dinsdag, april 02, 2013

Naast in loondienst zijn een kleine onderneming

Het aantal werknemers met een onderneming naast hun baan stijgt. Het is volgens mij het antwoord op de werkloosheid en de terugtredende overheid.

Je kent ook vast wel iemand in je omgeving die naast de baan nog een bedrijf heeft.

Fantastisch dat er zoveel mensen zijn die denken, een baan is er niet voor altijd, of ik heb een hobby en kan ik daar ook nog aan verdienen, dan doe ik dat.

Een journalist die artikelen voor anderen schrijft, een bouwkundige die zelf een bouwkundig adviesbureau heeft. Een personeels adviseur die dat ook in de privé tijd doet. Een financial die een adminstratiekantoor runt. Een econome die moeder werd en een internetwinkel opent voor speciaal kinderspul. Een man die graag kookt als hobby en dan een huiskamerrestaurant opent. Een business analist die van haar moeder naailes kreeg en nu in grote oplagen vilten onderzetters inkoopt in Nepal en verkoopt onder andere via museumwinkels.


Zoveel mensen die wanneer ze om de een of andere manier werkloos raken, dat ze toch nog een verdienste er naast hebben, zodat de terugtredende overheid
Daar kun je alleen maar waardering voor hebben, dat ze ook nog geld maken van hun hobby.


4 opmerkingen:

  1. Het rare is dat ik, nu ik werkzoekend ben en te kennen geef, naast een evt. baan ook onze kleine onderneming te kunnen en willen uitbouwen, als alternatief voor als een baan op korte termijn niet lukt, daar afwijzend op gereageerd wordt door mijn (particuliere, in opdracht voor een organisatie werkende) loopbaanbegeleider. Ze stelt dat je een keus moet maken en dat P&O het aan je kan merken of horen als je niet helemaal voor één baan wilt gaan. Ik vermoed dat ze door haar opdrachtgever op provisiebasis betaald wordt, dus geen belang heeft bij een evt. zelfstandig ondernemerschap van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als zelfstandige een inkomen binnenhalen waar je van kunt leven, is vaak niet zo simpel. De eerste jaren verdien je soms niks, soms een zakcentje. Of je moet het geluk hebben dat het meteen goed loopt. Maar in de praktijk om ons heen en bij onszelf, zie ik dat de meeste bedrijven langzaam groeien. Pas na 2-3 jaar (of nog langer) gat het voldoende geld opleveren.

    Dus naast je baan beginnen, als hobby, met de kans dat je er na een aantal jaren van kunt leven is zo gek nog niet. De extra inkomsten in die jaren kun je gebruiken om te investeren en een buffer op te bouwen voor als je echt zelfstandig wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik ben aan het begin van dit jaar, naast mijn fulltime baan op het notariaat, een studio begonnen ( www.studioafh.nl ) nadat ik om goedkeuring van de baas heb gevraagd. Aangezien er geen concurrentiebeding is en ik mijn 'eigen werk' alleen in mijn eigen tijd verricht, vond hij het geen probleem.

    Natuurlijk wist ik al lang dat het zo'n 3 jaar zal duren voordat je winst maakt en daarom heb ik de studio opgestart terwijl ik net een jaarcontract heb getekend. Zo ben ik toch nog een jaar verzekerd van een vast maandloon en kan ik ondertussen mijn klantenbestand opbouwen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Survivor, gelikte website. Hoop dat er veel reviews bij komen, hetgeen erg lastig is.
    Als ik in een b&B heb geslapen schrijf ik altijd een review.

    BeantwoordenVerwijderen