere slager wel reclame voor paardenvlees. Maar ja, ik lijd een vrijwel vleesloos leven.

9 opmerkingen:

  1. Ik vind asperges ook erg lekker. Eet zo in mijn eentje in 1 dag een kilo op dus ik wacht nog even op een betere prijs. Ik koop ze hier een dorp verder voor ongeveer €4 per kilo bij een kweker. Zelfde dag dat ze worden gestoken liggen ze op mijn bord. Mascha. Ps hier bij c1000 waren ze vandaag €17 kilo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, dat was dan zeker niet in het Westland. 17 euro per kilo!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier in Limburg is het zodra de zon wat meer gaat schijnen in alle soorten en vormen te koop. Meestal toch rond de 3 euro per kilo. Diverse kilo's gaan dan in de vriezer voor soep. HEERLIJK.
    Vers haal ik hem om als groente te eten en van een restje maak ik dan verse soep.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Baas boven baas, ik 'kweek' ze in mijn eigen volkstuin zo gemakkelijk. Ik heb 3 ruggen met asperges per keer kan ik (in het topmaandje) 1 kg. steken. Ik kan steken tot de langste dag. Tel uit je winst!
    Ik maak alle varianten; soep, geroerbakt, met ham en ei, salade, met zalm totdat ik ze niet meer kan zien. Vaak is dan het seizoen afgelopen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijdt of leidt je een vleesloos leven? Of was het dubbelzinnig of zels dubbel dubbelzinning bedoeld.....(ahum)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anoniem, in het dieet van Dr. Moerman wordt geen vlees gegeten. Dat wil niet zeggen, dat ik een langslopende bitterbal op een feestje volledig ongemoeid laat.
    In het begin miste ik vlees wel, maar nu een stuk minder. Ik kan wel dromen van een kop koffie, tochhebik het afgelopen half jaar slechts 2 x koffie gedronken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Vlijtigheid met zuinigheid, ik weet dat het in Limburg heel voordeligier is. Als ik daar zou wonen, stond het ook vaak op het menu.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je maakt me bewust van dingen waar ik niet steeds bij stil stond. Nu dus wel. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen